Индийски спасителни екипи успяха да пробият скалите и отломките, за да стигнат до заседналите в срутен тунел 41 строителни работници в Хималаите. До момента работниците са прекарали 17 дни и нощи в капана, съобщава "Ройтерс".

Започва процесът по изваждането на мъжете, един по един на носилки на колела през тясна тръба с ширина 90 см., като първият работник вече е изваден

Три екипа, всеки от по четирима спасители, първо ще влязат в тунела, където работниците са заседнали, за да ги подготвят да бъдат изтеглени, поясни Сайед Ата Хаснаин, член на Националния орган за управление на бедствия, който наблюдава спасителните усилия.

"Занимаваме се с това повече от 400 часа и ще вземаме всички предпазни мерки до края", подчерта той пред репортери в Ню Делхи, като добави, че изваждането на мъжете ще отнеме от три до пет минути на човек.

Работниците са от най-бедния щат в Индия и са блокирани в 4,5-километровия тунел в щата Утаракханд, Северна Индия, откакто той се срути на 12 ноември.

Спасителната операция за 40-те индийски работници отново спря

Спасителната операция за 40-те индийски работници отново спря

Нови проблеми затрудниха екипите в тунела

Те са получавали храна, вода, светлина, кислород и лекарства през тръба, но опитите да се прокопае тунел, за да бъдат спасени с мощни пробивни машини, бяха осуетени неколкократно.

В понеделник правителствените агенции се обърнаха за помощ към миньори "плъхове", за да пробият на ръка скалите и чакъла от вътрешността на 90 см широка евакуационна тръба, прокарана през отломките. Те използват стар и опасен метод, чрез който в Индия се отстраняват въглищни находища през тесни проходи. Името идва от приликата му с плъхове, които ровят през тесни проходи. Миньорите пристигнаха от Централна Индия, работиха през понеделник вечерта и до вторник следобед пробиха 60-те метра скали, пръст и метал.

"Работата по полагането на тръби в тунела за извеждане на работници е завършена", заяви главният министър на щата Утаракханд Пушкар Сингх Дхами в Twitter (X), и благодари на хиндуисткото божество Баба Баух Наг Джи, на неуморните спасители, както и на милионите индийци, които са се помоли за мъжете.

Пробит е половината път до заседналите индийски работници в срутения тунел

Пробит е половината път до заседналите индийски работници в срутения тунел

Десети ден прекарват 40-те мъже в тунела в Индия

Десетки спасители с въжета, стълби и носилки влязоха в тунела, а 41 линейки бяха подредени отвън, за да откарат 41-те мъже в болница на около 30 км. Хеликоптерите са в готовност, за да превозят работници до по-голяма болница в град Ришикеш, в случай че някой от тях се нуждае от специализирана помощ. Импровизирано медицинско заведение с 10 легла и кислородни бутилки също беше подготвено в тунела за тези, които може да се нуждаят от спешна помощ на място, казаха служители.

Някои спасители с каски направиха знаци на победата и позираха за снимки. Други носеха гирлянди от невен, за да посрещнат работниците в традиционен индийски стил. Роднини на затрупаните мъже, които къмпингуваха близо до мястото, бяха вкарани в тунела с багаж, готови да придружат мъжете до болницата. "Когато той излезе, сърцето ми ще се съживи отново", каза бащата на единия от заседналите работници - Манджит Чаудхари.

Тунелът е част от магистралата Чар Дам на стойност 1,5 милиарда долара - един от най-амбициозните проекти на министър-председателя Нарендра Моди, насочен към свързване на четири индуистки места за поклонение чрез 890-километрова мрежа от пътища.

Властите не съобщават какво е причинило пропадането, но регионът е предразположен към свлачища, земетресения и наводнения. Тунелът не е имал авариен изход и е построен чрез геоложки разлом, каза пред "Ройтерс" член на група от експерти, разследващи бедствието. Проектът Чар Дам беше изправен пред критики от експерти по околната среда и част от работата беше спряна, след като стотици къщи бяха повредени от слягане на почвата по маршрута.

Правителството заяви, че е използвало екологични техники, за да направи геологично нестабилните участъци по-безопасни. Оттам също така нареди на Националния магистрален орган на Индия да одитира 29 тунела, които се изграждат в цяла Индия.