На 22 юни с гордо вдигнати глави можем да кажем, че вече сме вписани в световната метъл история. Тогава не само видяхме всяка една от бандите на Голямата четворка на траш метъла, а накрая буквално излязоха накуп на сцената. Това, което светът чакаше да се случи близо 30 години стана не къде да е, а именно в България.
Всичко това не само беше гледано на живо в кино салони по целия свят, а както разбрахме от самата Metallica, ще бъде издадено на DVD. Все още няма подробности кога ще бъде издаден дискът, но няма и голямо значение, защото ние бяхме там!
Още от сутринта около стадиона бе суматоха като метъл феновете се разхождаха да си чекират билетите, да пият студена бира или просто да седят в очакване вратите на стадиона да се отворят. Когато това се случи нямаше никакви опашки, потокът от хора влизаше спокойно, за да хване първата група, която открива Sonisphere фестивала у нас - българите Bastardolomey.
Първи на сцената от голямата четворка се качиха Anthrax малко след 16 часа като забиха мощно и енергично. Чухме парчета като Caught in a Mosh, Antisocial, Medusa, Indians, Madhouse и др. Групата не пропусна да почете паметта на скоро починалия Рони Джеймс Дио като изсвири кавър на Heaven&Hell. Към края на сета прозвуча и Metal Thrashing Mad, което повдигна настроението на публиката още повече само, за да дойде I'm the Law, слагайки край на сета.
Бандата не пропусна да напомни за предишното си неуспешно гостуване в София, когато концертът не се състоя заради силна буря и да изрази радостта си, че най-после свири пред родната публика. Скот Иън през цялото време не спираше да куфее, подскача и обикаля сцената заедно с вокала Джоуи Беладона.
След кратка почивка, местата си на сцената заеха Megadeth предвождани от Дейв Мъстейн. Със самото начало на сета над главите ни се изсипа проливен дъжд, придружен с градушка, което обаче не направи впечатление на почти никой. Тези, които имаха смелостта се съблякоха голи и куфяха с пълна сила на Holy Wars.
Последва незабравимата класика Hangar 18, а малко след това чухме най-силния сингъл от последния албум "Endgame" Headcrusher. Кулминацията дойде с In My Darkest Hour, Skin O' My Teeth и Sweating Bullets, когато и дъжда вече се беше изпарил. Стадионът бе огласен от десетки хиляди гърла, които припяваха с точност на A Tout Le Monde и Symphony Of Destruction, а грандиозният финал бе оставен за Peace Sells...
Около 19 часа на сцената се стелеше гъст дим, на заден фон не се виждаше трансперант, който да оповестява коя е следващата банда и това можеше да се разбере единствено от нестихващите крясъци "Slayer!!!". Групата излезе забивайки World Painted Blood от последния им албум, а гората от ръце бе изчезнала поради заетостта на феновете с друга дейност. Нетипично за вокалиста Том Арая, той реши да каже няколко думи на публиката като я поздрави на български език.
По-късно в металната вихрушка бяха включени легендарни парчета като Hate Worldwide
Dead Skin, Angel of Death, South of Heaven и за финал Raining Blood, която тотално отнесе главите на всички присъстващи. Без много приказки Slayer се скриха оставяйки тълпата тотално изтощена да събира последни сили за хедлайнерите на вечерта Metallica.
Малко преди 21 и 30 часа над националния стадион за пореден път се разля позната мелодия приковавайки вниманието на всичко живо. Ecstasy of Gold приветства началото на незабравимо шоу на Metallica, карайки публиката да тананика с пълна сила и в един глас. Няколко секунди и Джеймс Хетфийлд и компания вече бяха на сцената раздавайки всичко от себе си с Creeping Death, последвана от For Whom the Bell Tolls, която допълнително разпя и най-тихите в тълпата.
Хетфийлд не пропусна да поздрави родните фенове като заяви, че се радва да види отново "семейството на Metallica живо и здраво", след което върна всички назад във времето, в периода на 80-те години, с Fade to Black и Harvester of Sorrow. В контраст с тях бяха изпълнени и две по-нови парчета от новата тава на бандата "Death Magnetic" -That Was Just Your Life и Cyanide.
Слабо познатите парчета дадоха момент на публиката да поеме глътка въздух и да се зареди с енергия за това, което ги чакаше... и то не закъсня. Sad But True бе следващия хит от легендарния "Черен албум", което постави пред изпитание гласните струни на феновете заедно с Welcome Home (Sanitarium).
От мрачната сцената прииждаха звуците на бойното поле, гърмяха снаряди. Изведнъж съпроводени от позната мелодия, която отново бе изсвирена от многобройния хор на стадиона, се чу началото на One. Това бе и парчето, което подсказа, че приближава същинската част от изпълнението на бандата.
