Образователна реформа. В първи клас тръгнах на 7 през 1976. Математиката винаги ми е била кошмар и сигурно затова не мога да преброя колко министри на просветата експериментираха върху крехката детска психика своите реформаторски виждания за образованието.
Сега с нелеката задача отново да започне за кой ли път от нулата се зае професор египтолог. Подходящо. Защото образователните реформи в България започват да приличат на Хеопсова пирамида, в която дълбоко са заровени опити и грешки, поколения от нереализирани детски мечти и таланти, тонове безсмислено похабена хартия за проекти и учебници.
Българското образование винаги се е стремило да подражава на нечий чужд модел. До 1989 това разбираемо бе съветската школа. След това се занизаха френски, американски, швейцарски модели. Не беше лошо - всички те бяха апробирани, тествани и доказали своята ефективност. Бедата дойде, когато родните ни експерти се заеха да създават своя система. И в образованието ни настъпи вавилонски хаос.
Грешката бе там, че от десетилетия на детето (ученика) системата гледаше като на пластилин, който учителят (педагог, което не е валидно за всички, които си получават заплатата от тази трудова дейност) трябва да оформи по образ и подобие на нещо, утвърдено от партийната линия, комунистическото възпитание, европейските ценности и - най-лошо - Държавните образователни изисквания. Не като на личност със собствени интереси, увлечения, таланти, възможности. Индивидуални и специфични.
Грешката сега за кой ли път се мултиплицира и от министър Игнатов.
Той прескача във вижданията си от 21. век в ерата на фараоните, пропускайки, че българската образователна традиция има своите корени във Възраждането. Че килийните училища са създавали родната интелигенция, че институтът на чирака е първообраз на професионалното образование. Че ако се поровим в историята, ще открием т.нар. добри педагогически практики, от които само можем да се поучим.
България отново е на опашката. В онази Европа отдавна говорят за общество на знанието, за Лисабонска стратегия. А ние се опитваме да накараме децата ни да зубрят бездарно написани учебници от нереализирали се университетски преподаватели. Образованието ни не е ориентирано към развиването на способностите и талантите на всеки ученик. То е шаблонно и закостеняло.
Когато светът говори за учене през целия живот, у нас просветните чиновници се чудят как да намалят процента на отпадащите от учебния процес деца. Как да коригират асоциалното поведение с характеристики и оценки за поведение.
Децата не ходят на училище заради безплатната кифла и мляко, г-н министър. Децата не се въртят на чина и не си разказват вицове в час, защото са лоши по природа. А защото учителят не може да прикове вниманието им, да приложи креативния подход към изучаваната материя. Да събуди търсещия и намиращия, любопитния, изследователя, твореца, който изначално е заложен у всяко дете.
Защото не е разбрал - не е могъл или не е поискал - какво ги влече, какво и как би пробудило влечението им към знание. Защото системата е такава. Сбъркана. Мъртво родена. Дори добрите педагози се спъват в прага на спуснатите от министерството изисквания, разпоредби и директиви. И учебници. Където изборът е от по-малкото зло. Повечето български учители влизат в час като чиновници. Не като хора с харизма и призвание. Не като даскали, не като възрожденци.
И не е нужно да започваме от нулата. За кой ли път. Просто трябва да поставим Детето в центъра на образователната реформа. Не министъра, не учителя. Ученика. И ако неговото призвание е да решава задачи от висшата математика, да не го насилваме да рисува, а да развием природния му талант. Да направим учебниците увлекателни и достъпни, за да може всяко дете да излиза от училище с необходимия обем практически познания, които ще му помогнат в бъдещата реализация.
Нека образованието ни не служи единствено за решаване на кръстословици. Нека е насочено към детето. Към неговото бъдеще. Към практическите умения и таланта. Защото бъдещето на днешните ученици е бъдещето на тази страна.
