Борбата с корупцията в България - медийни акции, слабо разследване, неподготвено обвинение.
Екипът на Антикорупционния фонд остава безпристрастен, но няма как да мълчим пред действия и бездействия, които ерозират младата демокрация в България. Това заяви директорът на Фондация "Антикорупционен фонд" Бойко Станкушев по време на представянето на годишния доклад за тенденциите и практиките на антикорупционните институции в страната.
Докладът оценява дейността на основните антикорупционни институции през 2018 година - съдилища, прокуратура и новосъздадената Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ).
Резултатите от доклада представиха доц. д-р Ива Пушкарова и доц. д-р Атанас Славов, преподаватели в СУ "Св. Климент Охридски".
Доц. Пушкарова: Корупция все още има в нетърпима степен.
Пушкарова констатира слабости - такива в уредбата по Наказателния кодекс (НК) се оказват проблемни формулировки, висока казуистика, наличие на нормативни празноти като клиентелизъм, непотизъм, заобикаляне на Закона за обществените поръчки (ЗОП), злоупотреба със служебно положение, а освен това практиката е противоречива по почти всички въпроси на прилагане на разпоредбите.
Макар и НК да беше осъвременен през 2005 година, не е достатъчно съвременен за ефективни разследвания, акцентира доц. Пушкарова.
Според изследването длъжностните лица се обогатяват от корупционни схеми.
Преобладават престъпление по служба и безстопанственост в 25-те изследвани дела. Съдебната власт среща затруднение в доказването на съучастие, предвид това, че корупционната дейност не се извършва еднолично.
Според доц. Славов, който участва в създаването на новото антикорупционно законодателство, дейността на Антикорупционната комисия се разминава с обществените очаквания.
Основното, което липсва обаче, е разследване - именно то е в основата на противодействието на корупционните схеми.
"КПКОНПИ бори корупцията с шумни медийни акции", категоричен беше доц. Славов, визирайки показния арест на бившата кметица на столичния район "Младост" Десислава Иванчева.
Анализът показва следните откроени проблеми, свързани с родната (нова) антикорупция:
- Приетият през 2018 г. закон дефинира корупцията като форма на административно нарушение или на неоснователно обогатяване, а не тежко престъпление, което ерозира самия фундамент на държавното управление.
- Антикорупционната комисия трудно би могла да отговори на създадените очаквания поради липсата на разследващи правомощия.
- Установената процедура за избор на председател и членове на Комисията - избор с обикновено мнозинство от Народното събрание - позволява съответното управляващо мнозинство да има решаващ глас при формирането на състава на органа.
- Механично се съчетават в рамките на една институция твърде различни по естеството си функции и дейности - административно-наказващи, установителни, оперативно-издирвателни, аналитични и превантивни, което влияе негативно върху ефективността на органа и създава възможност КПКОНПИ да се използва за политически мотивирани проверки.
- Нов модел за установяване на конфликт на интереси, съчетаващ централизиран и децентрализиран подход, който е вероятно да доведе до непоследователна и противоречива практика.
- Случаи на селективно и противоречиво прилагане на закона, които оставят съмнение за политически мотивирани проверки.
Обвинителната власт се влияе от обществото и за да трупа дивиденти, влиза неподготвена в обвинителния процес, сочат данните от годишния доклад.
Като слабост на съдебната система се открояват неоправдано завишените стандарти при изисквания за доказване на вина и целите на корупционното престъпление със средствата на НПК.
Според анализа за да преборим корупцията, може да се борим срещу нея или да укрепим интегритета на длъжностните лица и повишаване на техния морал.
По наблюдения на Станкушев апатията на хората е добра хранителна среда за корупционните практики и подкупничеството. Това правило цялото общество виновно за случващото се.
Проявяваме странна толерантност, а често и страх, отбеляза той. Наблюдава се и сред високопоставените служители цинично неглижиране на народния интерес и права. Тази картина според Станкушев съществува все още, защото хората не се възползват от свободата на демократичното управление. Вместо да наблюдаваме тенденция, която да ни приближава към по-цивилизованите страници, като че ли става обратното, а следствията са мудно и лъкатушещо икономическо развитие, паралелно с клептокрация на всички нива.
Антикорупционният фонд препоръчва още да се преосмисли възприетият децентрализиран модел за установяване на конфликт на интереси. Не на последно място по важност била и защитата за подателите на сигнали.
АКФ призовава и да се направят разпоредби за ненаказване или облекчено наказване на лица, дали подкуп, ако те доброволно съобщят за престъплението, както и при особен принос за разкриване и наказване на тежки престъпления.
psp_11
на 30.05.2019 в 16:53:33 #1Никой не се е преборил с корупцията.. А тези ли некъдърници прокурори ще успеят? Не им е виновен НК. Назначаването на некъдърници и не наказването на некъдърници в прокуратурата е основното престъпление..