Връщайки се назад през 2008 г., когато 10-годишната суша, на която ни бяха подложили Мetallica свърши, не може да не се сетим за един специален момент - моментът, когато цялата столица разбра какво се случва и че няма по-многобройна и вярна армия от тази на метъла. Няколко километра около стадиона бяха огласени от ехото на мощния вик "Master!" по време на Master of Puppets. И ето, че дочакахме отново да се пробваме да подобрим собственото си постижение. Националният стадион бе огласен отново от познатия вик, а не след дълго се дочу и Blackened, което призова траша от 80-те да се завърне с албума "...And Justice For All".
Момент по-късно стадиона утихна, а Хетфийлд представи китариста на групата Кърк Хамет, който зарадва музикалните почитатели с невероятно соло, което прерасна в баладата на поколението Nothing Else Matter. След този така емоционален момент, фронтменът разведри още повече публиката карайки камерата да се фокусира върху перцето, с което свири. На него на бял фон бяха поставени логата на групите от Голямата четворка, а от другата страна седеше величествено надписът "The Big 4".
Нямаше друг начин освен този еуфоричен момент да не продължи ударно с Enter Sandmаn, която освен че доизтощи всички наоколо сложи и край на редовния сет на групата. Те не оставиха феновете си да чакат дълго и почти мигновено се завърнаха, за да продължат със следващото разбиващо парче.
Тогава обаче разбрахме, че това няма да е обикновен бис. Хетфийлд приветства на сцената и някой друг. Да, това бяха членовете на останалите три групи от Голямата четворка: Anthrax, Megadeth и Slayer. Застанаха рамо до рамо, в един момент, на една сцена, свирейки заедно Am I Evil. Велик момент не само за българските фенове, а и за целия свят.
Всички на стадиона бяха объркани, някои се опитваха да продължат с виковете, но осъзнаваха, че няма толкова въздух и гърла на земята, които да почетът момента... други просто бяха онемели и съзерцаваха сцената като от всички страни се чуваха възклицания: "Ето го Мъстейн, прегръща се с Хетфийлд?! И Скот Иън е там, Том Арая?!". 30 години чакане свършиха, а ние бяхме избраните да видим всичко това на живо. Членовете на бандите се поздравиха и бавно се изнизваха от сцената пред недоумяващите все още погледи на почитателите си.
Тогава си помислихме, че това е краят и няма какво повече да видим - не беше така и го разбрахме със "Seek&Destroy", която не само сложи край на паметната вечер, а и на малкото останали сили в почитателите. Въпреки че песента бе свършила отдавна, Metallica все още бяха на сцената хвърляйки всевъзможни неща в публиката и поздравявайки армията си от фенове.
Вечерта завърши и остави дълбок белег в съзнанията на целия свят, невероятно зрелище, с мултимедия, талант и чувство. Трудно ни е да проумеем, че би могло да има нещо друго скоро, което да задмине видяното снощи шоу. Да не забравяме, че предстои втори ден от фестивала Sonisphere. Днес на 23 юни, на сцената ще се качат Stone Sour, Alice in Chains, Manowar и немската машина Rammstein, за да се опитат да променят това мнение.
Параваноглу
на 25.06.2010 в 01:46:17 #20некой да знае траклиста на скре4?
Параваноглу
на 25.06.2010 в 01:44:59 #19римлянин - изключително просто пиче си.
що да не посетят наш елитен бардак?
и ти май пиче наживо, освен в огледалото, не си виждал, а? 
Параваноглу
на 25.06.2010 в 01:42:57 #18има в нета някакви пеедрастченца на мама налазили, дето се опитват да наложат конфликта "чалга vs. rock". е нема как да стане, бити и недоебани (начело с явор дачков). стига сте се напъвали, верно, голем зор ви е, види се. ама издишате. и се вижда само, колко сте проти и нискокултурни.
slonikon
на 24.06.2010 в 18:08:32 #17не виждам почва за противопоставяне на чалгата с рока, и в частност с метъл. то си зависи от много неща, кво ще слуша човек в даден момент. е, и карбовски трябва да яде, ама кофти поприще си е избрал, много дразни!
king_for_a_day
на 24.06.2010 в 16:11:14 #16И Stone sour бяха доста добри. Жалко, че не дойдоха и Мастодон. А за Рамщайн... страхотно визуално шоу и още по-страхотна публика. Малко се престараха с германския флаг в началото, ама карай
red slayer
на 24.06.2010 в 13:23:14 #15u 235 да го духа6 без сори
U-235
на 24.06.2010 в 11:30:53 #14Според мен публиката на Metallica онзи ден беше по-мощна от 2008-ма
А, Rammstein направиха ненормално добър концерт
Останалите просто бяха подгряващи - сори
xenophont
на 24.06.2010 в 09:59:03 #13Рамщайн направиха най-якото шоу! Искам да дойдат пак в България.
dddddd
на 24.06.2010 в 02:55:17 #12Kотарака
на 23.06.2010 в 19:28:00 #11автора на статията ако е фен на металика що все пак не научи как се пишат имената на песните?