Защото, повярвайте, когато едно пораснало дете може да каже „на учителя с любов", става дума за реализирал се млад човек. А когато ученическите му години са омразен период в живота, грешката не е в него.
rumen221s
на 19.03.2010 в 11:19:49 #22Приятели, - Помните ли поговорката..."И най-умния си е малко прост", а аз ще добавя... А "най-учените" доста повече...!!! Какво значи в единния процес на Образоването, да има закони за началното, средното и висшето образование... Ха-ха-ха...!!! - Това е все едно футболен мач в първото полувреме да се играе с едни правила, второто с други, а третото с трети... Точно така се играе днес мача наречен "Образоване"...
king_for_a_day
на 18.03.2010 в 12:05:27 #21Не се хващайте за последните ми думи, казвам го в по-общ смисъл. Нямам нищо против дърводелците, нито пък самият аз станах архитект (после се развих в доста различна област - още един аргумент ЗА малко по-"широкообхватното" образование)
king_for_a_day
на 18.03.2010 в 11:58:22 #20Хм, да се отглеждат и коне с капаци, които встрани от "практическите умения", не могат и не знаят нищо, за мен е другата, още по-лоша крайност. Когато съм бил ученик, пак можех да уча това, което ме интересуваше - завърших строителен техникум, защото ме привличаше архитектурата. По какъв начин съм бил ограничен? Какво би означавало да се развиват практическите ми умения в тази област - да не уча литература и география ли? Общата култура е изключително ценно нещо. А е много по-трудно тя да бъде придобита от самия ученик. Това е идеята на образованието и възпитанието - да разшири кръгозора. Тясната специализация се придобива много по-естествено и лесно, след като самата личност има интерес в дадена област. Не отричам "пактическите умения" - просто напоследък те се споманават като някакъв лозунг. И ме плаши накъде отиват нещата - към нация от оператори на машини без никакви странични интереси и умения. Защото и в моя техникум имаше специалност "Дървообработване", където децата придобиваха "практически умения" - ставаха дърводелци. Към това ли се стремим? Дърводелци лесно ще изучим. Хайде да видим как ще изучим архитекти.
Олаф БГ
на 18.03.2010 в 10:27:09 #19Статията е отлична. Има отделни хвърчащи мисли. Ще коментирам една: "Българското образование винаги се е стремило да подражава на нечий чужд модел. До 1989 това разбираемо бе съветската школа..." В тази школа до 90-те имаше 20% идеология, и 80% отлична организация и методика. Естествоено 20-те обезмисляха част от 80-те. Какво имам предвид и какво стана. Реформата у нас подмени 100% учебниците, като в 80%-90% от случайте те станаха МНОГО ПО-ЛОШИ. Пакво направиха в Русия? Махнаха идеологическите предисловия от учебниците, промениха цифрите на кориците: 5 клас стана 6 клас и т.н Така създадоха един нов клас. те 11, а ние така можехме безпроблем да направим 12-ия. Нали тезаете е, че нивото си беше вече европейско и признато? Написаха нови учебници само за 4 клас. Редактираха(!) само единствените(!) утвърдени уебници по руски (от буквара) и историята. С това за 1-2 години те създаха добра среда за деца и учители, без стрес и т.н. С минимални разходи! без "комисии за оценка в МОН, в училища" - без нова корупция. С уважение към детето и учителя. Запазиха потресаващо добри учебници, спечелили конкурси, претърпели десетки преиздания С ПОПРАВКИ (нещо което у нас е непознато). УМНО! УМНО! УМНО! А у нас групи шарлатани просто експлоатират хората чрез МОН, като ги карат да си купуват учебници, или да се правят държавни поръчки за тях.
