Обучението за бакалавърска степен да бъде тригодишно, а не както е до сега - четири години, предлагат от синдикат „Образование" идеите си за реформа във висшето образование в обръщение към медиите.

Според  тях са необходими нов Закон за висше образование и нов Закон за развитие на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ), тъй като с отмяната от Административния съд на някои от членовете на сега действащият ЗРАСРБ, той е изгубил много от предварителния си замисъл, смятат от синдиката.

"Той беше обезличен в полза на „комунистическата" олигархия и техните „послушници", окопали се от времето на социализма във висшите училища" пише Юлиян Петров.

Според него реформата трябва да доведе до разделяне на академичното от стопанското управление на Висшите училища.  Ректорите на Висшите училища да се назначават от широко спектърна комисия, в която да участват представители на местната власт и на социалните партньори.

"Задължително трябва да участва и министърът на образованието и науката във връзка с държавния стандарт, който бъдещият управленец ще контролира, а капсулирането на избора на ректор само във ВУЗ е порочна", смята Петров.

Акредитацията на Висшите училища да се провежда по единна процедура (като се обединят процедурите за институционална и програмна акредитация) и се извършва на база оценката за ефикасността на системата за управление на качеството на обучение на съответното училище, предлагат от синдикат "Образование".

Атестацията на преподавателите да се извършва по критерии, задължително обвързани с действащата система за управление на качеството на Висшето училище. Синдикалистите искат и въвеждане на диференцирано заплащане на преподавателите на база резултатите от атестацията, а и на служителите.

За да се подмлади преподавателския състав, от синдикат "Образование" предлагат да се отмени дадената от Закона за висше образование възможност за удължаване на основния трудов договор на хабилитираните преподаватели след навършване на 65-годишна възраст (респ. с 2 години за „Доцент" и три години за „Професор").

От синдиката искат да се отмени сега действащата възможност за съвместяване на две и повече изборни ръководни длъжности от едно хабилитирано лице в един мандат. Методистите в областта на образованието предлагат да се отмени сега действащата възможност Академичните съвети да приемат и утвърждават учебните планове на съответните факултети.

Това да става във Факултетните съвети. Считаме, че именно Факултетният съвет е този, който най-компетентно може да разработи, разглежда, обсъжда, оценява и утвърждава учебни планове и учебни програми в дадено ВУ.

Методите на преподаване трябва да се синхронизират с новото време, като биха могли да се взаимстват някои положителни политики и стратегии от Средното образование за интерактивни методи на преподаване.

"Съществена част от реформата трябва да бъде инспектирането на висшите училища, продължаване на рейтинговата система за оценяване на висшите училища, от което да зависи и държавното финансиране на всичките 54 висши училища.

Държавното финансиране на ВУ да бъде обвързано с признаване на оценките от матурите, като естествено продължение и следващ етап в образованието. Двойното полагане на изпити - матури и приемни изпити е безсмислено и трябва да отпадне", пишат синдикалистите.

България е на едно от първите места в Европа по броя на студенти и висши училища /27 хиляди студенти и 54 висши учебни заведения/, спрямо броя на населението, а в академичния състав жените са едва 48% от общия брой.

Средната възраст на българските преподаватели е една от най-високите в световните класации, като отдавна е изпреварила високата средна възраст на учителите в детските градини и училищата, обобщават от организацията.

Наред с препоръките си за реформа  във висшето образование, от синдикат „Образование"  призовават за диалог при решаване на изключително спорния казус с определяне на ректор за Стопанската академия в Свищов.

"Синдикатът смята, че генезисът на проблема с избор на ректори кореспондира с практика, която е затворена и скрита с предтекст автономност на ВУЗ и е далеч от прозрачността и демократичността.

Пътят на добрите образователни политики в системата на Висшето образование налага необходимостта от нов закон и стратегия за системата на Висшите училища", допълват от организацията.