Трябва да намерим мотивация финансирането на учебните заведения да е обвързано с качеството на образованието, заяви новият просветен министър Анелия Клисарова във „Факторът Кошлуков" по TV7.
В момента разработваме модел, според който трябва да се използва придадена стойност, информира тя, давайки пример - в 4 клас правим външно оценяване на познанията, което повтаряме в 7 клас.
Ако имаме ръст в оценката, значи има развитие. Тогава ще има и пари, и мотивация за училището.
Клисарова обяви, че за момента няма да има финансиране на частните училища от държавата.
„Нямаме възможност за това и няма как да го направим. Разбира се, че държавните училища ще са приоритет", категорична бе просветната министърка.
Образователният министър посочи като голям проблем така наречените „мъртви души" в образованието.
„Има деца, записани в първи клас, които или въобще не отиват в училище, или отпадат впоследствие. Въпреки това обаче, училищата получават бюджетни пари за тях."
Клисарова не скри притеснението си от тенденцията деца да отпадат от училище в ранните класове.
„Проблемът е голям. Трябва да разбием системата, която се е установила в момента. Тенденцията е най-страшна между 4 и 7 клас. Децата излизат от училище без никаква квалификация и възможност за развитие и после няма какво да работят", коментира министърът.
Професор Клисарова изрази пълна готовност за приемственост в министерството между кабинета „Орешарски" и управлението на ГЕРБ.
По думите й, тя разчита много на новия закон за училищното образование и ще се бори да бъде извлечено всичко положително от досегашните дискусии, за да може да се създаде един работещ модел.
Тя за пореден път обяви, че е било създадено изкуствено напрежение около темата за майчиния език и не се предвиждат никакви промени.
„Нашият официален език е българският. Друг задължителен няма, няма и да има", отсече министърът.
Клисарова е категорична, че лекарите трябва да се завърнат в училищата.
„Имаме много да работим върху здравната култура на обществото. Недопустимо е да има деца със затлъстяване и гръбначни изкривявания. В тази посока ще работим - не само за оказването на спешна помощ, но и за профилактиката."
Според нея, също така, рейтинговата система задължително трябва да остане в университетите.
Стана ясно, че в момента се работи за усъвършенстване на системата и въвеждане на 11 нови показателя, с които студентите и университетите да могат лесно да се ориентират.
GovedO
на 09.06.2013 в 04:08:37 #5Какви стипендии в първи клас?! Хората изнемогват и е добре да бъдат подпомогнати, когато децата им започнат училище! "Добри" резултати при матурите се постигат лесно, достатъчно е колектива да е единен, което е сигурно, когато става въпрос за пари и работни места. Всяко обвързване на финансирането на едно училище с учениците му е пагубно. Единствената форма на допълнително стимулиране, трябва да са стипендии за учениците, отпускани при успехи на международни олимпиади и състезания.
насо
на 09.06.2013 в 00:49:31 #4Брант, след като всички се явяват на една и съща матура след 4 и 7 клас, как ще се пишат по/високи оценки на определени деца? Истината е, че частните училища ще започнат да подбират най-дорите ученици за да постигнат по-добри резултати на изпитите. А тази глупост за плащане на първокласник трябва да отпадне и да се дават стипендии обвързани с резултатите от изпитите.
Brandt
на 08.06.2013 в 22:54:43 #3огромна глупост досега даването на пари за брой ученици принуждаваше по-малките училища да си затварят очите за отсъствията. Ако се направи така, че парите са вързани за оценките представяте ли колко ще падне критерия?
GovedO
на 08.06.2013 в 20:13:13 #2Нито стотинка за частните училища!!! За тях единственото НЕОБХОДИМО нещо е ДЪРЖАВЕН контрол!!! Не желая нито стотинка от данъците ми, да се даряват на печатници за дипломи! Даването на пари за брой ученик, като за глави добитък е БЕЗУМИЕ, което стимулира пройзводството на матр'л! В училищата трябва да има повече права за учителите, повече задължения за учениците и намаляване на поведението, както и изключване!
насо
на 08.06.2013 в 15:25:41 #1След като училищата получават определена сума за всеки ученик, не разбирам какъв е проблема и частните училища да получават същата сума? Нали родителите на частните ученици плащат и повече данъци, стимулира се частните инициативи, намалят се държавните и общински разходи??? Същото важи и за здравеопазването.