nissan
на 16.03.2010 в 14:24:48 #18Путине , Путине аз н“знам к“ва музикална академия си завършил но да стигнеш дядо по образуване требе бая стълби да изтъркаш. Прощавай за извинението ,че ти пиша в твоя стил но дядо казва " НА ПРОСТ ЧОВЕК ТРЯБВА ПРОСТО ДА ПИШЕШ ЗАЩОТО ТОЙ САМО ОТ ПРОСТОТИЙ РАЗБИРА !" (край на цитата))
stg
на 16.03.2010 в 12:18:26 #17nissan , не се сърди, но като гледам как си писал първо не си бил ученик когато се е родило царчето, както и аз де и второ да ти имам грамотността и правописа
nissan
на 15.03.2010 в 23:54:05 #16ЧЕТА ВИ И МИ СТАВА МНОГО МЪЧНО. ИЗРАСЪЛ САМ В СЕМЕЙСТВО НА ДВЕ ПОКОЛЕНИЯ УЧИТЕЛИ. АЗ КОГАТО ЗЪВАРШИХ ОСНОВНОТО СИ ОБРАЗОВАНИЕ ГО ЗАДЪРШИХ С 4ОТЛИЧЕН - 7" ЗАЩОТО ТОГАВА СЕ РОДИ ЦАРЧЕТО ВИ СИМЕОНЧО...ЗНАЧИ ПОМНЯ ОТДАВНА. УЧЕХМЕ ЯКО НО НИКОЙ НЕ НИ КАРАШЕ ДА ЗУБРИМ - ВСЕКИ УЧЕ6ШЕ ЗАЩОТО АКО НЕ УЧИШ НЯМА ДА УСПЕЕШ , ПЪК АКО НЕ УСПЕЕШ ТЕ ЧАКА ТЕГЛО ЦЯЛ ЖИВОТ. ВИЕ СЕГА НЯМАТЕ СТИМУЛ ЗА УЧЕНЕ. СЪЗДАЙТЕ СТИМУЛ И СИСТЕМАТА САМА ЩЕ СЕ УПРАВИ.
rado907
на 15.03.2010 в 21:31:40 #15Учудващо, и иронично, коментарът на Ленин е напълно верен и точен. Най-добре да се закрият училищата, да се отворят повечко библиотеки и нещо като младежки домове, и да се оставят децата да се образоват сами. Ще научат повече отколкото в училище. Даскалите могат да помагат, но не с уроци, а със съвети. Очаквам в (може би далечното) бъдеще системата да е каквато описах. Плюс бюджета ще бъде ремонтиран! Всички ще спечелят.
collapse
на 15.03.2010 в 20:14:52 #14Ами сега наскоро гледах новините по телевизията, където казаха, че задачите са били трудни или текстовете са били неразбираеми. Искам да попитам хората над 25 годишна възраст: Нас някой питаше ли ни дали са ни трудни задачите??? Или дали разбираме текста??? Не - ама го учехме същото като сега и не се оплаквахме нали - или както прочетох пост по-надолу - ако учителят ми шибнеше един шамар - баща ми в къщи ми шибваше 2... Наистина беше така. Тогавя нямаше ГСМ-ми и се слушаше в часовете... Нищо че повечето време отсъствахме.. Ама сме учили ( за гимназията говоря) А сега - задачите им били трудни, какво ли още не. Само и само да не кажем, че днешната младеж са тъпи...или ги мързи... Да си мислим, че нашето е най според мене е малко пресилено...
prost
на 15.03.2010 в 18:32:07 #13В гимназията вече нещата бяха извън всякакъв контрол- озлобели даскали на прага на бедността, липса на какавато и да е дисциплина, бири и трева всяко междучасие (ако въобще решим да ходим на училище). 10ти клас имах 250 отсъствия и не бях сред лидерите в класацията. За справка, става дума за една от елитните софийски езикови гимназии, не искам да си представям какво е положението в СОУтата. Съдейки по сестра ми и съучениците и днес ситуацията е още по зле. Образованието ни днес комбинира най лошите черти на тоталитарната и "западната" системи: от една страна зубрене до дупка и изключително субективно оценяване( ако даскала не е на кеф или не е съгласен с твояата позиция - 2) и отдруга страна трагична дисциплина и упадък на учителския авторитет. Добри даскали има и винаги ще има, дано успеят да спасят повече деца от низходящата спиралата на българското образование, така както успяха да спасят мен.
