Започна електронното гласуване по идеи на български ученици за Национална ученическа харта. Тя е насочена към постигането на по-добро образование, заложено в Целите на ООН за хилядолетието за развитие.

Инициативата се осъществява в рамките на проекта „От бедност към благоденствие", финансиран от ЕС и в нея участват над 30 училища в цялата страна.

Предложенията на близо 1000 български ученици са 280. За формулирането на идеите децата бяха подпомогнати в дискусиите си от своите учители.

През септември 2010 г. учители от близо 50 училища от над 20 града от страната бяха обучени на специални семинари по проекта как да преподават уроци от два образователни пакета: „Биоразнообразие и бедност" и „Изменение на климата и икономика" .

Идеите на българските ученици биха могли да бъдат реализирани на индивидуално, училищно, местно, национално и дори на европейско ниво, посочват организаторите. Те изброяват и някои от идеите на учениците:

• Да се въведе данъчно облагане за всички замърсяващи предприятия в цяла Европа;
• Нека работим заедно - чрез междуучилищни партньорства да се създаде отговорно: отношение един към друг и чувство на толерантност и взаимопомощ
• Разделно събиране на отпадъците и поддържане на двора на училището;
• Лобиране пред местните власти за пречиствателна станция за отпадъчни води;
• Бойкот на найлоновите торбички;
• Право да участват във вземането на решения в училище;
• Почистване на коритата на местните реки;
• Уважение малцинствата в училище и зачитане на тяхната култура.

Десетте най-добри български ученически идеи, които ще влязат в Националната харта, ще бъдат определени чрез започващото днес електронно гласуване на сайта на проекта: http://bg.poverty2prosperity.eu/bg/.

Крайният срок за гласуване е 8 април 2011 г. Националната училищна харта ще бъде официално представен на ученическа конференция на 20 април в София.

Приятно сме изненадани, че идеите на българските деца са много разнообразни. Някои от тях са доста задълбочени, като засягат всички осем Цели на ООН за Хилядолетието за развитие и най-вече свързаните с околната среда, достъпа до образование, проблемите на малцинствата, бедността, болестите и др., коментира Камен Чипев, ръководител на проекта от българска страна.

Според него проектът показва нуждата от преподаването на подобни теми в българските училища.

Междувременно ученици от Великобритания и Унгария също работят по формулирането на свои национални харти, в които ще включат най-добрите си идеи. Асоцииран партньор по проекта е и една развиваща се страна - Гана, която даде възможност за другата гледна точка в учебните материали по проекта.