Българският транспортен бранш и спедиторският бранш подкрепят въвеждането на тол системата в България, но при ясни правила и с реално обосновани цени. Това стана ясно на днешната пресконференция в БТА, организирана от браншовите сдружения в сектор "Транспорт".

Във връзка с предстоящото начало на тестовия период на системата от утре и предвиждането тя да бъде въведена от 16 август те представиха няколко изисквания.

На първо място настояха за стриктното спазване на техническите изисквания на Пътната агенция и тестването на системата в 6-месечен срок с цел доказване на ефективността й.

За целта обаче от бранша искат най-напред да бъде налична цялата инфраструктура и едва тогава да започне тестовият период. ИТ консултантът и специалист в областта на тол системата Мартин Димитров посочи, че системата у нас е GPS базирана и при нея се използват бордови устройства и портални рамки, чрез които се осъществява контролът. Въпреки че се предвижда да бъдат изградени общо 420, до момента такива рамки все още няма. По думи на Димитров това означава, че държавата няма как да проследи кой действително декларира и кой преминава гратис и по този начин голяма част от транзитния трафик няма да може да бъде контролиран.

Тол таксите и пакетът "Мобилност" - гърмяща смес

Тол таксите и пакетът "Мобилност" - гърмяща смес

Няма как български превозвач да приеме да плаща за километър превоз повече от превозвачите в Австрия, Белгия, Чехия и Германия

От бранша са категорични, че ако тол системата бъде приета в сегашния си вид, натоварването няма да е само върху транспортните фирми, но голяма част от тежестта ще се поема и от крайния потребител.

Те оспорват твърдението на МРРБ, че българската тол система ще бъде една от най-евтините в Европа. Причината е, че се предвижда у нас да се заплащат 65% от републиканската пътна мрежа, което означава, че преминаването през километър всъщност ще бъде най-скъпото в Европа.

Явор Пантелеев от Националното сдружение на българските спедитори обясни, че към момента превозвачите не могат да планират какви ще са разходите им след средата на август. За целта е необходимо да знаем какъв е обхватът на тол системата и колко ще заплащаме - това още не е ясно, а остават броени месеци, посочи той. По тази причина той призова министерството да даде яснота да предвиди достатъчно време, за да може икономиката да се подготви, както и да се въведат такива тол такси, които да не доведат до шоково поскъпване на продуктите, каквато опасност има в момента.

КРИБ иска отлагане на тол системата до 2020 г.

КРИБ иска отлагане на тол системата до 2020 г.

Обезпокоени са, че системата не е свързана с НАП и Агенция "Митници"

От своя страна председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова бе категорична, че ако тол системата обхваща и пътищата от 2-ри и 3-ти клас, тежестта ще се пренесе не върху транзита, а върху българския бизнес.

България отново ще бъде по-европейска страна от всички европейски държави и за първи път в България ще въведем тол такса за второкласни и третокласни пътища - това го няма никъде в Европа, заяви тя.

Милтенова посочи и че не е нормално стойността на тол таксата да е по-висока от разходите за гориво и придвижване, както би се получило, ако системата се приеме в настоящия си вид.

От транспортния бранш заявиха, че поради липсата на диалог с МРРБ ще поискат и среща с премиера Бойко Борисов по въпроса, за да го запознаят с исканията си.

Те отново подчертаха, че бизнесът подкрепя тол системата, защото тя е гаранция за по-добро качество на пътната мрежа. При въвеждането й обаче трябва да се поставят ясни и обосновани правила.

Предупреждават за поскъпване на стоките заради тол таксите

Предупреждават за поскъпване на стоките заради тол таксите

От хляба три филийки ще отиват за тол такса, четири за ДДС