Главният патриот на Републиката Валери Симеонов е на път да запише най-абсурдния законопроект в това Народно събрание, където нелепостите в нормотворчеството съвсем не са изключение – „Всички вероизповедания да извършват своите религиозни служби, обреди, проповеди единствено на български“.

Фронтовакът за спасение на България дава и срок на конфесиите до една година да „влязат в час” и да преведат на официалния по Конституция език всичките си религиозни документи.

Тук напълно подхожда поговорката: накарай глупавия да се кланя на Господ – ще си разкървави челото. Вероятно електоралните единици на Патриотичния фронт са във възторг от този изблик на национализъм. Криво разбран национализъм. Но ако мине дори само на комисия по вероизповеданията в НС – ще е изключително лош сигнал. Посягаме на едно от основните права на гражданите – свободата на вероизповеданията. Към която изключително деликатно се подхождаше дори по време на т.нар. тоталитарен режим.

Защото любимата на Симеонов, в частта за официалния език (чл. 3), Конституция, в чл. 13(1) гарантира свобода на вероизповеданията. А в ал. 4 уточнява, че религиозните общности и институции, както и верските убеждения, не могат да се използват за политически цели.

И ако досега в нарушаване на този текст можеше да се упрекне само една етническа партия, то сега и патриотите се опитват да трупат предизборен политически актив, спекулирайки на религиозна тема.

Католиците са щастливи хора, Ватикана е благословено място. Защото ако в Рим си имаха Валери Симеонов, папата нямаше как да си позволи да отправя посланието си Urbi et Orbi на шейсет и кусур езика. Само на италиански! По изключение – на латински.

Похвално е, че Симеонов се вълнува от проникването на ислямски проповедници, на финанси с неизвестен произход към определено вероизповедание. Но едно е да се търси прозрачност във финансирането, контрол над лицата, осъществяващи богослужебна дейност, съвсем друго е да посегнеш на традиционния език на една религия. Никой (освен един политик с отказана засега регистрация) не възразява, че политическата агитация трябва да се извършва на официалния език. Но на какъв език ще се молиш на своя Бог зад стените на своя храм, на какъв език ще е твоята „библия” – това не се регламентира със закон. Още по-малко от парламентаристи-еднодневки. Това са традиции, градени векове, оцелявали през вековете.

Как ще реагира израелтянската общност в България като разбере, че Тората трябва да се преведе? Ами Арменската апостолическа църква, чийто богослужебен език е арменски, ами гръцката и руската диаспора? Да не говорим за католиците, за които службата е на латински…

Дали пък Симеонов, Валери няма да постави ултиматум и на Негово светейшество патриарх Неофит да служи само на официален език? Защото може би патриотът, който – както и повечето ни обредноправославни политици - обича да се черкува, когато има камери, не е забелязал, че освен българският, богослужебен език на БПЦ е и църковнославянският. Или ще го забраним?

Ще поиска да преведем на български: „Да исправится молитва моя, яко кадило пред Тобою, воздеяние руку моею, жертва вечерняя. Господи, воззвах к Тебе, услыши мя: вонми гласу моления моего, внегда воззвати ми к Тебе...” А „не българското” изпълнение на Борис Христов на това велико църковно песнопение как да побългарим?

Все пак Симеонов повдига тема, която си заслужава вниманието на компетентните служби. И то в доста по-широк периметър. Това не е само проникването на „духовници” – представители на нетрадиционния ислям, съпътствани обикновено от прилични финансови потоци. Само така можем да си обясним появата на „пазарджишките имами” и внезапната любов на определени силно маргинализирани общности към символиката на Ислямска държава и към бурките.

Без внимание остава осезаемото присъствие на старейшини на секти, като „Църквата на Исус Христос на светиите от последните дни“, пастори на „Сидетели на Йехова” и други, представящи се за „истински християни”. Подобни религиозни деноминации отново залагат на контрол над уязвими социални и обществени групи, на създаването на зависимости, на подчиняването на волята и съзнанието на индивида и общността. Макар че заплахата от подобни секти е далеч несъизмерима с тази от радикалният ислям, социалните щети от тях далеч не са за подценяване. И те засягат преди всичко млади хора.

И – на вниманието на народния представител, съпредседател на ПГ ПФ Валери Симеонов – подобни старейшини, пастори, свещеници, мисионери, проповедници, дошли от Европа – предимно от скандинавските страни и САЩ, говорят макар и със силен акцент, на официален български. И „беседите” си водят на същият този конституционен език.

Един закон може да бъде несъвършен. Защото е приет от хора, а типично човешко качество е несъвършенството. Един закон може да бъде лобистки. Сред несъвършенствата е поставянето на личния интерес пред общия. Имали сме закони, писани за един човек. Закони, пренаписвани дни след приемането им. Закони всякакви.

Но един закон няма право да бъде глупав. Защото глупостта в законотворчеството е изключително опасна. С далечни последици.