В Плевен, София, Перник, Благоевград, Пловдив, Кърджали, Хасково поддържащите фирми са с най-слаба готовност за зимата.
Това стана ясно на съвместна пресконференция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и шефа на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров по повод предстоящия зимен сезон.
Затваряме границите си за ТИР-ове, неподготвени за зимата
Още...
В изброените области готовността на фирмите, които отговарят за почистването на пътищата през зимата, е под 50%. 40% от техниката там не е по опорните пунктове. Това се дължи на факта, че машините са мултифункционални и фирмите ги използват по строителните си обекти.
Инж. Лазаров обаче напомни, че фирмите са подписали декларации, че ще реагират между 24 и 48 часа, ако времето се влоши и го налага.
Най-добре подготвени са почистващите фирми във Враца, Стара Загора, Велико Търново, Търговище, Разград, Сливен, Ямбол.
От 50 до 80% е готовността им във Видин, Монтана, Кюстендил, Пазарджик, Смолян, Ловеч, Габрово, Русе, Силистра, Добрич, Шумен, Варна и Бургас.
Готовността на фирмите се определя по няколко фактора - наличие на изискуеми количества сол, химически материали, пясък и техника. 80% от солта, която се използва, е внос и зависи от централизирани доставки. Корабите вече са тук и се извозва „ударно" до пунктовете, увери инж. Лазаров.
От АПИ успокоиха, че нямат притеснение по отношение на обезпечеността с техника и материали, които да се справят с първия сняг.
На база на метеорологичната прогноза за 48 часа, Пътната агенция възлага на фирмите 6 часа преди рязкото падане на температурите и снеговалежа, да разположат техниката си в 320 точки на страната. Целта е машините да бъдат нащрек.
Фирмите, с които са сключени договори за поддържане на републиканската пътна мрежа, са в сравнително добра готовност, увери министър Павлова. Направена е проверка за готовността по области. Към днешна дата липсват само 500 машини от 3200 необходими. 50% от изискуемите за целия зимен период материали са налични, което означавало, че има готовност за първия сняг.
Екипи на Агенция „Пътна инфраструктура", Автомобилна администрация и МВР са проверили техниката. Констатирано е, че не всички машини са с изправни акумулатори. Греблата също не са били в добро експлоатационно състояние. Затова на фирмите са издадени предписания.
През миналия зимен сезон за нарушения в работата си фирмите са понесли санкции в размер на 350 000-400 000 лева.
Тази година са предвидени 60 млн. лв. за почистване на пътищата през зимния период. Средствата са с 4 млн. лв. повече спрямо миналата зима.
Фирмите, които отговарят за поддържането на пътищата, имат два часа след спирането на снеговалежа, за да почистят магистралите. За планински и високопланински райони не се търси изцяло почистен път, а той да е проходим. Времето за почистване е 5-8 часа след спиране на снеговалежа.