"Днешното подписване на концесията на летище "София" е показателно за това, че нашите европейски партньори са добре дошли в България".

Това заяви премиерът Бойко Борисов, по време на подписването на договора за концесия на летище "София". Договорът е за строителство на обект "Гражданско летище за обществено ползване София" - публична държавна собственост, съобщиха от правителствения пресцентър. 

Рисковете от концесията на летище София

Рисковете от концесията на летище София

От една страна, това е добра новина за хазната, но крие и рискове

Очаква се инвестициите на концесионера да бъдат в размер на не по-малко от 608 милиона евро за срока на концесията - 35 години. Те ще бъдат насочени към подобряване и усъвършенстване на нивото на обслужване на Летище София, осигуряване на надеждност, достъпност, поддръжка, безопасност, сигурност, здраве и околна среда.

Първоначалното концесионно възнаграждение е в размер на 550 млн. лева. Концесионерът ще заплаща годишно концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми: 24 542 010,30 евро и сумата, определена чрез прилагане на 32 % спрямо общия размер на Общите приходи от концесията за съответната година от нея. Съгласно програмата за изпълнение на договора ще бъдат направени инвестиции на не по-малко от 608 млн. евро. Също така в срок до 10-тата година от началото на концесията ще бъде изграден нов Терминал 3 на Летище София, като е предвидено и изграждането на нов Карго терминал.

Консорциум "Соф Кънект" с летищен оператор "Мюнхен", спечелиха процедурата. В него участват немски, френски и австрийски компании. "С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред. Надявам се, че летище София ще продължи да работи като едно от най-добрите в региона", изтъкна Борисов.

По думите на транспортния министър Росен Желязков подписването на концесионния договор за летище София е показател за устойчивото развитие на България.

Договорът за концесия на летище София бе подписан в присъствието на министър-председателя Бойко Борисов, посланиците на Австрия Андреа Вике и Франция Флоранс Рубин, както и временно управляващият мисията на посолството на Германия Йорк Шуграф.

Според него концесионната процедура е началото, а не краят на дългия път, който предстои оттук нататък. "Вярваме, че летище София наистина в лицето на "Соф кънект" ще намери най-доброто, което е възможно в настоящия момент. Уменията на мениджърите ще убедят българското общество, че публично-частното партньорство е добрият начин за реализиране на големи инфраструктурни проекти", заяви Желязков.

"Летище София ще бъде по-иновативно и с по-голям шанс за развитие. Вярваме, че ще помогнем с инвестицията за развитието на по-добрата икономика в България", заяви представителят на консорциум "Соф кънект" Тиери До.

Припомняме, че идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.

След това през януари 2019 г. от БСП сезираха Европейската комисия за условията на концесията на летище "София".

НА 17 юли 2019 г. операторът на летището в Мюнхен спечели конкурса за концесия. След това четири компании обжалваха решението.

След като КЗК допусна сделката, на 5 юни 2020 г. ВАС потвърди избора на концесионер на летището в София