За три години да се получава бакалавърска степен, финансирането на университетите да се обвърже с привлекателността им и да се създаде състезателна среда между вузовете.
Тези идеи изрази министърът на образованието Сергей Игнатов, който се включи в кампанията на ммладите от ГЕРБ SOS - Sпаси Oбразованието Sега!
Той изрази задоволство, че младите хора поставят изисквания към образователната система.
Потребителите на образованието са се ангажирали за своето настояще и бъдеще. Министърът е категоричен, че новият закон за висшето образование трябва да постави в центъра студентите.
Сергей Игнатов
Моята мечта е да се появи един закон, който да осигури мобилност на студентите и на преподавателите.
Според него не ректорите трябва да се занимават с обществените поръчки, а трябва да са ангажирани с развитието на академичността и с това университетът да е привлекателен за младите.
Това е изключително труден процес и тук борбата ще бъде голяма, смята министърът.
Според него студентите трябва да заявят това като свое желание. Сергей Игнатов е категоричен, че вузовете не трябва да се унифицират.
Имаме нужда от различни университети и много активна младежка дейност.
Призовавам младите хора в България да бъдат активни, каза още той.
Министърът посочи още, че от '89-та година България е в криза.
Единственият начин да се излезе от кризата е бързата реформа във висшето образование, убеден е Сергей Игнатов.
Според него, за да се премахне корупцията в университетите трябва да има ясни и прозрачни правила.
Натискът и изискванията на младите хора трябва да бъдат постоянни, за да реформира висшето образование.
Пред министъра младите от ГЕРБ представиха своите виждания. Според тях учебният процес трябва да е фокусиран към интересите на студентите.
Младите се обявяват за застъпване на практиката гост - преподавател в учебния процес.
Те настояват за адекватна система за оценяване на студентите.
Според тях студентът трябва да се оценява на базата на резултати от проекти инициативи и постижения.
Младите от ГЕРБ се обявяват и в подкрепа на ваучерната система на финансиране, която ще стимулира и конкуренцията между висшите училища.
mini-me
на 25.02.2010 в 15:29:35 #14В милата ни татковина бизнеса е в ръцете на назначените от БКП "собственици" , а съвременно образование без участието на бизнеса не се получава- резултата е огромен брой тарикати-преподаватели исмукват някакви ресурси и пускат на пазара на труда още по -огромен брой за нищо не ставащи дървени философи с дипломи...
БулaвaSSNX30
на 21.02.2010 в 19:58:04 #13буламача се занимава с философските проблеми на методологията на научните изследвания.
и като се имат напредвид всичките му пасквили в този форум е ясно защо никой не го търси за консултант.



lotsopa
на 21.02.2010 в 18:25:48 #12"Младите се обявяват за застъпване на практиката гост - преподавател в учебния процес." Не мога точно да разбера намека, но звучи като демагогия, която се приписва на младите. НО май става дума за най-кадърните и компетентни преподаватели, които идват от СУ, ТУ, БАН и т.н., които да гастролират по тъпите университети (така някои хора си връзват семейния бюджет). Ами като не могат да си създадат собствени кадри. "Гост-преподавател" е относително рядко срещано в З. Европа. В Америка е доста по-често срещано, и между другото се използва не за запълване на "преподавателски дупки", а за усилване на научната дейност на канещия професор чрез тази на поканените. Парите се взимат много често от научните фондации, които ти дават възможност да не преподаваш, а това да го прави някой вместо тебе. За разлика от Европа, където това не го знам да може да стане. Тази демагогия ще я бъде, докато такива печатници като НБУ се укрепят още, а СУ, ТУ, УАСГ, БАН се сринат съвсем - още малко им трябва, 5-10 години. Е тогава няма да има проблеми.
sedese
на 21.02.2010 в 17:00:41 #11lotsopa
mitkonice
на 21.02.2010 в 16:30:14 #10Регистриран на: 02.12.2006, 08:53 25. ivanov | 21.02.2010 16:00 една от най-фундаменталните науки в СУ в момента е абсолютно достъпна, толкова достъпна че и с 2+ може да се запишеш говоря за физиката --- Говоря финансово достъпна.
