"Много е възможно да започнат масови фалити на българските авиокомпании".

За това предупреди пред БНР Светослав Станулов, председател на УС на Асоциацията на българските авиационни компании. Тя обединява около 80% от българските компании и бази за техническо обслужване.

По думите му неслучайно в Европа и САЩ има финансови грантове.

"Като пример - от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента", коментира Станулов.

Според него подобни финансови грантове сериозно биха подпомогнали авиоиндустрията.

Приходите на европейските авиопревозвачи спрямо миналата година са намалели с около 73%, подчерта Станулов.

За българските авиокомпании приходите от редовни полети са намалели с около 65 на сто. "Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%", обясни Светослав Станулов. "Чартърните превозвачи в България нямат никакви полети в последните 4-5 месеца. Нула", допълни той.

Това не позволява на компаниите да покриват постоянните си разходи. Използвани са вече всички финансови резерви. Авиокомпаниите имат допълнителни специфични разходи, които няма как да бъдат спестени, подчерта Станулов.

В българските авиокомпании са заети около 4000 - 4500 души. Малко са съкратените, защото става дума за висококвалифициран персонал.

Големите разходи са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката 60/40 плюс разходи за тренировка на персонала, допълни Станулов. По думите му на задължителна тренировка подлежат пилотите.