prost
на 15.03.2010 в 18:27:04 #12Тръгнал съм на училище 90та година- първият випуск след смяната не режима. Още помня как класната се разплака на първия учебен ден, защото и казвахме госпожо вместо другарко. Ако женицата знаеше на къде е тръгнала образователната ни система пак щеше да плаче, със сигурност не от радост обаче.
Марат
на 15.03.2010 в 17:18:51 #11В днешно време,когато има безработица и стагнация и на родителите им е много трудно.Не звучи добре,но е факт,че повечето от тях искат училище,което да поеме и да се грижи за децата им както е в детските градини и ясли.Държавата ,обаче не може да отговори на тази потребност ,няма изградена съответната материална база.Всичките ни училища са построени по времето на социализма и са съобразени със социалистическия модел на образование.Още по-лошо ,повечето от тях са зле поддържани или направо запустели,нефункциониращи,разграбени,учебнотехническата база също е останка от бившия строй.
rumen221s
на 15.03.2010 в 15:00:20 #10Приятели, - Помните ли поговорката..."И най-умния си е малко прост", а аз ще добавя... А "най-учените" доста повече...!!! Какво значи в единния процес на Образоването, да има закони за началното, средното и висшето образование... Ха-ха-ха...!!! Това е все едно футболен мач в първото полувреме да се играе с едни правила, второто с други, а третото с трети... Точно така се играе днес мача наречен "Образоване"...
Bulgarian
на 15.03.2010 в 14:18:19 #9И мисля че не е риалистично да се очаква, че за 300 лева някой ще възпитава от сърце и душа на ум и обноски тъпите гаменчета. Кирлив бакшиш с основно образование не ще да вози за по малко от 1000 на месец. Замислете се първо за това!
Bulgarian
на 15.03.2010 в 14:16:00 #8Режисиран хаос... Както навсякъде, така и тука комунистите оставиха турско гробище след себе си, та затъналия в ежедневни грижи народ да не може да вдигне очи за техните престъпления! А и една опростачена и малограмотна тълпа се манипулира по-лесно от образовани, мислещи за себе си индивидуалисти. Къде остана "клас стани, клас мирно!"..., сега говедата замерят с хартийки учителите си. Аз като започнах образованието си ('7 това би било абсурд. А ако учителя ми вържеше шамар за нещо, после баща ми в къщи още два.... И родителите имат доза вина в това прогнило общество...
XAOC
на 15.03.2010 в 13:52:57 #7Всяко ново правителство прави реформа в образованието, затова през 4 години се сменят учебниците. Учителските заплати обаче не се вдигат.
rumen221s
на 15.03.2010 в 12:30:37 #6Приятели, - Помните ли поговорката..."И най-умния си е малко прост", а аз ще добавя... А "най-учените" доста повече...!!! Какво значи в единния процес на Образоването, да има закони за началното, средното и висшето образование... Ха-ха-ха...!!! Това е все едно футболен мач в първото полувреме да се играе с едни правила, второто с други, а третото с трети... Точно така се играе днес мача наречен "Образоване"...
