Системата "Бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г.
Това заяви Христо Радков от Българско обединение на шофьорите на пресконференция днес.
По думите му, по-опасното нещо в тази системата е в "малус".
Той даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система.
Законопроектът за въвеждането на системата "бонус-малус" предвижда пpи oпpeдeлянeтo нa бaзoвaтa зacтpaxoвaтeлнa пpeмия вcяĸa ĸoмпaния да мoжe дa пoнижaвa и yвeличaвa тapифaтa в зaвиcимocт oт двa фaĸтopa - дaли зacтpaxoвaният aвтoмoбил имa влeзли в cилa нaĸaзaтeлни пocтaнoвлeния или фишoвe и дали вoдaчът имa влeзли в cилa пpиcъди зa извъpшeни пpecтъплeния.
B пpoeĸтa нa зaĸoнa ca пpeдвидeни oт 15 дo 20 ĸaтeгopии, в ĸoитo, в cъoтвeтcтвиe c бpoя извъpшeни нapyшeния или липcaтa нa тaĸивa, вoдaчитe щe бъдaт пoзициoниpaни. Tpитe ocнoвни диaпaзoнa ca "нeyтpaлeн", "бoнyc" и "мaлyc" вoдaч.
Сметката на ресорните асоциации показва, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец само за Гражданска отговорност.
При транспортните фирми, които имат по поне 10 камиона, се стига до 3 900 лв. отгоре.
Например, нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност 39 000 лв. за 10 камиона, при нарушения - сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.
"Понеже тази система е много съвестна и ще компенсира добрия водач - ако един човек превиши с 20 км в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на 5 водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години", каза Христо Радков.
"Когато се краде в геометрична прогресия - е прекрасно...", каза иронично експертът.
"Не можем да се примирим, че си плащаме глобата, а трябва да плащаме и на частна фирма чрез застраховка приход. Тогава ние предлагаме на 70 лоши участъка с повишени ПТП да не се събират тол такси, а да ни компенсират с цената на горивото", добави Христо Радков.
Йонко Иванов от обединението на шофьорите добави, че това на практика е "трета санкция, която обвързва автомобила с неправилното поведение на водача".
"На всичкото отгоре българският шофьор кара по най-калпавите пътища в Европа, по европейската скала 2 точки. Да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност", категоричен бе Иванов.
Магдалена Милтенова от Асоциация на автобусните превозвачи, коментира, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения.
"Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя - да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", каза Милтенова.
"Ако това бъде прието, ние отказваме да обучаваме шофьори", заплашиха шофьорите.
Те съобщиха, че ще протестират на 18 декември и към исканията на протеста си ще вкарат и намерението да се приеме системата "бонус-малус".
От асоциациите предлагат системата "бонус-малус" да е както в цял свят - единствено, ако сме причинили щети, да изплащаме и никакво обвързване с нарушения по Закона по пътищата.
Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г., от КФН обещаха по-евтина "Гражданска отговорност". И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна дори и на застрахователите.
friend
на 28.11.2019 в 21:01:37 #4А това, че гражданската отговорност е привързано не към шофьора, а към колата си е чиста кражба. Това, че има ДДС върху горивото и върху акциза ... също е чиста кражба. Това, че в колата на Паркинги и гаражи(сега Център за градска мобилност), която е частна фирма с 5% общинско участие присъства и полицай, на когото плащами ние всички заплатата, също си е чиста кражба. Това, че за едно нарушение плащаш и на Градска мобилност и на КАТ ...също си е чиста кражба. Има и още много подобни, но не искам да се впускам в детайли.
friend
на 28.11.2019 в 20:52:45 #3Калос И не е вярно, че средностатистическо семейство прави по 2-3 нарушения за година! Аз от повече от 5 години нямам нито едно и имам златен талон, жена ми също. ---------------------- Ако лъжеш за всяко нарушение, което не си обявил и за което не си санкциониран, то кажи ми честно колко ти е дълъг носа? В България, по много причини, просто няма как да не си направил нарушение. Причините са от различен характер и често не зависят от нас, но недей да лъжеш. Ако не караш, не грешиш. Може да имаш и диамантен талон, но това не означава, че не си нарушавал правилника.
akermana-akermana
на 28.11.2019 в 19:46:17 #2Или и двамата сте много прости или обслужват интереси, но най-вероятно и двете. Гълтайте жаби и двамата
Kalos
на 28.11.2019 в 13:24:44 #1Омръзна ми от пропагандата на тарикатчета които искат да продължат да си правят каквото искат по пътя и да им се разминава. Четат предложенията както дявола евангелието и изопачават всичко. Немогат да проумеят, че превишаване на скоростта дори с 20 км, особенно в градски условия, може да означава че някой ще умре. За тях това е незначително нарушение. Днес може да им се размине, но утре ще убият или себе си или децата си или някой друг. Щели да протестират "експертите" нямало да обучават шофьори. Ами на какво ще ги обучавате, че като нарушат правилата няма да ги накажат и могат да си продължават така ли? И не е вярно,че е измислена тази система да граби!Идеята е на един сериозен нарушител да му се увеличи застраховката с 50% а на 5 с малко или никакви нарушения да се намали с 10%. И не е вярно, че сме едва ли не единствената държава в която се въвежда тази система!И не е вярно, че средностатистическо семейство прави по 2-3 нарушения за година! Аз от повече от 5 години нямам нито едно и имам златен талон, жена ми също. Откъде ги намирате тези "експерти" и им давате думата да говорят глупости без да сте проверили фактите. Защо за разнообразие не дадете думата и на някой нормален човек "не експерт"? Или защото и вие сте като тях ?