Заседанието на депутатите от образователната парламентарна комисия разкри някои допуснати гафове в различни проектозакони.

Първият се отнася до закона за насърчаване на научните изследвания. Проектозаконът предвижда да се разширят правомощията на фонд „Научни изследвания".

Депутатът от ДПС Лютви Местан „се смути" от появата на ново понятие в закона - постдокторант. Пред колегите си той посочи, че е направил справка в речника на Чуждите думи в българския език, от която става ясно, че докторант е учен, който е в процес на придобиване на научна степен доктор.

В закона за насърчаване на научните изследвания се появява фигурата на постодокторанта - учен, който поне от пет години е придобил научна степен доктор.

Ивайло Тошев от ГЕРБ също бе притеснен от появата на постдокторанта в закона, както и от дефиницията млад учен - човек, който работи в сферата на науките до 10 години след придобиване на магистърска степен.

Срещу титлата млад учен възражения имаше и Георги Колев от ДПС, който посочи че в шуменския университет се обучава най-възрастният студент в страната - 80-годишен мъж, следващ психология. Колев се учуди как на въпросния мъж ще му бъде присъдена титлата млад учен, ако той пожелае да се развива в сферата на науката.

Постдокторант е техничка грешка и ще я поправим, обеща образователният министър Сергей Игнатов.

По-рано депутатите от парламентарната комисия разгледаха на второ четене Закона за спорта. Те приеха учениците - спортни медалисти от европейски, световни първенства и олимпиади, да влизат без приемен изпит във всеки ВУЗ по желание.

Това ще става след решение на академичния съвет на избраното учебно заведение.
Също така те приеха текстове, с които изключиха медалистите от държавно субсидираните бройки във ВУЗ-овете.

Най-съсредоточен в закона отново бе Лютви Местан от ДПС, който попита колегите си как ще се финансира обучението на тези деца. Отговор така и не дойде, но все пак депутатите поправиха тази грешка.

Мнозинството в комисията не прие предложението на Валентина Богданова от БСП да се запази досегашното положение, при което медалистите влизат без приемен изпит в Националната спортна академия в спорните дисциплини, по които са получили медал.

След като осъзнаха гафа, някои от депутатите се оправдаха, че ако един човек не става за специалността, по която е приет, той така или иначе няма да я завърши.
Промените трябва да влязат в сила за учебната 2011-2012г.

Депутатите дадоха и „благословията" си за Пернишкия университет.

С осем гласа „за" и 4 „въздържал се" те приеха проект за решение за откриване на Европейски политехнически университет със седалище в Перник. 36 преподаватели до момента са изявили желание да работят на основен трудов договор в пернишкия университет.

Планира се студентите там да бъдат обучавани от 147 преподаватели, от които 97 хабилитирани. 28 от изявилите желание да работят в университета преподаватели дори били готови още днес да се явят пред депутатите от комисията, за да може университетът да получи одобрението на законодателния ни орган.

На заседанието представители на БАН поискаха данъчни облекчения за фирми, които купуват нови технологии за своите производства.

Такава е например практиката във Франция. Въпреки че оценяват идеята си като „екзотична", от БАН също посочиха, че трябва да се намери механизъм за данъчни облекчения за фирми, които назначават лица, придобили степен доктор.

От Академията предложиха Съветът за научни изследвания да е към Министерски съвет, а не към МОН, и да се ръководи от премиера.

От ДПС бяха скептични относно критериите за оценяване на докторанти, както и от факта, че министърът на образованието ще издава правилник за организацията на системата за наблюдение на научноизследователската дейност.

За мен е проблематично разширяването на функциите на министъра на образованието и науката, изтъкна Местан.

Станислав Станилов от „Атака" поиска оценяването на научните изследвания да става от извънправителствени организации.

Според Веселин Николов от БСП от закона не става ясно в коя сфера научните изследвания ще се стимулират. По негово мнение преди да бъде приет законът, трябва да бъде приета стратегия за научните изследвания.