Oмбудсманът Диана Ковачева предложи на парламентарната комисия по образованието и науката да бъде разгледана възможността учениците, които желаят да се явят на изпит за повишаване на оценката от държавните зрелостни изпити (ДЗИ), да имат тази възможност, защото тя е определяща при кандидатстване във висше учебно заведение и респективно - за тяхното бъдеще.
Повод за предложението на омбудсмана към депутатите са жалби на родители и ученици, които протестират срещу това, че зрелостниците имат право само на един единствен шанс да се явят на матура, оценката, от която обаче предопределя целия им живот занапред. В една от жалбите, например, родител посочва, че детето му вдигнало температура на изпита и логично - резултатът не бил задоволителен, така че да се класира в желания университет, съобщиха от пресофиса на омбудсмана.
Ковачева подкрепи и предложение за промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищно и училищно образование, които се отнасят до матурите по профилиращ предмет при завършване на ХІІ клас. Пред комисията тя очерта сериозен проблем - при кандидатстване в определени специалности, за които се изисква оценка от дипломата, но ученикът не е изучавал този предмет като профилиращ във втори гимназиален етап, се получава така, че той ще бъде ощетен и няма да има възможност да кандидатства за прием във въпросната специалност.
Според омбудсмана реформата в средното образование, заложена през 2016 г. с влизането в сила на новия закон, показва недостатъците си именно сега, когато завършва първият випуск, засегнат от промените. По думите на Диана Ковачева от анализа на постъпващите жалби, свързани с проблеми с ДЗИ и с условията за прием в университетите, може да се направи извод, че е нужно прецизиране на нормативните документи, така че учениците да не бъдат ограничавани в избора на професия и специалности, за които да кандидатстват в университети в страната и чужбина. "За съжаление, към момента биха могли да срещнат пречки в този избор, тъй като университети в страната и чужбина за прием в специалности в направление Компютърни науки, например, изискват оценка от матурите по математика върху съдържанието от втори гимназиален етап, като само в български университети има алтернатива да се кандидатства с оценка от трети ДЗИ по съответния учебен предмет, изучаван в общообразователната подготовка, но тя е с по-нисък коефициент", коментира тя.
Ковачева каза още, че матурите по предмет по желание са на ниво от общообразователната подготовка, което не е достатъчно за кандидатстване в университетите в чужбина, чиито изисквания са за положени ДЗИ върху учебното съдържание, изучавано по профилиращи предмети във втори гимназиален етап.
Тя също така се обяви в подкрепа за идеята държавата да осигурява безплатни учебници и учебни комплекти за всички ученици от І до ХІІ клас, по повод обсъжданите промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищно и училищно образование. "В институцията на омбудсмана постъпват множество жалби от родители на ученици, които изразяват своята позиция за осигуряване на безплатни учебници за учениците в страната и поставят искания Министерство на образованието и науката да осигурява безплатни учебници и учебни тетрадки на всички ученици", каза посочи Ковачева. Тя изтъкна, че по закон образованието у нас е задължително до 16-годишна възраст, от което следва, че държавата е длъжна да осигурява условия за изпълнение на това задължение поне до X клас, когато учениците навършват 16 години. По думите й сега образователното министерство осигурява учебници и помагала на учениците от I-IV клас, на V-VII предоставя само учебници, а за учениците от VIII-XII клас няма нищо, което ги поставя в неравнопоставена позиция спрямо учениците от другите класове.
Омбудсманът заяви също, че всички родители се сблъскват с необходимостта от закупуване на учебници и допълнителни помагала за работа в клас, на заплащане на допълнителни уроци на децата си от най-ранна възраст. Ковачева каза още, че инвестирането в безплатни учебници е веднъж на три или на няколко години, т.е. не се купуват всяка година, както и че осигуряването им за всички ученици ще допринесе за равния достъп и по-пълното им обхващане в училищното образование.