Предизвикателствата пред образованието остават. От 17 на 14% са намалели лицата, които не учат и не работят, в групата от 24 до 30-годишните. Данните на живо от Париж представи генералният секретар на Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Матиас Корман относно доклада на глобалната организация "Поглед върху образованието" 2024.
По думите му е необходимо да се подобри достъпът до образованието в ранната детска възраст за децата от всякакъв произход. Голям проблем остава недостигът на учители, които трябва да бъдат добре подготвени и мотивирани. Необходими са допълнителни мерки, за да може учителската професия да стане привлекателна.
1/3 от страните дават някакви надбавки за учителите, които преподават в отдалечени училища. Стремежът е да се дават стимули за привличане на повече учители и съответно да се включат в реформите, планирането и политики за подобряване квалификацията на учителите, посочи Корман. Това, което се търси на пазара, трябва да се предостави от училището, настоя той. Само 19% от лицата между 19 и 24-годишна възраст в ОИСР отговарят на изискванията на пазара на труда в търсенето на учители, каза още той.
Родното Министерство на образованието и науката в лицето на двама заместник-министри също отчете особеностите на доклада от ОИСР, само че от София. Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката, посочи, че в доклада се анализират данни на повече от 80 държави и територии. Всяка година докладът се фокусира върху една тема - темата за равнопоставеността. Публикацията разследва различията, които съществуват вътре в образователните системи, и последващото участие на пазара на труда и социалния капитал, който изграждат. Докладът разглежда още ранното детско развитие и капитала на образованието.
Образователната система с високо качество е тази, която предлага равен достъп, повдига хората от бедността и учениците разгръщат пълния си потенциал. Докладът на ОИСР поставя важни въпроси, като доколко образованието предопределя шанса за реализация, важно ли е образованието на родителите за реализацията на децата им, може ли образователната система да бъде изравняващ фактор, включени ли са всички деца в образователната система,, достатъчни ли са средствата за образование и кои са политиките на глобално и национално ниво в сферата на образованието.
Д-р Емилия Лазарова, зам.-министър на образованието и науката, пожела на учителите да имат сила и воля да са отговорни и да правят всичко за доброто на децата.
Изпълнителният директор на Националния статистически институт (НСИ) Атанас Атанасов заяви, че образованието е ключът към преосмисляне на проблемите в едно общество. "Ако мислиш една година напред, посей ориз, ако мислиш 10 години напред, посей дърво, ако мислиш 100 години напред - образовай хората", позова се Атанасов на философската мисъл на Конфуций.
По думите му от миналата година в България има приет списък с целите за устойчиво развитие и качествено образование. Образованието стои в основата на съвременното общество, най-развитите общества са тези, които стоят на челните места. Трябва да инвестираме в образованието днес, за да берем плодовете утре, подчерта Атанас Атанасов.