Независимият съюз на потребителите в България и Национална асоциация за защита на потребителите искат оставките на ръководството на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Те обвиняват комисията, че не се е справила с проблемите в "Топлофикация"-София за компенсация на потребителите, залетия пазар от нелоялни търговски практики и неефективно разходване на бюджетни средства.
Двете организации са категорични, че има закононарушения при работата на администрацията, за които президентът Румен Радев и служебният премиер Огнян Герджиков трябва да бъдат сезирани.
Несправянето на КЗП с проблема с "Топлофикация"-София, оставила хиляди столичани 5 дни без парно, се изтъква като една от основните причини за исканите оставки. Според потребителските организации комисията не е реагирала адекватно при авариите.
Принципът на равнопоставеност за компенсация на хората липсвал в общите условия в договора с потребителите. Изпълнителният секретар на Независим съюз на потребителите в България Михаил Шишков и председателят на Национална асоциация за защита на потребителите Стоил Алипиев подчертават, че този проблем е в компетенциите на КЗП и трябвало да бъде решен изпреварващо.
Едва след това шефът на комисията Димитър Маргаритов трябвало да съобщи в медиите, че има 10 жалби, но предстои анализирането им. Шишков и Алипиев поставят въпроса какъв е ефектът за защита на потребителите, ако са нужни дни за анализиране и то едва, след като сагата е приключила.
От друга страна контролният орган рекламирал нискоефективен способ за удовлетворяване на потребителските жалби. Хората са приканвани да пускат заявления в помирителните комисии, като в същото време този способ не защитава хората. Това е видно и от годишния доклад за работата на КЗП. Ефективността на помирителните комисии е около 1 процент. От 255 производства има едва 3 помирителни споразумения.
Михаил Шишков и Стоил Алипиев смятат, че ръководството на КЗП не прилага и нормите за закона, забраняващи принудителната продажба на стоки и услуги, засягаща голяма част от хората, ползващи парно и ВиК. Пример е таксата пренос.
Представителите на двете организации са възмутени от заключенията в годишния доклад на КЗП, според който е намалена работата върху безопасността на стоките и услугите. Причината за това били многото жалби от хората.
Относно детските площадки комисията отново мълчала. Преди седмица организациите са изпратили сигнали за три опасни площадки, но и до днес не ставало ясно дали КЗП е извършила проверка.
Измамите с бързите кредити са друг проблем, който комисията не е решила, а той засяга хиляди българи.
Друга причина за исканите оставки е слабата организация на контрола. Над 63 % от пазара е обхванат от нелоялни практики, а проверките за цялата 2016 г. са само 1 % от контролната дейност на институцията.
Михаил Шишков и Стоил Алипиев искат да узнаят защо ако комисията няма капацитет за повече проверки, командирова служители в 12 открити приемни по курортите за три месеца. Според тях те са напълно неефективни.
Двете организации имат притеснения, че КЗП е политизиран орган.