Софийската градска прокуратура привлече като обвиняеми Милен Балчев и Стефчо Минчев за потъването на кораб "Хера".

Според обвинението в периода 23 юли 2002 г. - 13 февруари 2004 г. в град Варна двамата са допуснали да се повреди и да потъне моторен кораб "Хера", като деянието е окачествено като престъпление по транспорта, при което е последвала смъртта на 19 моряци при потъването на кораба "Хера" на 13 февруари 2004 година.

13 години неизвестност след потъването на нашия кораб "Хера"

13 години неизвестност след потъването на нашия кораб "Хера"

Извадени бяха телата на петима моряци, 14 са безследно изчезнали

Към посочения период Милен Балчев е бил генерален директор и ръководител "Експлоатация" на фирма "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД. Съгласно стандартен договор за мениджмънт това дружество е менажирало моторен кораб "Хера", собственост на "MAESTRA SHIPPING S.A.", плаващ под юрисдикцията на Правителството на Кралство Камбоджа. Милен Белчев е бил и пълномощник на собственика на фирма "MAESTRA SHIPPING S.A.".

През същия период Стефчо Минчев изпълнявал длъжността "Технически директор", ръководител "Материално техническо снабдяване", ръководител на бреговата структура на търговско дружество "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД и ръководител "Морски операции".

Корабът "Хера" е на 74 метра дълбочина, установи робот

Въпреки че вече почти няма надежда да бъде спасен

Обвинението гласи, че за времето от 23 юли 2002 г. до 13 февруари 2004 г. двамата обвиняеми в съучастие са допуснали да се повреди моторен кораб "Хера", като не извършили необходимия ремонт и отказали извършването на планирани ремонтни дейности.

На 2 септември 2002 г. във Варна двамата обвинени приели без забележки и последващи рекламации ремонта на моторен кораб "Хера". Те написали и акт за край на ремонта.
Същевременно разследването е установило, че в хода на ремонтните дейности е била извършена замяна на листове ламарина от палубната обшивка и дънния настил с други ламарини, чиято дебелина е била по-малка от редуцираните остатъчни дебелини спрямо новите построечни такива.

В края на месец август 2003 г., след извършването на класификационен преглед във Варна, двамата възложили и допуснали извършването на преустройство на кораба чрез свалянето на 16 броя товарни стрели с прилежащото им оборудване, като не уведомили упълномощената от Камбоджанския корабен регистър класификационна организация - Български корабен регистър (БКР).
Тези действия били и в нарушение на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море от 1974 г. (SOLAS) и Протокола към нея от 1988 г., ратифицирани от Република България и Кралство Камбоджа.

До 13 февруари 2004 г., след извършените ремонти и конструктивни промени на моторен кораб "Хера", двамата обвинени не са снабдили капитана на кораба с актуална "Информация за устойчивостта на кораба за капитана" в нарушение на Правило 22, глава 1-2 на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море от 1974 г. и Протокола към нея от 1988 г.

Некачествен ремонт е възможната причина за потъването на кораба "Хера"

Най-общо според заключението на проведените множество експертизи, включително и в Института по хидродинамика и аеродинамика към БАН (ИХА), причините за потъването на кораба са следните:

В резултат на описаните ремонтни работи и конструктивни промени е било влошено якостното състояние на конструкцията на кораба и така бурята, на която той е бил подложен на 13 февруари 2004 г., е причинила деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първия хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен "Хера" са образували течна смес. При бурята и въздействието от нея, на което е бил подложен плавателния съд, движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на "Хера".

"Хера" изпраща SOS минути преди да потъне

В 18.00 часа е прекратена операцията по издирване екипажа на кораба "Хера". Тя ще продължи утре, но само по бреговата ивица. Днес спасителите не са успели да открият нищо, освен един спасителен пояс с надпис "Хера".

Припомняме, делото за потъването на "Хера" беше образувано на 16 февруари 2004 г., непосредствено след потъването на плавателния съд. В хода на разследването са извършени множество следствени действия, събрани са документи, разпитани са свидетели, назначени са множество експертизи и е извършен и следствен експеримент. На 19 февруари 2010 г. разследването по делото беше спряно, тъй като не бяха събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя.

Разследването беше възобновено на 9 май 2013 г.

Двамата обвиняеми са с мярка за неотклонение "Подписка", като им е наложена от наблюдаващия прокурор забрана да напускат пределите на страната.