Правата на пациентите не са защитени добре в българското законодателство. Това отчете омбудсманът Гиньо Ганев, който представи в УМБАЛ „Свети Георги" в Пловдив Европейската харта на пациентите.

Материята е описана по общ и неподходящначин в Закона за здравето, допълни Ганев и оприличи текстовете за пациентските права на белетристично съчинение.

Омбудсманът припомни, че в предишното Народно събрание бяха приети на първо четене три проекта, касаещи правата на пациентите, но след това те не са били утвърдени.

По повод течащата болнична реформа Гиньо Ганев изрази надежда тя да не засегне възможностите хората да получават навременна медицинска помощ.
Припомняме, националният омбудсман вече веднъж подкрепи усилията за осъществяване на реформа в здравеопазването.  

При обсъжданията и реализацията на здравната реформа според Гиньо Ганев трябва ясно да се отговори на въпросите: "Хората, пациентите на тези малки и може би необосновани болници кой им осигурява равен достъп, бърз своевременен до едно качествено медицинско обслужване. И вторият, правото да избереш в една конкурента среда. Това болнично заведение, което според твоята информация ще задоволи твоите очаквания от качествено лечение".

До момента най-много жалби, постъпващи до омбудсмана и свързани със здравеопазването са тези за качеството на медицинските услуги и достъпа до скъпоструващи лекарства за редки и онкологични заболявания.

Росица Тоткова, бивш депутат, сега директор на отдел „Условия на живот и развитие" в службата на националния омбудсман, представи пациентки наръчник, съдържащ основно ориентация за кои услуги се плаща в болниците, и за кои не.