Спешни мерки за подобряване на сигурността в железниците разпореди министърът на транспорта Николина Ангелкова. Това стана днес на съвет по безопасността в жп транспорта, след който бе даден брифинг за медиите.

Припомняме, че миналия четвъртък на жп прелеза в кв. „Обеля" при пресичане лек автомобил бе ударен от локомотив. При инцидента загина един човек, а друг беше ранен.

Ангелкова заяви, че последните данни показват, че пряко отговорен за инцидента е ръководителят движение в гара Волуяк. Той не е подал сигнал до прелезопазача на съоръжението в кв. „Обеля", че трябва да спусне бариерите за преминаването на бързия влак за Банкя. На конкретен въпрос Ангелкова уточни, че бариерите по време на инцидента не са били пуснати и че сигнализацията е показвала, че може да се премине през съоръжението.

Все още предстои да се изяснят конкретните причини за допуснатата грешка, която доведе до шестата смърт за тази година на прелезите.

По отношение на мерките, които трябва да бъдат предприети занапред, Ангелкова заяви, че те са краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. До този петък ръководителите на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), Холдинг БДЖ, БДЖ „Пътнически превози" и БДЖ „Товарни превози" трябва да представят план за действие.

В НКЖИ планът за действие трябва да включва програма за обучение на над 400 души в това да могат да работят със специализираната техника за сигнализация и комуникация между гарите и машинистите. Това става чрез двете звена - Автоматична локомотивна сигнализация (АЛС) и Влаковите диспечерски радиовръзки (ВДВР). В момента в Автоматична локомотивна сигнализация трябва да има обучени 450 души, а са 303. Във Влаковите диспечерски радиовръзки трябва да има 380 обучени специалисти, а в момента са 132.

В БДЖ мерките включват подобряване условията на работа на машинистите. Ангелкова заяви, че в някои от локомотивите липсва необходимата апаратура за взаимовръзка с НКЖИ. Освен това климатичните системи и седалките в кабините на машинистите трябва да бъдат изцяло подменени там, където те не отговарят на изискванията. За целта БДЖ трябва да задели 1.5 млн. лева.

Тази програма за ремонт е била предвидена в двете компании, но по незнайни причини не се е случвала, като в тази връзка са уволнени лицата в „Пътнически превози" и БДЖ „Товарни превози", отговарящи пряко за локомотивите, както и ръководителите на отделите за човешки ресурси. Ако до петък не бъде представена цялостна програма за осъществяване на предписаните мерки транспортният министър заяви, че ще уволни директорите на пътническото и товарното поделения на БДЖ.