Учителските заплати в България са ниски, но са близки до минималните заплати в Чехия, Унгария, Полша, Словакия и Латвия. Учителите в България преподават по-малко време в сравнение с колегите си от ОИСР, с изключение на учителите в предучилищни групи. Това заяви Виктория Кис от Организацията за икономическо сътрудничество, която представи дела за България в доклада на глобалната организация "Поглед върху образованието" 2024.

В много държави, включително и в България се очаква "вълна" от пенсионирани учители.

В България има повече млади учители, отколкото преди 10 години, но броят им все още е по-малък от този в повечето държави в ОИСР.

Намаляват неработещите и неучащите, но предизвикателствата пред образованието остават

Намаляват неработещите и неучащите, но предизвикателствата пред образованието остават

ОИСР съветва да се търсят допълнителни стимули за учителите

Образованието в ранна детска възраст

Виктория Кис допълни още, че учениците от семейства с по-висок социално-икономически статус са по-информирани и по-бързо биват вкарани в образователната система. Учениците в по-неблагоприятно семейно положение не са толкова добре информирани относно образованието. Делът на 5-годишните в образователната система е почти еднакъв дори когато образованието в тази възраст не е задължителна. В България 80% от 3-годишните са включени в образование в ранна детска възраст.

Тя посочи още, че България е сред държавите, които понижават възрастта за начало на задължителното образование.

Отпадналите от образователната система

Виктория Кис изтъкна още, че делът на младите хора без завършен втори образователен етап в България намалява. Въпреки това обаче намирането на работа е по-трудно за хората без завършен втори гимназиален етап. В България заетостта на младите хора без втори гимназиален етап е под 50%. В България обучението на възрастни следва да се подобри, много от възрастните хора не се интересуват от подобряване на своето образование, отчете Кис.

Тя изтъкна още, че размерът на доходите зависи от степента на завършеното образование. В България средните доходи на лицата, които нямат завършен втори гимназиален етап са със 75% по-малки от тези, които имат образование, добави Виктория Кис.

Галин Цоков: Забраната на телефоните в училище няма да реши проблемите

Галин Цоков: Забраната на телефоните в училище няма да реши проблемите

В над 100 училища ремонтите ще продължат и след 16 септември

Ресурси инвестирани в образованието

Тя добави, че големината на училищата се различават драстично в рамките на отделните държави.

По-високият разход за образование се свързва само частично с по-добри образователни резултати. Колкото повече се изразходва за учениците, това води до по-добри резултати сред подрастващите, отчете Виктория Кис. В България има сравнително големи инвестиции в образованието, изтъкна тя, като отбеляза, че у нас има както много малко училища, така и малък брой много големи училища.

Тя добави още, че разходният стандарт на ученик в България е по-нисък от повечето държави в ОИСР и малко по-нисък от ОИСР държавите в региона. В България се заделят все повече средства за образование в последните години, като и разходите за ученик са се повишили от 3 на 3.5%.

ЕК отчита проблеми в българското образование

ЕК отчита проблеми в българското образование

Нуждата от повишаване на квалификацията и преквалификация на населението е голяма