Системата "Бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г.

Това заяви Христо Радков от Българско обединение на шофьорите на пресконференция днес.

По думите му, по-опасното нещо в тази системата е в "малус".

Той даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система.

Законопроектът за въвеждането на системата "бонус-малус" предвижда пpи oпpeдeлянeтo нa бaзoвaтa зacтpaxoвaтeлнa пpeмия вcяĸa ĸoмпaния да мoжe дa пoнижaвa и yвeличaвa тapифaтa в зaвиcимocт oт двa фaĸтopa - дaли зacтpaxoвaният aвтoмoбил имa влeзли в cилa нaĸaзaтeлни пocтaнoвлeния или фишoвe и дали вoдaчът имa влeзли в cилa пpиcъди зa извъpшeни пpecтъплeния.

B пpoeĸтa нa зaĸoнa ca пpeдвидeни oт 15 дo 20 ĸaтeгopии, в ĸoитo, в cъoтвeтcтвиe c бpoя извъpшeни нapyшeния или липcaтa нa тaĸивa, вoдaчитe щe бъдaт пoзициoниpaни. Tpитe ocнoвни диaпaзoнa ca "нeyтpaлeн", "бoнyc" и "мaлyc" вoдaч. 

И собственикът, и шофьорът на колата са в системата "бонус-малус"

И собственикът, и шофьорът на колата са в системата "бонус-малус"

Започва се от "неутрален" клас за "бонус-малус"

Сметката на ресорните асоциации показва, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец само за Гражданска отговорност.

При транспортните фирми, които имат по поне 10 камиона, се стига до 3 900 лв. отгоре.

Например, нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност 39 000 лв. за 10 камиона, при нарушения - сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.

"Понеже тази система е много съвестна и ще компенсира добрия водач - ако един човек превиши с 20 км в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на 5 водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години", каза Христо Радков.

"Когато се краде в геометрична прогресия - е прекрасно...", каза иронично експертът.

"Не можем да се примирим, че си плащаме глобата, а трябва да плащаме и на частна фирма чрез застраховка приход. Тогава ние предлагаме на 70 лоши участъка с повишени ПТП да не се събират тол такси, а да ни компенсират с цената на горивото", добави Христо Радков. 

Системата "бонус-малус" ще повиши цената на автобусните билети

Системата "бонус-малус" ще повиши цената на автобусните билети

Въвеждането на ТОЛ системата също...

Йонко Иванов от обединението на шофьорите добави, че това на практика е "трета санкция, която обвързва автомобила с неправилното поведение на водача".

"На всичкото отгоре българският шофьор кара по най-калпавите пътища в Европа, по европейската скала 2 точки. Да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност", категоричен бе Иванов.

Магдалена Милтенова от Асоциация на автобусните превозвачи, коментира, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения.

"Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя - да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", каза Милтенова.

"Ако това бъде прието, ние отказваме да обучаваме шофьори", заплашиха шофьорите.

Те съобщиха, че ще протестират на 18 декември и към исканията на протеста си ще вкарат и намерението да се приеме системата "бонус-малус".

От асоциациите предлагат системата "бонус-малус" да е както в цял свят - единствено, ако сме причинили щети, да изплащаме и никакво обвързване с нарушения по Закона по пътищата.

Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г., от КФН обещаха по-евтина "Гражданска отговорност". И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна дори и на застрахователите.