Meteora
на 23.06.2010 в 17:19:45 #10Мартин Карбовски За два дни, незнайно и полека, народът порасте с няколко века. Пълен стадион с хора, слушащи сложна музика. Няколко поредни вечери. Появихме се на картата. Световната. Тази седмица е празник за българите, които не са съгласни с маргиналната източна музика, която е държавна политика у нас. Все по истински звучат теориите на конспирацията - никой не се нуждае от силиконовата чалга и нейната долина покрай Димитровград, но явно тя е налагана по определен начин. Теорията на конспирацията твърди, че у нас са пренебрегнати като вкус милиони потребители на адекватна модерност, на световност. Тя, теорията, днес се потвърждава - иначе откъде ще се вземат толкова много хора на това събитие?! Толкова българи там, където се прави реалната световна музика? Оказа се, че българите са жадни и гладни за истински скъп шоубизнес масов, смислен и величествен. Не просто онова, което беше забранено преди 20 години. Класиката днес. Идеологията на немаргиналната, световната музика. Отговор на балканския мърчъндайзинг - покрай източни ритми реално да се продава не музика, а макиаж, скандал, пластични услуги, тракторна сексреволюция и жълта преса. Отговорът е прост - това не е сблъсък на вкусове, това е статуквото - българите обичат модерната музика, истинската музика. Много от тях се срамуват от чалгата. И стават все повече. "Металика", "Рамщайн" и другите - те разбраха, че в София трябва да е световният им концерт. Тук, в сърцето на чалгата, за която упорито се твърди, че е типичната българска музика. А боговете на метъла избраха оттук да се излъчват на 1000 места по света. Да сложат знамето ни върху китарата си - и то представляваше Санстефанска България. Музикантите оцениха жаждата и копнежа (sehnsuht) на нормалния човек у нас за нормална музика. За принадлежност към модерния свят. За скъп продукт и за сложно изкуство. Тези концерти са връщане на нормалността Тази музика е далеч по-адекватна и разбираща състоянието на българите и държавата им. Тя е социална музика за осъзнати хора. Du/du hast/ du hast mich gefragt/ und ich hab nichts gesagt. (Ти ме попита, но аз не отговорих). "Господарят на куклите". "Бензин". "Любовта е тук за всички". Или: "Това е само твоят живот. Тъжен, но истински". Това са заглавията на песните, които се въртят в къщите, колите и главите на българите днес. Случва се нещо прекрасно. Откриха ни, след като ние ги признахме за истински идоли. Музика извън ракията и салатата, обърната към индивидите, търсещи нормален социум и екзистенция. Хора, експериментиращи с изявата си, не с половите си белези, първични и вторични, сменени и усукани. Xора, слушащи смислени думи, недоволни от света. Някакъв формат на Гьоте, който казва "по-добре недоволен човек, отколкото доволна свиня", срещу днешната идея, че доволните свини наоколо винаги печелят. Индустриалното, вземащо надмощие над махалата и текезесарската музика. Като това: "...за да те забравя, тръгвам с коя да е / пия и се лъжа колко ми е хубаво / като отрезнея - намразвам се отново". Колко е смешен животът - само преди 20 години това беше невъзможно и забранено. След 20 години чалгата вече е смешна рустикална самота пред храма. А днес е празник и усещане за смисъл. Колелото на музиката се върти. Пиянството на един народ не може да продължава дълго. След него идва махмурлукът и новите идеи. Добре дошли!
6kembal
на 23.06.2010 в 16:55:15 #9Metallica са N1
жесток концерт, време е да загрявам и за днешния...

il
на 23.06.2010 в 16:25:54 #8Ivan Костофф, изкарай си главата от задника!
Мордехай
на 23.06.2010 в 16:25:31 #7Мога ли най-отговорно да попитам защо любимата група на другарят Вова, която се носи в ефира над 1/6 от земната повърхност, не е поканена на този фестивал?! Защо?! Защо любимата група на милиони прогресивно человеци, Любэ, не присъства на това събитие?
JedyMaster
на 23.06.2010 в 16:22:06 #6Ivan Костофф
на 23.06.2010 в 15:59:31 #5Станахме част от световната уродлива метъл история
2+2
на 23.06.2010 в 15:55:14 #4Беладона е голем пич, ма вече не му е останал глас ... и да - звукът не беше добър на антракс и мегадет - които, за моя изненада, се представиха много силно. Слейър естествено беха най-добри, а металица са си комерс, нищо че звучат твърдо - дори старите им песни вече успяват да гланцират некак
neznae6t
на 23.06.2010 в 15:37:37 #3Ама вие наистина ли сте били на концерта. Озвучаването започна да влиза в ритъм едва към средата на изпълнението на Слеър. Добре, че Металика се занимаваха с настройки близо час, че да се размажем от кеф накрая. Контактът на Слеър и на Металика с публиката беше много добър, а Мегадет са си мегазадници. Антракс ги пропущих, за тях не знам. :-)
SSL
на 23.06.2010 в 15:33:40 #2Изключителен концерт. Браво и на изпълнителите, и на организаторите и на ПУБЛИКАТА. Супер! Още веднъж едно голямо БРАВО!

Бойчо
на 23.06.2010 в 15:28:42 #1