Научните среди са разтревожени от намерението на управляващите да приемат проекта на закон за академичния състав, който според учените е в „полусуров вид".
90% от становището на Съюза на учените в България по проекта не е взето предвид, посочи председателят на съюза Дамян Дамянов.
Има опасност този закон да облагодетелства растежа на хора без гарантирано покритие и не заслужава подкрепа от наша страна, каза той.
Дамянов посочи още, че в сегашния вариант на закона се дават сериозни еднолични права на ректор, директор и министър и се присъедини към оценката на учени - медици, че това вече не е демокрация, а демократопатия.
Членовете на Организацията на младите учени „Когито" изразиха съмнения, че законът ще подобри качеството и няма да отговори на обществените очаквания.
Според тях текстовете не предлагат безпристрастен начин за подбор и кариерно развитие. Липсата на национални критерии не улеснява достъпа на младите хора до научните институции.
По думите на председателя на „Когито" Христо Лафчиев с този закон ректорът, респективно директорът, придобиват доминираща роля и има опасност от феодализиране.
Лафчиев заяви, че ако не срещнат разбиране, младите учени ще подготвят протест и искане за налагане на вето. Той допълни още, че биха могли да публикуват черен списък на хората, които веднага биха били облагодетелствани от текстовете на закона.
Представители на младите учени поставят редица въпроси:
- 1. Дали приказките за качество, конкуренция, „съдбата на парите на данъкоплатците" и пр., и пр. се превърнаха в повод за нова необмислена реформа в науката и висшето образование?
- 2. От кого всъщност ще зависи академичното израстване? Е ли РЕКТОРЪТ единствената личност, държаща хляба, ножа и критерия за научен напредък - (в БАН - директори на институти) и къде в схемата са студентът, преподавателят и ученият?
Дали планираната децентрализация на управлението на кариерното развитие няма да ги предаде от ръцете на външен орган като ВАК, в лапите на местния феодал, където проявата на лично отношение ще придобие преобладаващо значение? - 3. Има ли място за личността на учения, преподавателя и студента в предложения закон, наречен „за развитието на академичния състав в Република България"? Къде остава мобилността в новата система на крепостни преподаватели и учени?
- 4. Изключена ли е опасността научната общност за кратко време да се напълни със симпатични на шефовете си асистенти, доценти и професори без научна основа, които дълги години напред ще кадруват, колят и бесят в системата?
- 5. Необходими ли са ясно разписани правила, свързани например с натрупани точки, които независимо от конкретната институция, да гарантират, че добре свършената работа директно ще води до повишаване в академична длъжност?
- 6. Дo колко предложения закон е в синхрон с пропагандираната преди изборите политика за принципа за личността като двигател на конкурентната икономика и обществото на знанието, законова, институционална и комуникационна среда, в която личностите на преподавателя, учения и студента имат пълна свобода за творческа изява и до колко политиката на управляващите в областта на науката и образованието оправдава доверието на българския данъкоплатец?
waspen
на 17.04.2010 в 12:36:49 #9Наскоро попаднах на този сайт http://sas-leonardo.eu . Тук всеки един преподавател може да направи тест, чрез който да сравни методите си на работа с други свои колеги
avatar22
на 14.04.2010 в 13:01:31 #8Asparyx
на 13.04.2010 в 00:58:49 #7Сплотяване на диаспората в България!
Умрела работа с мирис на нафталин! 
Sven
на 13.04.2010 в 00:17:05 #6ptitsa
Много си прав. Но това е един порочен кръг. Ето че за да се обвърже науката с бизнеса, трябва да има бизнес който да се нуждае от наука ! Само с търговия и услуги не става. Трябва и производство. Ако вместо молове строяха заводи, вместо поп-фолк,рок концерти(или на Веско Маринов) правеха изложения и панаири и вместо риалити предавания снимаха кино продукции - България щеше да цуфне и да върже. 
