От Комисията за защита на потребителите забраниха на фирма да издава на търговци сертификати за коректност по неясни и субективни критерии, стана ясно от съобщение на КЗП.

Регулаторният орган реши, че дружеството осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси.

Всеки търговец, който се сдобие с такъв сертификат, получава определен брой стикери, които може да постави в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и пр. Освен това, при изписване на името му в най-популярната интернет търсачка, сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на „сертифициращата” фирма списък с търговци със статус „коректен”.

Всичко това го отличава на фона на конкуренцията и буди по-голямо доверие у потребителите, които остават с впечатлението, че е с безупречна репутация и не подлежи на негативна оценка по отношение на професионалните му качества и компетентност. 

Сред „удостоените” със сертификата търговци има и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП).

Очевидно обстоятелството, че тези търговци не са спазвали законовите си задължения при извършването на своята дейност, не е било отчетено при издаването на сертификата.

От фирмата, която издава сертификатите твърдят, че извършват предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари.

От КЗП твърдят, че критериите при прилагания метод за проучване на търговците са субективни. Всеки човек има различен изказ и може да изрази отрицателно мнение с негативни думи, с ирония, със сложна терминология, а не непременно с думи и изрази с негативно значение. 

От фирмата гарантират, че търговците с подобен сертификат са коректни, макар и съгласно неясните критерии, към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея.

Предоставените стикери могат да се ползват от фирмата дори и след като има последащите негативни коментари.

Обстоятелството, че сертификатът се заплаща, също поставя под съмнение обективността във връзка с неговото издаване, тъй като от броя закупени „свидетелства за коректност” зависят приходите на дружеството.

"Сертифициращото дружество" се рекламирало в национално представени печатни и електронни медии. На практика се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци, твърдят от КЗП.

От комисията са категорични, че е налице нелоялна търговска практика. Предстои връчването за заповедта за забраната й. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лева.