Издателите категорично не приемат идеята на просветната министърка Анелия Клисарова за обучение по един учебник за всеки предмет и централизирано отпечатване в печатницата на Министерство на образованието и науката (МОН).
На пресконференция в НДК председателят на Асоциация „Българска книга" Веселин Тодоров заяви, че издателите на учебници са силно притеснени от въпросното намерение. Те настояват незабавно да получат достъп до достоверна информация и спешна среща с ръководството на МОН. Тодоров посочи, че издателите на този етап не се обявяват за оставка или война. Те искат да представят тезите си и да бъдат чути. Едва след това ще решат какви по-нататъшни стъпки да се предприемат.
Издателствата категорично искат неограничен брой учебници по всички предмети. Според тях европейският опит в тази сфера е доказал своята ефективност и българското образование трябва да се стреми да го следва и прилага, а не да се връща назад към практиката на тоталитаризма.
По думите на Веселин Тодоров предварително ограничаване на броя на учебниците е глупаво и такъв вариант не трябва да съществува. Учебниците трябва да се издават от частни организации в конкурентна среда. Именно конкуренцията е генератор на ниски цени и стимулатор на добро качество.
Освен това издателите настояват и за нов Закон за предучилищното и училищното образование.
„Подкрепяли сме правителствата и на Станишев, и на Борисов, и сега на Орешарски. Вероятно поради някакви политически причини и при трите законът не стигна до второ четене. Стигна се най-много до внасяне на законопроект с ясното съзнание, че няма да бъде приет", посочи председателят на Асоциация „Българска книга".
Той изрази надежда, че настоящото правителство ще има достатъчен хоризонт пред себе си да финализира този закон.
По мнението на издателите при монопол се получава лошо качество, а цените са високи. В такъв случай единствено монополистът е доволен. „Дори в живковизма учебниците не са издавани от МОН, а от издателства", недоволства Тодоров.
По думите му, ако органът, който контролира учебния процес, прави учебниците това ще доведе до корупция. В България е много по-трудно да получиш разрешение да издаваш учебници, отколкото да получиш разрешение за концесия за добив на каквито и да е материали, обясни Тодоров. Той изрази надежда изказването на министър Клисарова да не е съгласувано и обмислено и при една среща въпросът да бъде решен.
Според експертите издаването на учебници не е просто напечатване, а процес на познаване на учебния материал. Ако едно министерство не може две години да пусне тест без грешки, как се очаква да направи учебници без грешки, питат те.
Само един учебник по предмет ще влоши качеството на образованието, категорични са още издателите. По този начин ще се ограничи и правото на учителите да изберат учебник, според потребностите на децата. Всяко дете носи индивидуален личностен потенциал. Децата са различни, едни успяват бързо, други се справят по-трудно.
Йоана Томова от „Просвета-София" недоумява как могат да работят по един и същ учебник деца, проговорили английски от петгодишна възраст и други, които на 6 години тепърва трябва да научат български, защото не им е майчин.
Анжела Кьосева от издателство „Кръгозор" обясни, че не може в техникумите и езиковите гимназии например да учат по един и същ учебник, тъй като нуждите в двата вида учебни заведения са различни. Пазарът си казва думата, а не министерствата, категорична е тя. По думите й няма сериозни нарушения в учебниците, но ако материалът е труден, това означава да се променят програмите, заложени от просветното министерство.
Издателите на учебници са на мнение, че децата трябва да учат по учебници, които им харесват, а това зависи от заложените програми.
По повод информации, че са отпуснати допълнителни 42 млн. лева за учебници, Явор Стефанов, представител на „Булвест 2000" и „Анубис", обясни, че тези средства се отпускат за 3 години, а не всяка година. Той подчерта, че цените на учебниците се определят от държавните органи, а не от издателите. Стана ясно още, че отпуснатите средства не са допълнителни, а основните, които са заложени за учебниците.
На пресконференцията бе подчертано, че цените на учебниците в България са едни от най-ниските, като това се обяснява и със стандарта на живот у нас.
Какво ще излезе от идеята държавници да правят държавни учебници в държавна печатница без капацитет, се питат още експертите.
Според европейските практики за избори и разпространение на учебници - образованието е най-успешно там, където няма ограничение на броя учебници по предмет.
boris
на 06.06.2014 в 23:58:53 #5Може ли да ми обясните, в един лекционен курс по биология, за нивото на деца от осми клас, колко различни научни течения могат да бъдат защитавани, та да се нужаят учителите от повече от един учебник?
Miki
на 06.06.2014 в 19:02:19 #4Един министър веднъж да се опита да поправи една капиталистическа простотия и идеята му веднага се приема за глупава. Въобще не е глупава идеята. Глупаците сме ние, че не станем да оправим държавата си. Издателите са капиталисти и напълно естествено е да им се даде възможността да печатат безброй много учебници и пазара на тези учебници едва ли не да им е гарантиран. От там и печалбата им, естествено пак за сметка на простия народ. Смешно и жалко е, че алчни и прости капиталисти се опитват да дават акъл по въпроса за образованието, като дори не могат да скрият алчността си и когато се дискутира по въпроса, тази алчност лъсва неприятно и гадно в общественото пространство.
Кабар
на 06.06.2014 в 17:26:05 #3То друго не се и очаква! Винаги когато са запуши някоя дупка от съда, от която излиза благина, някои дига пара, че вече не може да лапа от общото без да плаща!
psp_11
на 06.06.2014 в 16:25:40 #2Според европейските практики за избори и разпространение на учебници - образованието е най-успешно там, където няма ограничение на броя учебници по предмет. --- А според българската практика?
niknik
на 06.06.2014 в 15:01:51 #1Естествено ,че издателите ще са против. Но и това сегашното е пълно безумие - куп учебници и куп помагала към тях ,които си купуваме. Да не говорим ,че дори децата ти да са с малка разлика вероятността да ползваш от едното за другото е минимална.Или ще сменят програмата през 2-3години или учителите ще харесат друго издателство. Не смятам ,че когато сме учили по едни и същи учебници в цялата страна сме били по-малко грамотни и образовани ,а напротив. Необходими са едни учебници ,но на език разбирам за съответната възраст и съдържащ учебен материал който е усвоим от децата. Няма нужда учебниците да се пишат от авторски колективи ,които да се надпреварват колко по-неразбираемо да го напишат и колко по-сложни термини да използват , сякаш ще го четат студенти четвърти курс ,а не четвъртокласници например.