Ако в България има по-добро образование, ще живеем сред по-проспериращо и хармонично общество. Ефектите от образованието са с най-дългосрочен ефект.

Това заяви Красимир Вълчев от ГЕРБ, бивш министър на образованието и председател на Комисията по образованието и науката в 49-ото Народно събрание. Той взе участие в дискусионен форум "Образованието - ключ за решаването на демографските проблеми".

С най-голяма възвръщаемост са разходите за образование, а у нас най-много са разходите за предучилищното образование, обясни Вълчев.

По думите му два параметъра определят намалението на населението - коефициента на плодовитост и нетната външна миграция. Не е проблем, че жените раждат малко, а че няма майки, смята Вълчев.

Българските жени раждат средно 1,7 деца, но много от майките емигрират. За сравнение- на европейско ниво коефициентът на раждаемост е около 1,2. Въпреки това според Вълчев 80% от намалението на населението е заради нетната външна миграция.

В същото време колкото по-образовани са жените, толкова по-малко раждат в световен мащаб. Има две групи у нас, при които тази функция е различна. Едната група са българи, при които колкото по-големи са доходите, толкова е по-висока раждаемостта. Но има и друга група, на по-ниско образованите хора, които също имат повече от средното за страната деца.

По думите на Вълчев, когато се достигне 70% доходи на паритетната покупателна способност, се обръща нетната външна миграция. Ние сме на 59% по данни на Евростат от 2021 г., обясни той. Според него са необходими още около 5-10 години, за да се обърне нетната външна миграция.

Също така езиковите паралелки дават предпоставка за по-голяма миграция, смята той. Трябва да се опитаме да привлечем децата в инженерните и технически паралелки, убеден е Вълчев, според когото хуманитарните също за важни.

В гимназиите обучаваме повече дизайнери, отколкото строители

В гимназиите обучаваме повече дизайнери, отколкото строители

90% от закритите паралелки са професионални

Думата взе и Атанас Семов, член на Конституционния съд. Според него България се намира в демографска катастрофа. Образованието е ключ към решаване на демографските проблеми и затова са необходими радикални промени в него, категоричен бе Семов. Образованието е ключово и за икономиката, смята той.

По думите му образованието не създава гражданска култура и повечето от младежите не знаят правата си. Образованието е ключово и за подобряване на етническото и религиозното разбирателство в България, убеден е Семов. В същото време качеството на образованието е решаващо дали хората ще решат да имат деца и да останат в страната.

Налице е обезбългаряване на училищата, смята Семов и даде пример - в 5 клас за Държавата Израел има пет страници, но в 7 клас за Бенковски има седем реда. В учебната програма не присъства думата родина, твърди Семов. Според него липсва и добро познаване на българската история. Той е призовал министъра на образованието и науката за радикални промени в учебниците.

Атанас Семов е категоричен, че трябва да се предприеме съдебен иск пред Административния съд за това, че учебните програми по БЕЛ, История и География нарушават Закона за предучилищното и училищното образование, който в член 5 изрично посочва като една от основните цели на образованието изграждането на национална памет и идентичност у българските деца. Тази цел не е изпълнена и учебните програми противоречат на ЗПУО, убеден е Семов.

МОН няма да издава нови учебници

МОН няма да издава нови учебници

Трябва единствено да отпадне фактологическата сложност

Той настоява МВР и Министерството на здравеопазването също да вземат мерки, но по отношение на свободното продаване на алкохол, цигари и наркотици около училищата.

Според доклад на доц. д-р Красимира Славева - член на УС на Съюза на учените в България, на разходите за образование трябва да се гледа като на инвестиция. Това води до позитиви за икономиката и социалната политика, смята Славева. За периода на 2000-2022 се регистрира увеличаване на дела на висшистите, както и на магистрите.

В България има 51 висши училища, посочи проф. Стоян Денчев- председател на Общото събрание на Университета по библиотекознание и информационни технологии в София. Твърденията, че трябва университети да се сливат и закриват, са неоснователни, убеден е той. В същото време обаче само около 60% от местата са заети, което означава, че трябва да има по-широк достъп до висше образование, смята Денчев.

По думите му чрез неправилни политики в образованието се обезлюдяват крайните райони на България. Скоро ще намалеят и преподавателите в университетите, убеден е Денчев. Той настоя и за по-добри условия за чуждестранните студенти, най-вече от трети страни. Денчев призова още за увеличение на стипендиите, за да не се налага студентите да работят, а да ходят на лекции.

