Мандатът на украинския президент Володимир Зеленски изтече през 2024 г. Избори обаче не могат да се проведат, защото вече почти 4 години страната се намира под пълномащабна военна агресия.

Конституцията на страната изключва провеждането на избори в подобна ситуация и в този смисъл вътрешното право на страната не е нарушено. Легитимността на Володимир Зеленски не може да бъде поставяна под съмнение.

Той прави точно това, което един държавен глава и върховен главнокомандващ трябва да върши при военно нападение срещу страната му.

Организира обществото за противодействие срещу агресора и търси външна подкрепа за своята държава. Всъщност това допълнително легитимира Зеленски. Самите украинци оценяват неговото поведение и неговите решения. Това се потвърждава от всички социологически проучвания, откакто въпросът за изборите беше поставен на масата от администрацията на Доналд Тръмп.

Трябва да е ясно, че позицията, която Украйна има, не е формирана от Володимир Зеленски. Това е позиция на мнозинството от украинците, а президентът е неин изразител. В този смисъл, дори и държавният глава да е друг, поведението на Украйна в международните отношения няма да се промени. Ако идеята на настояването за избори е това поведение да се смени, то тази идея е напълно несъстоятелна и няма да доведе до търсения резултат.

Ако се върнем няколко години назад, когато Володимир Зеленски беше избран за президент в конкуренция с Петро Порошенко, ще си спомним, че именно сегашният държавен глава беше ориентиран към преговори с Русия за урегулиране на конфликта в Донбас и стабилизиране на страната.

Порошенко пък беше кандидатът с твърда позиция, свързана с необходимостта Украйна да се подготвя за отбрана срещу Русия. Той вече имаше зад гърба си един президентски мандат и със сигурност е имал по-ясна представа относно това, което е очаквало страната му.

Володимир Зеленски се стремеше към мир до последния момент, в който това беше възможно.

Дори броени седмици преди началото на руската пълномащабна агресия, когато Джо Байдън го предупреждаваше, че ситуацията става все по-сложна, той настояваше да не се говори толкова много по темата, за да не се нагнетява ненужно напрежение.

Стабилността в позицията на Зеленски дойде с изявлението на Путин за началото на пълномащабната военна агресия (специална военна операция, на езика на Кремъл).

Или казано с други думи, украинският президент до последно се опитваше да предотврати войната, а когато тя започна, той незабавно се зае да осигурява вътрешна и международна подкрепа за страната си. Трудно може да се каже, че би могло да има по-легитимно поведение от това.

Защо Европейският съюз няма избор, освен да финансира Украйна

Защо Европейският съюз няма избор, освен да финансира Украйна

Трудните преговори за заема за Украйна

За да стане възможно провеждането на избори в Украйна, трябва да се създаде подходяща за тях среда, което означава спиране изцяло на военните действия. Освен фронтовата линия, това включва и ударите по гражданска, енергийна и транспортна инфраструктура, които руската страна непрекъснато нанася.

Провеждането на легитимни избори предполага гарантиране на всеки гражданин, който желае, да може да упражни правото си на глас. И това се разбира от всички в Украйна - гражданско общество, опозиционни формации, етнически общности и т.н. Ето защо вътре в страната на този етап няма абсолютно никакви нагласи в изборна посока.

Още повече, че при избори сега, Кремъл ще активира в пълна степен дезинформационната си машина срещу Украйна.

Ще бъдат разпространявани фалшиви новини и неверни твърдения, които ще въздействат не толкова срещу украинците, колкото извън страната. Т.е. в други европейски страни, където има проруски формации и групи от хора, които имат нагласата да се поддават на руска пропаганда.

Така например, ако в предизборните дебати в Украйна се вкара твърдението, че помощта, която страната получава, е за сметка на населението на страните, от които я получава, то това ще отекне много повече в европейските общества, отколкото в самата Украйна.

Корупционният скандал в украинската енергетика също би бил част от една предизборна кампания, предхождаща президентските избори в Украйна. Около тази ситуация може да се развихри огромно разнообразие от спорни твърдения и внушения. Такъв опит вече беше направен с цел компрометиране на Зеленски пред международните партньори.

Разбира се, тук става дума за крайно укоримо и абсолютно недопустимо поведение на публични украински служители. Задължително обаче трябва да се отбележи, че разкриването и оповестяването на тези злоупотреби означава, че институциите в Украйна работят и че разделението на властите в страната е факт. Или казано по друг начин, по отношение на държавността в Украйна е факт това, което в Русия е фикция.

Антикорупционните агенции в Украйна определят корупционната щета на около 90 милиона долара. Това е голяма сума, но на много места по света корупцията многократно надхвърля тази стойност. Виктор Орбан беше особено критичен към Володимир Зеленски по отношение на корупционния скандал, въпреки че няма конкретни доказателства за принадлежност на украинския президент към това.

Би било интересно да видим какво ще се случи след април 2026 г. в Унгария, ако сегашният премиер загуби изборите.

Лидерството на опозиционера Петер Магяр се изкова именно въз основа на съмнения за корупция сред доминираната от Орбан власт в Унгария. Естествено, всичко трябва да се докаже, за да видим какво точно има и дали е по-малко или повече от 90 милиона.

Защо военният Шенген е неизбежен за сигурността на ЕС

Защо военният Шенген е неизбежен за сигурността на ЕС

ЕК даде старт на военния Шенген. Процесът ще е продължителен и труден, но е необходим.

Иначе разговорите за примирие в Украйна продължават. Вече придобиват, малко или повече, хаотичен характер, но въпреки това продължават. Териториалните въпроси обаче няма да позволят процесът бързо да бъде придвижен напред. Украйна не може да отстъпи целия Донбас. Частта, която тя продължава да контролира, може и да е малка, но там се намират отбранителните линии, които гарантират сигурността на следващите територии.

Войната, която Русия води срещу Украйна конкретно в Донбас, продължава вече над 10 години. За този дълъг период от време Кремъл не е успял да окупира цялата географска област. А сега отправя ултиматум, че ще го направи. Това е изключително алогично поведение. Ултиматумът следва да предхожда войната, а не обратното.

Сигналите, които руската страна излъчва, са лишени от логика и определено има разминаване в говоренето на Кремъл. Едно е то пред Доналд Тръмп и неговите представители и друго - пред медиите, пред които руските служители продължават да повтарят опорките от началото на пълномащабната военна инвазия.

Володимир Зеленски вече прие да ограничи стремежа на Украйна за членство в НАТО.

Това обаче може да стане само срещу ангажименти за сигурността на страната, подобни на чл. 5 от Вашингтонския договор и разполагане на европейски сили на украинска територия веднага след евентуалното постигане на примирие.

Сред съюзниците няма съгласие за формално приемане на Киев в алианса. Поемането на ангажименти, подобни на чл. 5 обаче на практика означава неформално членство. Това би бил изключително силен момент за Украйна, ако се стигне до него.

И така! Основните условия, които трябва да се изпълнят, за да са възможни избори в Украйна, все още не са налице. Спиране на боевете по линията на съприкосновение и то трайно, спиране на руските бомбардировки срещу украинските градове, ангажименти, подобни на чл. 5 и европейски сили в страната - за избори ще може да се мисли едва, когато се случи всичко това.

На този етап, дори и да изглежда, че разговорите за примирие напредват, това не може точно да се оцени, преди именно тези въпроси да влязат във фокуса на дискусиите.

Едва когато това се случи, ще може да се разбере по-конкретно какви са резултатите от разговорите. И после на дневен ред може да се появи и темата за изборите в Украйна.