Европейската инвестиционна банка предоставя 40 млн. евро за модернизацията на летище София.

Банката подписа договор със "Соф Кънект" АД - дружество със специална инвестиционна цел, мажоритарна собственост на Меридиам.

Финансирането е подкрепено от Механизма за свързване на Европа (CEF) на Европейската комисия.

От ЕИБ посочват, че финансирането ще подкрепи модернизирането на инфраструктурата и компонентите за регулаторна дейност, безопасност и сигурност според най-новите стандарти. Ще бъде подобрена и ефективността на летищните съоръжения, включително компонентите за енергийна ефективност.

Международното летище София е част от основната Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) в регион на сближаване. То е сред най-натоварените летища на Балканите и едно от най-големите в Централна и Източна Европа, като пътниците между 2013 и 2019 г. са се удвоили. Страната ни възложи 35-годишен концесионен договор за развитието и поддръжката на летището.

Над 900 млн. лв. инвестиция у нас обещава концесионерът на летище София

Над 900 млн. лв. инвестиция у нас обещава концесионерът на летище София

Предвиждало се само отлагане на годишните концесии, дължими за първите 10 години

Заемът на ЕИБ е в съответствие с Пътната карта на климатичната банка, одобрена през ноември миналата година. Пътната карта изключва финансиране от ЕИБ за инвестиции, предназначени за увеличаване на капацитета на летища и залага на инвестиции за подобряване на съществуващия капацитет, включително сигурността, модернизация и декарбонизацията.

Вицепрезидентът на ЕИБ Лиляна Павлова заяви, че летище София е основното международно възлово летище за България, през което през 2019 г. са преминали 7,1 млн. пътници. По нейни думи подкрепата за летището е от дългосрочно стратегическо значение, тъй като предстоящите дейности са необходими за привеждане в съответствие на компонентите за регулаторна дейност, сигурност и енергийна ефективност с най-новите стандарти.

"Окуражително е да има летища, които инвестират в подобрения, свързани с екологията, здравето и безопасността. Имаме нужда от това, ако искаме да направим въздушния транспорт устойчив, интелигентен и гъвкав", изтъкна от своя страна Адина Валеан, европейски комисар по транспорта.

Припомняме, договорът за концесията на летище София беше сключен през юли 2020 г. след тръжна процедура, продължила 2 години.

Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.