
Според нея това може не само да се превърне в спирачка по пътя ни към ЕС, но и да ни създаде сериозни проблеми като пълноправна стана член.
НДСВ събра днес министри, народни представители и експерти, за да обсъди своето виждане за модернизация на българското образование.
Вицепремиерът Шулева обяви, че най-сериозни са проблемите в икономическите сектори с бърз и среден темп на растеж, където са необходими специалисти с нови умения за работа с високи технологии и нови машини.
Тя заяви, че освен проблем на средното техническо образование, това е проблем и на възпитаниците на ВУЗ и съобщи, че в новия Закон за висшето образование стажът за кандидат-висшистите ще бъде задължителен елемент.
Новост ще бъде и обвързването на критерия държавна поръчка за прием на студенти с адекватните нужди на пазара на труда.
Според Шулева е необходимо висшите училища в България да се превърнат в центрове за научни и научно-приложни изследвания.
Вицепремиерът бе категорична, че наливането на пари в нереформираната образователна система е безсмислено.
НДСВ набеляза основните цели на модернизацията на българското образование:
•осигуряване на качествено образование за всички граждани, като традиционните ценности на нашата система се съобразят с европейските и световни тенденции;
•обвързване на образованието, науката и приоритетите в икономическото развитие на страната;
•дългосрочно планиране и осигуряване на ресурсите за устойчиво развитие на сектора;
•обучение, гарантиращо успешна социална реализация на личността;
•ориентиране на образователната структура към учащите се.
Няма европейско образователно пространство - съществуват добри образователни практики в отделни страни, заяви просветният министър Игор Дамянов.
България също е изградила добри практики и някои от тях дори се копират от западно-европейски държави, каза той и даде за пример модела за чуждоезиково обучение, който е заимстван от нас в Испания.
Според него проблемите на българското училище не се ограничават само със слабата компютъризация, но и с изключително амортизираната материална база.
Освен това закупуването на компютри без създаването на необходимата инфраструктура за тяхното свързване в мрежа би ги превърнало в ненужна купчина желязо, подчерта Дамянов.
Според министър Дамянов от осъвременяване се нуждае подходът към преподаването на отделните дисциплини в средните училища, квалификацията и преквалификацията на педагогическите кадри, актуализация и модернизация е необходима и при учебниците.
Особен акцент министър Дамянов постави върху методите на оценяване, като изтъкна преимуществата на тестовата система.
Необходимо е да се регламентира периодичността на оценяването, тъй като тази оценка не е само за знанията на учащите се, но и за работата на цялата система, допълни той.
Целта на реформата в образованието е да подготви децата за предизвикателствата на съвременния свят и да им дадем равен старт в обединена Европа, каза финансовият министър Милен Велчев.
Според него трябва да ее промени подходът към образованието и на него да се гледа вече не като на социална дейност, а като на основна публична услуга, където потребителите - реално всикчи български граждани- да се превърнат в център на системата.
При този подход е необходими да се създаде конкурентна среда за доставичиците на тази услуга. Министър Велчев подчерта, че е изключително важно за функционирането на образователната система изготвянето на адекватен модел на финансиране.
В програманта на НДСВ са залегнали основните принципи за модернизация на българското образование: равен достъп до системата и пълноценно приобщаване на всички групи в неравностойно положение; качество на образованието като функция от качеството на предподаването и материалната база на нормативната уредба и моделите на управление и финансиране; партньорство между държава, учители, родители, работодатели, синдикати; конкуренция между учебните заведения; отвореност на системата към развитието на икономиката и пазара на труда.
Министър Велчев призова в дебата за образованието да се надскочи дребнотемието за бащинството на идеите и партийното дискутиране.
За образованието не бива да се говори като за състезание - кой ще предложи по-радикална и по-смела идея, а като за национален приоритет, надхврълящ рамките на едно управление, каза на пресконференцията Даниел Вълчев. <