Приключи основната част от разследването и заключенията по две експертизи във връзка с инцидента от 5 февруари 2017 в тунел "Ечемишка", при който загина жена.
Това съобщи говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова на пресконференция в Прокуратурата. Разследването е било забавено заради необходимостта от заключения от страна на експерти дали инцидентът е резултат от извършени престъпления. Става въпрос за нелепия, но трагичен инцидент от 5 февруари 2017 година, при който загина жена, след като осветително тяло падна върху автомобила, в който тя се е возела.
Престъпление причиняване на смърт по професионална непредпазливост е първото повдигнато обвинение. Доказателствата от разследването налагат повдигането на общо шест обвинения на длъжностни лица от АПИ. Нито един от тях не се признава за виновен и не дава обяснения. Всички те са с мерки за неотклонение. Припомняме, сред обвинените са Дончо Атанасов, бивш ръководител и настоящ член на УС на АПИ, и Лазар Лазаров, бивш шеф на АПИ, който е обвиняем и по други разследвания.
Изготвената експертиза е дала информация за извършените действия от фирмите през годините за поддръжка на пътното съоръжение, както и кои длъжностни лица са сигнализирали за наличието на опасност. Обвинения са повдигнати на трима членове на УС на АПИ и на още три длъжностни лица, които пряко са били запознавани със смущаващите данни за опасност на тунела.
Документите по разследването съдържат 150 тома.
От 1985 година до деня на злополуката този тунел не е бил ремонтиран нито веднъж. Единственото, което е направено, е измиване и боядисване. Никаква поддръжка не е била осъществявана през годините. Въпреки констатациите, никое от лицата не е предприело действия.
В периода от 2005 г. до момента на инцидента само "Автомагистрали" АД са уведомявали АПИ 11 пъти с подробни писмени доклади, включително и за осветителната уредба, която не е била подменяна.
Според два доклада на "Автомагистрали" АД от септември и октомври 2015 година състоянието на тунел "Ечемишка" е опасно.
Осветителните тела не подлежат на ремонт. Затова от фирмата са привързали осветителните тела с тел и кабел - било невъзможно да се заварят заради корозията, която в този участък надвишава 50%. Тези мерки, посочи Арнаудова, не са в компетенциите на "Автомагристрали" АД, а на АПИ.
През същата година рушащата конструкция е причинила материални щети по пътя. За всички тези инциденти ръководството на АПИ е получавало сигнали и документи, но не са предприети никакви действия.
"Само за две седмици след инцидента цялата осветителна система се смени. Защо не е било направено по-рано, за да не се стига до инцидента", пита Арнаудова.
Наказанието за обвинените е от две до шест години лишаване от свобода.
Водачът на превозното средство няма никаква вина, категорична беше Арнаудова.
Тунелите "Витиня", "Топли дол" и "Правешки хан" също се нуждаят от обстоен преглед на състоянието и поддръжка на терена, стана ясно още на брифинга на прокуратурата.
Vlady
на 13.12.2018 в 18:26:57 #1До 2011г. България и Румъния бяха в една епархия на Арменска Апостолическа Църква и покойният Негово Високопреосвещенство архиепископ Дирайр Мардикян не успяваше да разгледа сигналите навреме. До 2015г. България беше с няколко временни архиерейски наместници и сигналите не бяха разгледани.