За да се премахнат измамите е необходим тотален контрол. Това категорично заявяват от Асоциацията на потребителите. През миналата година при две от три сделки е имало елемент на измама.

Според асоциацията председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) трябва да разпореди инспекторите да извършват контрол. Вместо това, той съветвал преди всяка сделка за бързи кредити, потребителите да се консултират с тях, за да не бъдат измамени.

От асоциацията намират за правилно да се проверят всички лицензирани търговци, които предлагат бързи кредити. Проверката им щяла да отнеме не повече от два дни. Тогава нарушителите ще бъдат глобени, а нелоялните търговски практики - забранени. Самите търговци пък ще бъдат респектирани в дългосрочен план. Ако тази акция се повтори няколко пъти в годината, пазарът ще бъде в нормална рамка.

От асоциацията са категорични, че няма нито една проверка за съответствие на етикети със съдържанието на стоката. А именно там най-често се срещат измамите. Потребителят получава ниско качество, а плаща за високо.

Представителите на асоциацията намират призива на председателя на КЗП за неизпълним. Те се аргументират с информация на БНБ, според която 178 търговци имат лиценз за предоставяне на бързи кредити. Около 1000 сделки стават на ден, още около 400 не се реализират. 120 инспектора от КЗП нямало да стигнат за консултации на 1400 случая. От асоциацията припомнят, че основното задължение на тези инспектори не е да консултират, а да проверяват неизрядните търговци.

Асоциацията на потребителите е недоволна, че 12 приемни лятото на морето и зимата на планината са изяли времето и парите за провеждане на четири мащабни акции. Наблюденията и прогнозите на асоциацията показват, че относителният дял на нелоялните търговски практики тази година ще расте.

Екип на асоциацията миналата седмица е направил експеримент, за да види дали тази тенденция продължава. Поръчани са две нощувки през сайт за резервации и е платено за джакузи с 5 места, от които работели само две. Под душовете са установени сифони без решетки. Това, заедно с мокрия и хлъзгав като лед теракот, предразполагало към ортопедични травми. Постелъчното бельо било скъсано и с петна. На минибара нямало цени. Всичко било представено и продадено като услуга в розови окраски в офертата, допълват от асоциацията.

Представителите й питат КЗП защо бяга от контрола на нелоялните търговски практики и измамите на пазара. Миналата година нямало нито една проверка за съответствие на етикет със съдържание на стока. Нелоялните търговски практики са завладели 63 % от пазара, а само 1 % от дейността на органа е насочена към тях.