Кабинетът Денков вдигна студентските стипендии със задна дата

Кабинетът Денков вдигна студентските стипендии със задна дата

Минималната се увеличава от 85 на 120 лева, а максималната става 200 лева от 1 юли

Проф. д.н. Борислав Борисов - председател на УС на Камарата на преподавателите на висшето образование (КПВО) също като Красимир Вълчев открои, че раждаемостта е висока при българите с най-ниско образованите и при хората с много голям статут. Той посочи и че над 55% от престъпленията се извършват от неграмотни и необразовани хора.

Според доц. д-р Алексей Пампоров от Института по философия и социология към БАН и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" пък няма демографска криза, а криза в човешките ресурси. В подкрепа на тезата си, той посочи, че средната продължителност на живота на българите се увеличава. Затова и се получава застаряващо население, обясни той. По думите му детската смъртност у нас е наполовина спрямо 1989 г.

Всички негативи в демографията, според Пампоров, се дължат на миграцията на жените на възраст 24-35, в родилна възраст. Младите жени продължават да излизат извън страната, а тези, които идват, са над 55-годишна възраст, допълни Пампоров. По думите му големият проблем е, че образованите жени не раждат. Или раждат на около 30 години. Когато са необразовани, пак раждат 2-3 деца, но на 15-годишна възраст и на 30 вече да баби. Интензитетът е по-голям, обясни Пампоров. Сериозен проблем той вижда и в детските бракове, за които държавата не взима никакви мерки и липсва правоприлагане.

Той е категоричен, че част от целевите политики в образованието трябва да се насочат към редуциране на детска и юношеска раждаемост. Да бъде налице селективна имиграционна политика, като и да не се орязват парите за трето и четвърто дете.

В рамките на форума думата взе и посланик Владимир Данчев, който е председател на УС на Българо-финландско дружество за приятелство. Той предложи учителите да се обръщат към учениците на "Вие", за да се повдигне самочувствието им и да се почувстват като граждани. Той настоя и за повече взаимодействие с партньори в образованието, както и да се стимулира креативността на учениците.

Социологът Юрий Асланов предложи политическите сили в Народното събрание да се опитат да постигнат национално съгласие, под каквато и да е форма, и да формулират 5-6 устойчиви политики в образованието, здравеопазването и регионалното развитие, които да се спазват без значение кой е на власт. Да се провежда демографска политика, настоя още Асланов.

В този контекст Калоян Паргов, председател на УС на Стратегическия институт за национални политики и идеи, който е и един от организаторите на форума, не пропусна да отчете, че липсват представители на парламентарните групи в НС, като например БСП. Тук са само от ГЕРБ и "Продължаваме промяната", подчерта Паргов.

След като участниците във форума набелязаха основните проблеми в образованието, Красимир Вълчев допълни, че училището и учителите са в неравностойна конкуренция с външния свят. Те се опитват да противодействат на филмите, видеоигрите с убийства и насилие, даде пример Вълчев. Той не отрече, че се намалява фактологията в учебниците, но трябва за нейна сметка да се засили ценностния елемент. Не е възможно и двете да бъдат на едно ниво, категоричен е Вълчев.

На свой ред Янка Такева- председател на Синдикат на българските учители, отбеляза, че образованието в България не е приоритет. Образованието е ценност само за 45% от българите, сочат данни от проучване. Тя обърна внимание и на увеличаващия се брой деца със СОП, а в същото време ресурсните учители са общо около 500. Затова учителят е герой, той е на първата линия, категорична бе Такева.

Галин Цоков обеща повече средства за децата със СОП през 2024 г.

Галин Цоков обеща повече средства за децата със СОП през 2024 г.

През настоящата учебна година децата със СОП са 24 541

Всички търсят вината у него, а тя трябва да се търси и у родителите, убедена е тя. По думите й децата са огледалния образ на обществото и на родителите.

Не конкретно образованието е ключа към решаването на демографските проблеми у нас, открои друга теория Такева. Политиката и отношението на обществото към образованието ще решат тези проблеми, смята тя. Всички трябва да помагат на учителя във възпитанието и обучението на децата, допълни Янка Такева.

Дискусионният форум "Образованието - ключ за решаването на демографските проблеми" бе организиран от Стратегическия институт за национални политики и идеи, Камарата на преподавателите от висшето образование и Сдружение "Гражданска инициатива България 2050". Целта на форума бе да се разгледа както влиянието на образованието върху демографските процеси у нас, така и отражението на демографската криза върху образователната ни система.