Съдът на Европейския съюз (ЕС) образува дело по запитването на Върховния административен съд (ВАС) по казуса с предсрочното освобождаване на Андрей Гюров като подуправител на БНБ.
Дело С-611/24 е образувано в Съда на ЕС е образувано в деня на постъпването на преюдициалното запитване от българските върховни магистрати, съобщиха от ВАС. На основание на процедурния правилник на Съда на Европейския съюз, Върховният административен съд поиска делото да се разглежда по реда на бързото производство.
Запитването е във връзка с дело № 7373 от 2024 г., образувано във ВАС по жалба на Андрей Гюров срещу решението на Управителния съвет на БНБ от 16 юли 2024 г. за предсрочното му освобождаване от длъжността подуправител ръководител на управление "Емисионно", на основание чл. 14, ал. 1 от ЗБНБ-1997.
Към момента производството по делото във ВАС е спряно до получаването на отговор от Съда на Европейския съюз.
Върховният административен съд отправи до Съда на ЕС следните въпроси:
- Следва ли да се тълкуват като приложими спрямо всички членове на органите за вземане на решения на национална централна банка, заложените в разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и на Европейската централна банка (ЕЦБ) критерии за освобождаване на управителя и ред за оспорване на решението за освобождаване.
- В случай, че отговорът на Въпрос № 1 е отрицателен, допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което въвежда същите критерии за освобождаване на членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, каквито са предвидени за управителя в цитираната правна норма.
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието като съдружник в капиталово търговско дружество с право на част от печалбата на дружеството, съразмерно на дяловото участие?
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел, което съгласно своя устав може да развива стопанска дейност, без да е взето единодушно решение на управителния съвет на НЦБ, каквото се изисква по националното законодателство за извършване на неплатена дейност?
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и чл. 7 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, в качеството си на лица заемащи публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да декларират пред съответен държавен орган своето участие като съдружници в капиталови търговски дружества и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел.
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността управител на НЦБ, в качеството си на лице заемащо публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да предприеме действия по преустановяване на своето участие като съдружник в капиталово търговско дружество и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел?
- Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, тълкуване, което третира управител на НЦБ, който е отстранил извън законоустановен срок несъвместимост със заеманата длъжност, като лице, което не отговаря на изискванията, които са необходими за изпълнението на неговите задължения?
- Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и разпоредбите на чл. 7 и чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което позволява на органа, натоварен да установява основанието за освобождаване, за целите и в рамките на това специфично производството да преценява виновното извършване на сериозно нарушение по смисъла на чл. 14, параграф 2 от Устава на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка?
Припомняме, на 27 юни стана ясно, че Комисията за противодействие на корупцията (КПК) е уведомила БНБ за установена несъвместимост по отношение на Андрей Гюров, който подаде жалба срещу това решение. На 16 юли Управителният съвет на БНБ взе решение да отсрани Гюров от поста подуправител до решение на съда на парламента. Гюров подаде жалба и срещу това решение, като на 2 август ВАС отхвърли като неоснователно искането на Андрей Гюров за спиране на предварителното изпълнение на решението на Управителния съвет на Българската народна банка.
През юли 2023 г. Андрей Гюров и Петър Чобанов бяха избрани от Народното събрание за подуправители на БНБ. След избора на Гюров парламентарната група на "Възраждане" подаде сигнал до КПКОНПИ и БНБ за предполагаем конфликт на интереси. Те посочиха, че Андрей Гюров е в управителния съвет на неправителствена организация, която извършва търговска дейност и че той участва в дружества за търговия на цветни метали, което е в конфликт на интереси в позицията му на подуправител на БНБ.