Sven
на 13.04.2010 в 00:05:59 #5Ами има един, само един и единствен начин за безпристрастен начин за израстване в академичната йерархия ! И това е израстване на базата на съществено, признато и от световни учени откритие, изобретение, нововъведение. Откритие, а НЕ ПРЕоткриване на нещо отдавна известно. А нашите учени откриват топлата вода, превеждат от английски и руски и си чешат езиците.
ptitsa
на 12.04.2010 в 23:26:34 #4И понеже мълчите, продължавам Струва ми се, че наука и образование трябва да са добре разделени и диференцирани. Не знам как е в момента, дали министърът е на науката и образованието, или са отделно. Ако са заедно то си е трагедия. Работата и по двете направления е голяма и много изменеия са нужни и на двете места. Темата е много деликатна и гореща още от преди 20 години. Но не бива да се отлага повече. БАН-ските не разбират и не се предават. Не разбират, че не по тяхна вина всичко е много остаряло и неефективно там. Нека не го наричаме ненужно. Но е отживяло времето си. И продължават да се съпротивляват и си назначават нови хора, а и старите над 65 си стоят. А образованието си е съвсем друг кахър. И там професората четат стари неща и често броят на студентите е равен на тях. И още се назначават хора, за които просто няма бъдеще..докога? Това са непроизводителни сектори. Струва ми се че нищо не се произвежха в България - всичко е обслужване или увеселение (чалга в частност): здравеопазване (пак си е в сферата на обслужване), образование (пак там). Кой произвежда в края на краищата?
ptitsa
на 12.04.2010 в 21:33:43 #3"4. Изключена ли е опасността научната общност за кратко време да се напълни със симпатични на шефовете си асистенти, доценти и професори без научна основа, които дълги години напред ще кадруват, колят и бесят в системата? 5. Необходими ли са ясно разписани правила, свързани например с натрупани точки, които независимо от конкретната институция, да гарантират, че добре свършената работа директно ще води до повишаване в академична длъжност?" изключването ще става много лесно - 3 или най-много 5 годишни договори, не постоянни места. То пак ще се подпука системата, ама отпускането на пари за заплати трябва да става само срещу публикации. И той да си пише сам договорите и да ги убеждава колко е полезен. Гледам един такъв (уж приятел) в Швеция със 130 публикации ама нищо не може горкият! научил се да вкарва и изкарва образецa, приятен, и го включвали... е искам ли аз да работя с него? Не, само за името му за да мi отпуснат пари, абе корупция навсякъде Те пак ще му намерят цаката - връзки в чужбина, фалшиви публикации (т. е. неучаствал в тях а платил хонорар.. абе цялa наука си е това и ако човек е корумпиран нищо май не може да се направи. а всякави длъжности и горни и долни трябва да са временни и за горните изборни отдолу нагоре. Има хора професори, които ги изхвърлят и то не за първи път и не по някакви прегрешения. Ама не в Бг. Точките да си ги държи или окачи на стената да си ги гледа. Не може ли д ми даде продукция, за която показатели с първо публикации и второ работа с компания (малко производствено звено) хич не ме интересуват техните блах-блах..
ptitsa
на 12.04.2010 в 21:22:38 #2Ма те писали ли писали.. Aко така си пишат и статиите всичко ми е ясно. Че БАН отдавна трябва да с преструктурира на всички е видно. Че се безпокоят за заплатите си и местата си пак е видно. Че БАН няма нищо общо с учебния процес пак трябва да е видно, ама те предпочитат и там да си пъхат носовете. Сигурна съм че ако 60 % от БАН-стващите ги няма няма да се почувства абсолютно никаква промяна или разлика. Учебните заведения са друго. И те не бива да бълват хора заради себе си, т. е. за професорските си заплати. А приемът на хора трябва да съотвества на нуждите на страната след 5 - 10 години. Но на кой му пука за тези нужди? Има ли някаква планомерност за нещо в Бг?
footballfans
на 12.04.2010 в 20:51:03 #1Булава за съжаление си прав, все пак ни остава надеждата че все още има доста свестни хора сред учените и културните институти, а те доколкото могат ще ограничават това нещо, е добре нека някоя мутра да стане доцент, и какво от това? просто ще си има титлата, едва ли ще я някъде на длъжност