Това са най-ниските резултати по математика от 2019 г. Самите изпити са в неправилен формат. Защо да измерваме само български и математика в 7 клас - какво учат децата по другите науки? Това запита пред БНТ Асен Александров, директор на 51 СУ "Елисавета Багряна" в София по повод проведените преди седмица матури по български език и по математика след 7 клас.

По думите му българското училище не може да излезе от сянката н ХХ век. Измерваме възможността на учениците да преразказват възможности, а не тяхното творческо мислене. Това е заради големия натиск да се олекотява материала, да са по-лесни задачите. 

Заради гафа с формулите на НВО по математика - дават бонус точки на 30 000 десетокласници

Заради гафа с формулите на НВО по математика - дават бонус точки на 30 000 десетокласници

В 740 училища изпитът не е бил удължен, въпреки разпореждането на МОН

По думите на Нора Кирева, преподавател по български език в 35 СОУ "Добри Войников" в София онлайн обучението се оказа удобно извинение за натрунпаните негативи в системата. Негативите са и в учебните програми, и в кадровата политика и др. Всеки нов идва и "открива топлата вода", каза тя.

За седмокласниците скалата си беше добре, смята тя. Заблуждаваме се, че правим нещо в това общество. В тест за Националното външно оценяване (НВО), особено, когато той е и за подбор на децата (за нови училища - б.р.) имаше толкова ниски изисквания, каза Кирева и даде пример с 12-ти, 24-ти, 17-ти въпрос - не може да изпитваме деца в 7 клас кога се употребява с и със - твърде елементарно е, обясни тя.

Денков: Няма грандиозен скандал на матурите

Денков: Няма грандиозен скандал на матурите

Тази година трябвало да се организират три пъти повече изпити

Според Александров целта на математиката е да решава житейски проблеми. Той иска милутидисциплинарни изпити. Не е нормално да има изпити тип "Пиза", а нашите да са вътрешни. Тестовите задачи моделират реалния живот. Пътят е това - да променим формата на изпита. Трябва да се промени вида на изпита, учениците трябва да се научат на повече труд, категоричен е Александров.

Според Кирева учителите не подготвят децата само за изпити. Тя припомни през 2000 г., когато е въведено и децентрализираното учене. Учителите готвят учениците за живота, смята тя, но Александров не е съгласен. 

Денков: Разделят матурите в 7 и 10 кл., променят прехода 4-5 кл.

Денков: Разделят матурите в 7 и 10 кл., променят прехода 4-5 кл.

Има грешка в матурата по математика

Кирева смята, че промяна на начина на изпитване сега не е добра идея. Няма да имаме готовност, правенето на тестове не е толкова елементарно нещо. В езика има логика, той е "логос", мотивира се тя.

Александров обоснова тезата си, че в живота мислим с главата си, мултидисциплинарно. Можем да си купим такива въпроси за матурите - от Финландия, например. Мотивираните деца в 6-ти и в 7-ми клас обръщат внимание само на български и математика и другите предмети ги неглижират. Може 50% от изпита по математика да включва природни науки, обясни той.

Тя веднага реагира, че когато преподаваш литература, ти не може да обясниш "Опълченците на Шипка" без да разкажеш за хода на Руско-Турската война. Има начин за интеграция на материала, съгласи се Александрова. 

Денков: Промените, които правим създават напрежение в хората

Денков: Промените, които правим създават напрежение в хората

По думите му важно е как се класифицират преподавателите