Един солиден здравен скандал разтресе изтичащата седмица - схемата за източване на НЗОК с протоколи за помощни средства. Според пловдивската прокуратура, която работи по случая, злоупотребите са започнали през юли миналата година, едновременно с въвеждането на новите правила за получаване на помощни средства. Странното съвпадение подсказва, че те са били готови да се разгърнат с влизането в сила на промените в Правилника за прилагане на Закона за хората с увреждания, които уреждат преминаването на предоставянето на ПСПСМИ (помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия) от Агенцията за социално подпомагане към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и Регионалните здравноосигурителни каси (РЗОК) в страната.

Промените са обнародвани в Държавен вестник на 1 юли 2022 г., а вносителите им твърдят, че с пренасочването на дейностите по предоставяне, изработване или ремонт на ПСПСМИ от Агенцията за социално подпомагане към НЗОК ще се намали административната тежест за гражданите, ще се облекчи режимът по отпускането им и ще се съкрати значително времето за предоставянето им на нуждаещите се лица. За това настояваха по време на протестите си пред здравното министерство и хората с увреждания.

Какъв точно е пътят от заявлението до помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие, според новите правила?

Всичко (или почти всичко) вече е дигитализирано.

Посещавате ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, където ви издават електронен протокол/решение за предписване на въпросното помощно средство.

На място попълвате електронно заявление за съгласие с предписаното и че ви е необходимо да го получите. Заявлението може да бъде подадено и от ваш пълномощник.

Експертни комисии на НЗОК/РЗОК разглеждат електронното ви заявление и издават одобрение или мотивиран отказ.

Одобрението съдържа данни за вас или пълномощника ви, има регистрационен номер и дата на подаване, съдържа наименованието на отпуснатото помощно средство или изделие с номер, с който е въведено в списъка на НЗОК.

Вие научавате за одобрението със съобщение по имейл или по телефона. Не е нужно да се разхождате до РЗОК, за да разберете резултата.

Помощното си средство можете да получите от всеки търговец на дребно в страната. За целта е нужно само в магазина да се идентифицирате с ЕГН, номера и датата на одобрения протокол.

Както казахме процедурата е максимално облекчена и електронизирана.

През юли тази година от Касата отчетоха, че за 12-тте месеца от влизането в сила на промените са изплатили 41 683 402 лева за помощни средства и ремонти на такива. Заявилите искания лица са 79 931, средният брой на търговците е около 245. Срокът за получаване на помощно средство от момента на заявяване е 7 дни - 2 за одобрение и 5 за доставка.

Толкова електронизирано и бързо, че чак лесно за източване.

На това вероятно са разчитали и в медицинския център "Медлайф", където по същото време започва бурно издаване на протоколи за помощни средства от назначените там лекарски консултативни комисии (ЛКК). Другото "приятно" улеснение е, че в този център могат веднага да ви насочат и към конкретен търговец, за да не се чудите откъде точно да се сдобиете с нужното ви помощно средство. А може да не направят и това усилие, предвид факта, че някои от получателите са мъртъвци. "Симпатично" съвпадение е, че собственикът на центъра и на магазините е един и същ. Нормалната логика подсказва конфликт на интереси, но според закона такъв няма. Както е законно да си едър търговец на лекарства, да си построиш болници и да печелиш обществени поръчки за доставка на лекарства в тях.

Макар и недостъпен за контрол от страна на пациента, процесът все пак може да бъде проследен от НЗОК. На експертите в здравния фонд им прави впечатление "работохолизма" на ЛКК в "Медлайф" и решават да се свържат с някои от получателите на тези изделия. Оказва се, че хората не знаят, че са участници в такъв процес. Не знаят, защото няма система за известяване, която да би могла да изпрати съобщение, че си получил декубитален дюшек например, а ти си здрав и прав, и нямаш никаква нужда от него.

От същия недъг страдат и хората, които се оказват лекувани в болница, без да са стъпвали в нея.

Всъщност страда и Касата, която трябва да пази и разпределя рационално парите от вноските ни, защото я точат с фиктивни документи.

Един-единствен медицински център успява да "дръпне" над 800 000 лв. за година (доказаните до момента са толкова, общата сума е над 5 млн.) при положение, че по всички одобрени заявления Касата е платила около 30 млн. Схемата се оказва доста доходоносна и както каза наблюдаващият прокурор Георги Пехливанов - идеята за проверки на частни центрове с лекарски комисии заслужава внимание. Още повече, че въпросният център не е имал никаква друга дейност.

В коментарите си по случая здравните експерти, естествено, се разделиха на две. Тези, които са привърженици на политическите сили, внесли промените (проектът е с вносители министърът на здравеопазването - по онова време Асена Сербезова, и министърът на труда и социалната политика Георги Гьоков) твърдят, че именно дигитализираният процес е дал възможност да се хване източването.

Другите - бивши редовни от ГЕРБ и служебни (иначе казано хартиени), пък са на мнение, че в този вид процесът е лесен за манипулиране, че помощните средства е трябвало да останат на разпореждане на Агенцията за социално подпомагане. Нищо, че точно законодателният батак, който създадоха, изкара по улиците хората с инвалидни колички.

Има и допирни точки - безспорно да притежаваш медицински център с експертни комисии и да си търговец на помощни средства е конфликт. Дали и кога обаче той ще бъде законодателно разрешен при актуалните парламентарни и предизборни страсти, трудно може да се предскаже.

Ясно е едно - пациентът трябва да бъде включен в процеса по контрола на тези разходи. В крайна сметка парите, които се точат, идват от неговия джоб.