Европейската комисия желае държавите-членки да си сътрудничат по-ефективно.

Целта е да се достигне училищните системи в общността да бъдат по-добре адаптирани към нуждите на учениците и работодателите в основаната на знанието Европа на бъдещето.

Това мотивира представената днес стратегия за „Подобряване на способностите за ХХІ в.: програма за европейско сътрудничество по въпросите на училищата".

В съобщение на ЕК се посочва, че в образователната система са необходими промени, които може да бъдат и радикални, но това ще е необходимо, ако европейските училища искат да развият в младите хора всички необходими способности за живота през ХХІ в.

Представянето на програма бе обвързано с наблюденията, че в последните години не е отчетено сериозно подобрение в нивото на образование. ЕК определя, че е „разочароващ напредъкът, който е осъществен по отношение на референтните критерии за подобряване на уменията за четене, намаляването на броя на ранно напускащите училище ученици и увеличаването на този на децата, които посещават училища.

Във връзка с това Комисията предлага програма за сътрудничество по следните три направления:
развитие в учениците на необходимите за живота способности, което включва: повишаване на равнището на уменията за четене и аритметичните умения, увеличаване на капацитета за учене, и модернизиране на програмите, учебните материали, обучението на преподавателите и съответно методите за оценяване;

предоставяне на всеки ученик на обучение с високо качество:
увеличаване на броя на децата в предучилищни учебни заведения, подобряване на равенството в училищните системи, намаляване на ранното напускане на училище, и засилване на подкрепата в областта на общото образование за ученици със специфични нужди

подобряване на качеството на подготовка на учителите и училищния персонал:  увеличаване на времетраенето и качеството на подготовка на учителите, осигуряване на по-ефективни процедури по назначаване на учители, подпомагане на ръководителите на училищата с оглед на подобряване на обучението.