boris
на 15.03.2010 в 10:06:04 #5Всичко написано горе са глупости на търкалета. Това е така, защото на училището му се вменяват задължения и претенции които то нито може да изпълни, нито да промени. Образователната система е функция на обществото, а не негов фундамент. Дори и семейството не е. Всеки родител дори и подсъзнателно се стреми да възпитава децата си така, че те да се справят възможно най-добре в живота. Е какво да очакваме когато най-добре в живота се справят най-бруталните и нахалните хора? За да ражда училището възпитани, културни и високообразовани творчески личности са нужни две неща. Първо – силна държава нагаща безпрекословно спазване на правилата и законите, за да може по-възпитаните и културни хора да не се чувстват като жертви, и второ силна и викотехнологична икономика, за да може образоваността да се цени. Икономика която няма нужда от високоспециализирани кадри, нама и как да ги има, не само защото никой няма да си прави труда да учи само за да получава 200лева повече от неграмотните работници, а и защото тези специалисти няма кой да ги създаде, защото и най-титулованият професор не може да преподава нещо което не е виждал с очите си. И в техническите унивеситети и техникумите ще се преподават неща от 68-ма година без практическа полза и връзка с действителността. Същото е и в сферана на изкуството и културата. Способнастта да твориш е функция на средата в която живееш. Едно е всеки ден, на път за училище да минаваш през площада с катедралата отрупан с ренесансови скулптури, друго е да се опитваш да говориш на учениците за изкуство заобиколен от ръждив бетон, мръсотия и цигания. Такива грозни бетонни кубчета като повечето български училища, няма как да събудят у някой чувство към поезия и естетика. Гений, разбира с,е винаги се раждат, но това, че някой е постигнал нещо, не благодарение, а въпреки средата и сънародниците си, си е само и единствено негова заслуга и страната му няма право да се гордее снего.
Олаф БГ
на 15.03.2010 в 09:17:06 #4Въпроси към Игнатов: Ако уча страшно много и съм добър, каква е възможността да стана кмет, ако за да станеш кмет, реално НЕ Е необходимо да имаш ниаккви професионални качества (слуачая с Фандъкова, тя е гола вода във всяко отношение)? И какво значи АЗ ЧЕТА УЧЕБНИЦИТЕ и те са лоши? Защо не ги чете одобрилият ги "експерт" в МОН, чиято работа е това? Защо НЕ Е УВОЛНЕН той? Не може да констатираш, толкова много брак, и да не посочиш НИТО ЕДИН ВИНОВЕН в МОН. Какво точно е работила зам. м-р Милка Коджабашиева, преди да стане зам.? Не е ли била точно в дирекцията за координацията и контрола? И ако ситуацията с учебнициет е катастрофална и се налага тотална преработка, тогава, защо Коджабашиева не е уволнена, а е повишена? Пази ли и се мястотот, ако Парламента я освободи от поста зам. м-р. тя ли пак ще отговаря за дирекцията за контрола, Игнатов? Ех, ГРЕБ, ГЕРБ, с полицейското мислене че ще накараш измамените и тормозени от Коджабашиева, сестрата на бившия вече шеф на СДВР другите в МОН сега да се "подчинят" на напъните им за реформи образование не се прави.... Повръща ми се от вас, в чисто човешки план ....
garincha
на 15.03.2010 в 09:08:09 #3Уффф, поредния разбирач Ако "поставим детето в центъра на образователната система" ще се получи още по-зле отколкото е сега, понеже и каквото минимално се научава сега, няма да се научава. А не се научава нищо, понеже образованието не е ценност за никого в днешно време, съответно няма никакъв стимул да се учи. И това е отношение към образованието, което се формира в семейството, не в училище, и за което училището може да направи много малко да промени. Докато учим за тапия, а не са реални знания, така ще е. Въпросът е какво може да направи държавата за да промени нещата и отговорът е, че при положение, че населението не иска да учи, то държавата има един-единствен ход и той е до прибегне до насилствени мерки, т.е. не да се чуди как да спре отпадането на децата от училище, а да въведе драконовски критерии за оценяване и който не ги покрива, да не минава в по-горен клас (което при едни реални съвременни такива критерии би означавало >90% повтарящи). Пък който не може'не иска да покрие критериите, остава без образование, със съответните последствия за социалния му статус по-късно. По-добре 90% официално неграмотни на дъното на социалната стълбица, отколкото 80% фактически неграмотни на различни дължности в администрация, болници, банки и т.н.