Системната липса на средства в Агенция "Пътища" не дава възможност на нито един ръководител да изгради дългосрочна стратегия - не само по отношение на тунели и съоръжения, но и по отношение на цялостната инфраструктура и състоянието й, от което обществото е недоволно. Това съобщи пред БНР инж. Стефан Чайков, бивш шеф на агенцията.

Той обясни, че в средносрочен план най-опасните тунели би трябвало в рамките на най-много 18 месеца да бъдат приведени в ред, ако има финансови средства.

Припомняме, че вчера стана ясно, че 16 тунела от общо 34 проверени по републиканската пътна мрежа са рискови. Ремонтът на най-опасните ще започне веднага, като може да се наложи да бъдат затворени. До спешната инспекция се стигна след трагичен инцидент в тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус", когато жена загина, след като осветително тяло падна върху колата, в която пътувала.

Почти половината тунели са рискови

Почти половината тунели са рискови

Установи проверката на Пътната агенция

Чайков коментира, че "тичаме след вятъра". Установява се проблемът, степенува се и се започва от най-тежкия проблем. След като той бъде решен, се чака появата на следващия, за да се финансира спешно със средствата от държавния бюджет. Инж. Стефан Чайков подчерта, че причината е, че поради липса на целево финансиране за определена дейност няма дългосрочна програма.

Наредиха проверка на всички тунели в България

Наредиха проверка на всички тунели в България

Има 28 съоръжения в страната

Стефан Чайков обясни, че са били подготвили програма за внасяне в Министерския съвет с предложение за заемно споразумение със Световната банка за отпускане на около 100 млн. лева за ремонт на около 60 най-опасни мостови съоръжения. В него фигурирали около 70 обекта.

Чайков уточни, че със специално проучване тогава са набелязани опасните виадукти и мостове. Идеята била със заема да се осигури ускорено финансиране на ремонтните дейности по тези съоръжения, за да не се чакат скромните възможности на бюджета на АПИ. Имало и последващи опити програмата да бъде представена на Министерството на финансите. Чайков обаче посочи, че второто правителство на Бойко Борисов е неглижирало държавните инвестиционни заеми в частта им за АПИ.

Стефан Чайков смята, че ако се въведат тол таксите ще могат да запълнят хроничния финансов недостиг.

Жена загина по нелеп начин в тунела "Ечемишка"
Обновена

Жена загина по нелеп начин в тунела "Ечемишка"

Осветително тяло е паднало върху автомобил

От своя страна доц. Красимир Велинов от Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски" коментира, че всички тунели по новите магистрали отговарят на изискванията на осветление. Той е категоричен, че не е вярно, че новите норми поставят по-високи изисквания към осветлението.

Велинов е проектант на новото осветление в тунел "Ечемишка". Той уточни, че още през 2003 г. има европрепоръки за осветлението на пътните тунели, които разписват нормените стойности. На практика новата наредба трябвало да ги повтаря.