Анализ на международната асоциация на частните училища показва бонусите и липсите след въведеното дистанционно обучение след пандемията от коронавирус. Той бе представен в пресклуба на БТА от Ирина Христова, дългогодишен консултант по образование в чужбина, която представи и проект към развиване на летните лагери от британски тип в България, без да се налага пътуване в чужбина.

Анализът сочи, че дистанционното обучение е въвело нови методи от учителите - за да могат децата да имат прецизирана концентрация, нова организация на времето, нови подходи при поддържане на мотивацията. Анализите са представени от английското и германското правителство от техни експерти в образованието по време на пандемията, както и на база данни от български родители на над 5 000 ученици. Изводите от изтеклата година в дистанционно обучение представляват още една интересна статистика - при отличните ученици най-много е паднала мотивацията заради липсата на съученици и учители в жива среда, в които да се доказват. Обратното обаче е при учениците със среден и нисък успех, които са имали повече време за осмисляне на нещата у дома и не са се разсейвали, както и са имали повече самостоятелна работа с родителите.

Николай Денков: Възпитание на децата не се прави дистанционно

Николай Денков: Възпитание на децата не се прави дистанционно

Личният контакт със студентите и учениците - в основата на образованието

Оказва се, че при тестовете те са повишили своя успех. Дистанционното обучение показва още, че са изведени основни липси сред децата - емоционално преживяване при предаване на учебния материал заради липсата на жив контакт, липса на физическа активност, тъй като по отношение на спорта децата са били лишени да развият работа в екип и толерантност, а липсата на комуникация в тийнейджърска възраст може да доведе децата да се чувстват в отделена социална група.

Анализ на комуникацията при икономическо сътрудничество и развитие пък представя основно предизвикателство как да адаптираме образователната система към новия модел, така че да покрива нуждите. 91% от обучаващите се от целия свят са засегнати от мерките, сочи анализът, което е намалило гаранциите за социални и емоционални нужди към децата - социална емпатия, симптом на тревожност и трудна адаптивност.

Най-засегнато развитие сред учениците е на меките умения, формиране на критическо мислене, особено в държави, където уменията не са залегнали, а България е една от тях.

МОН обяви безплатна почивка за ученици и учители след пандемията

МОН обяви безплатна почивка за ученици и учители след пандемията

До училищата е пуснато запитване, за да се засече предварителната нагласа

Експертът даде пример с програмата за летните лагери, която бе обявена от МОН преди дни, това по думите й, стартирало в Западна Европа още преди време.

Интересен факт, който представи Ирина Христова, е и как се е развило езиковото обучение при временното затваряне на езиковите школи по време на пандемията.

Отбелязва се недостиг при езиковите обучения заради наизустяване на нови думи, чрез обучителни игри и видеосъдържание, който изключва момента на спонтанност в общуването, следва фактът, че преговарянето и усвояването на материала става без разговор и емоции при използване на думите и техните нюанси. На фона на това се наблюдава и промяна в българската образователна система - намаляване на часовете по английски език в програмата, като процесите текат от 2015 г., а България е във втора група спрямо какъв процент деца изучават английски език в Европа.

От явилите се на втора матура, 25% са избрали английски език - даде за пример специалистът.