Българската търговско-промишлена палата (БТПП) проведе експресно анкетно проучване сред своите членове във връзка с интересите на българските фирми към бизнес партньорства в чужбина, информират от пресцентъра на институцията. В него, Германия е класирана на първо място сред страните, предпочитани за търговски обмен и партньорство. Тя е посочена от 52% от респондентите Германия е най-големият и основен търговски партньор на България (нарастването на износът за периода януари - ноември 2021г. спрямо същия период на предходната година е с 15,4%, достигайки почти 9,4 млрд. лв., което е 15% от общия износ).
На второ място в класацията се нарежда Турция. Тя е посочена от 32% от анкетираните. За второто място допринасят достъпността на стоките и услугите, предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния си поделят 3-тото място. След тях се нареждат Франция (29%) и Италия и Обединените Арабски Емирства (27%). С всяка една от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35,4%).

Източник: БТПП
Изненадващо тази година Китай е класиран по-назад, въпреки че и там се наблюдава увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът с 35%. Китай и Русия заемат едни от последните места в класацията.
Компаниите посочват, като основна причина за бизнес сътрудничество именно износът на стоки (посочен от 73% от респондентите), следвана от търсенето на партньор за съвместна инвестиция в България (29%) и вноса на стоки (29%).
Най-голям е интереса на предприемачите в сферите машини и оборудване - 37%, храни и напитки -27%, текстил и облекло - 25%, електрониката - 23% и продукти на енергетиката и химическата промишленост - 21%.
Българският бизнес също така има интерес и към партньорство с компании в областта на строителство, услугите, транспорт и логистика, търговия на дребно и металургия.
Водещо място в проучването заема участието и посещението на търговски изложения - 77%, следвано от В2В срещи по време на форуми -56%, официални бизнес делегации и индивидуални пътувания - с по 46%.
Най-слаб интерес, само 26%, фирмите проявяват към онлайн и видео срещите, които бяха основополагащи за бизнес комуникацията по време на пандемията.

Източник: БТПП
Запитани, биха ли предприели бизнес пътуване при отпадане на ограничителните мерки и успокояване на международната политическа ситуация, 57 % от респондентите демонстрират положителни нагласи, отговаряйки с "Да, ще пътувам повече", 33% очакват да се възвърнат нивата от преди пандемията, а 21% - смятат, че ограничителните мерки и влошената международна политическа обстановка ще доведе до съкращаване на продължителността на бизнес пътуванията. Едва 7% са на мнение, че онлайн срещите могат успешно да заменят бизнес пътуванията.
Повече от половината от фирмите познават условията за правене на бизнес в страните, с които желаят да си партнират, а 8% не са запознати. 38% от компаниите биха участвали в обучения за спецификата на търговията в посочените държави.Сред темите, които предизвикват интереса на бизнеса са: споразуменията за свободна търговия на ЕС, търговията с трети страни, инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) и Евразийският икономически съюз.
Военният конфликт между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността на редица компании. 63% от анкетираните компании потвърждават, че военните действия са се отразили на бизнеса им.