Съдиите от Бургаския окръжен съд отмениха изпълнителния лист за смяната на собствеността на либийския танкер "БАДР". Решението е от 25-и април тази година, съобщи БНР.
Припомняме, танкерът "БАДР" бе задържан на бургаското пристанище от края на 2017 г. Това стана заради спор за финансови задължения между българско търговско дружество и либийска компания, която е собственост на либийската държава. Самият танкер "БАДР" бе преименуван след смяната на собствеността на "БДИН".
Бургаските окръжни съдии са категорични, че информациите, че либийският танкер трябва да бъде върнат на либийската държава, не отговарят на истината. Според последното съдебно решение по заведеното гражданско дело е обезсмислено действието на издадения изпълнителен лист от януари 2018 година за продажба на танкера.
Решението за отмяна на изпълнителния лист за смяната на собствеността на либийския танкер не отменя действията на частния съдебен изпълнител Тотко Колев. Той смени собствеността на танкера въз основа на договор за морска ипотека. Действията на частния съдебен изпълнител могат да бъдат отменени по друг съдебен ред.
В края на 2018 година на танкера бяха сменени флагът и екипажът.
Междувременно Бургаският окръжен съд (БОС) е отменил като недопустима исковата претенция на българското дружество "Булгаргеомин" срещу либийската компания "Либиан навигатор". Българската компания търси вземания в размер на 9 млн. 230 хил. щатски долара. Според магистратите сдружението, което предявява финансовите претенции, не е правен субект и самият иск е недопустим.
Припомняме, на 7 януари 2019 г. стана ясно, че Либия е решила да задържа всички кораби, акостирали на нейни пристанища, които плават под наш флаг. Това предупреждение бе в отговор на замяната на либийския флаг на танкера "БАДР" с панамски и предаването на управлението на кораба на украински екипаж.
Действието е извършено от частен съдебен изпълнител. То е продиктувано от спор между българска компания и държавата Либия, Панама също е въвлечена в спора.
Действията са извършени с помощта на Българската морска администрация и граничната полиция. Междувременно Панама алармира, че документите, свързващи кораба с панамската страна, са фалшиви. Това е причината Либия ни обвини в пиратство.
Образувани са две досъдебни производства по случая.
Едното досъдебно производство е на Окръжна прокуратура в Бургас срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев. Той бе обвинен, че е превишил правата си. Припомняме, съдебният изпълнител Колев разясни заедно със своя адвокат, че не той не се е качвал на кораба и по време на въвода не е бил в България.
Има и друго, което засяга европейска заповед за разследване относно договор за морска ипотека. Разследва се дали договорът е фалшив.
По информация на журналиста Георги Милков, историята започва от ноември 2017 г. Тогава танкерът е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия.
На 15 януари премиерът Бойко Борисов разговаря по телефона със своя либийски колега за изясняване на случая.