lotsopa
на 21.02.2010 в 16:01:52 #9То че е належаща час по-скоро реформа - това е очевидно. Не може традиционно елитни ВУЗ като СУ, ТУ и УАСГ да падат в качеството надолу и надолу с всяка година, поради това, че получават еднакво финансиране като разни печатници на дипломи. Но как ще го направи точно този министър, който е в конфликт на интереси, тъй като идва от частен ВУЗ. Ами той, заедно с други подобни, е заинтересован да ги потопи. Какви критерии ще наложи той? Каквито и разумни критерии да се предложат, НБУ ще бъде към дъното на класациите; само като печатница НБУ ще е на първо или второ място - ще се гонят там с УНСС. А това той няма да го допусне. Ами той вече сложи Б. Борисов, ректора на УНСС, да пише основен закон за научното развитие, което си е пак катастрофа.
mitkonice
на 21.02.2010 в 15:55:17 #8Университетите не трябва да стават стопански учреждения и да са достъпни. Основната нужна промяна е специализация в програмата на ниво магистратура.
ba4kator
на 21.02.2010 в 15:47:01 #7И кой ще иде да учи в бьлгарските университети?Не е ли по-добре човек да завьрши образованието си в Англия,Франция Германия или кьдето и да е в зап.Европа.Подобаващо образование с последваща кариера и добра заплата.Кьде е бьлгарското образование и какво развитие предлага на хората ,които го завьршват?
Sven
на 21.02.2010 в 15:08:54 #6Финансирането на университетие наистина трябва да се обвърже и с научно-изследователските постижения на умниците в него, защото в момента научно-изследователската дейност се свежда до превеждане на публикации от руски.
Meteora
на 21.02.2010 в 15:08:46 #5Имаме първо нужда от университети, пък били те и различни. Защото това, което е в наличност в момента е чиста проба псевдонаучна халтура!
kaily
на 21.02.2010 в 13:21:48 #4"...нарицателно за крайно прагматизиране и отказ от фундаментално знание..." А нашето образование за сметка на това е фрашкано с напълно непотребно фундаментално знание, а децата, като излязат от университета, нямат прагматични познания да си вържат връзките на обувките, за сметка на което знаят (докато забравят) безмислени теории, които за нищо не им служат. Пълна тиква с инфо и грам практически умения.
uncle_scrooge
на 21.02.2010 в 13:18:57 #3Редене по опашки за подписи и печати , диктовки вместо лекции , липса на ясни критерии при оценяването , близо до нулева практическа дейност , стари учебници , учат се ненужни неща, незаинтересовани преподаватели , които взимат по-сериозно пиенето на кафенцето си сутрин , формално студентско правителство , незаинтересовани от студентските проблеми декани и ректори и други и други.Как да имаш мотивация и предвид положението на пазара на труда , нещо което също трябва да е адаптирано и синхронизирано с образованието.Не може да направят реформи с цел подобряване на образованието , студентите да станат по-добри и накрая пак да няма работа или работодателите да си избират по неясни за разумния човек критерии. Губи се амбицията , а ако я има , то в никакъв случай не е благодарение на университета. У нас тези заведения са бездушни , незаинтересовани.
panman
на 21.02.2010 в 12:47:23 #2А не може ли за 2 години? Или за 1? А не може ли само да отиват на кандидатстудентския изпит и който го издържи - получава диплома? А защо изобщо е нужно да има кандидатстудентски изпит??? Направо давайте дипломи на всеки, който пожелае и може да си я плати, както е в НБУ. И тоя Сергей е поредният гей в образованието, на всичкото отгоре идва от НБУ, където гейовете имат цялата власт. Преди си мислех, че от Владо Атанасов по-зле не може да има. После дойде Игор Дамянов, после оня пън Даниел Вълчев. И всеки следващ ме опровегаваше - всеки следващ беше по-зле. Сега дойде и тоя сергей и нещата съвсем на зле отиват.
Sven
на 21.02.2010 в 12:46:15 #1Най-важното е да се реформира системата за оценяване, защото в момента всеки си има свои критерии, субективността е твърде голяма. При организиране на изпит защо дори да не се премине към анонимни писмени работи и проверка от минимум 2ма преподаватели ? В момента оценките са изключително нереални - твърде високи или твърде ниски. В СУ например са само отличници и с 6.00 са на опашката за евростипендии, докато в ТУ едвам вързват тройки завалиите. Освен това трябва да се повишат електронните услуги в университета - както е на запад, а не в типично социалистически стил да се редят студентите на опашки за подписи, печати и други административни глупости останали ни наследство от соц.епохата. Но това не е работа на миснитъра - университетите са автономни. За съжаление закостенелите тикви там не им се занимава с реформи. За това приветствам идеята да се създаде състезателна среда между университетите. Който покрива европейските критерии и най-вече личното удовлетворение на студентите - има повече пари. Ако искаш и ти пари - реформирай се.