Синдикат "Образование" алармира за неработещи практики по ЗПУО. Според организацията политиката за "Допълнителна подкрепа", въведена от няколко години, е една от най-неработещите. Те подчертават, че тя е обхваната от бумащина и формализъм.
От синдикатът посочват, че реализацията, протоколът на изпълнение и липсата на инструменти водят до провал на българското образование.
Синдикат "Образование" настоява възстановяване на помощните училища за ученици със средни и тежки увреждания. Те изтъкват, че към момента в клас се допускат до 3-4 ученика със СОП, което от друга страна не намалява броя на останалите ученици.
Друго предложение на синдиката е въвеждането на длъжност "Помощник-учител" при наличие на дете или ученик със СОП.
Някои от тези ученици са с тежки заболявания - синдром на ДАУН, аутисти и др., което ги прави хиперактивни и респективно вниманието на учителя е насочено приоритетно към тях. При отсъствие на ресурсен учител или помощник-учител това отнема от времето за останалите ученици, като те трябва да наваксват учебния материал с частни уроци, уточняват от организацията.
Огромната документация за цялостното прилагане на политиката за допълнителна подкрепа води до бърнаут на класните ръководители и ресурсните учители, но не предпазва от провал тази, обречена засега, образователна политика.
Синдикат "Образование" настоява за следните промени:
- Да се актуализира единния разходен стандарт за деца/ученици със СОП, като той да позволява намаляване с 50% на учениците в паралелка при наличие на ученик със СОП;
- Да се увеличат часовете за работа с тези деца.
- Да се премахне излишната бумащина при работа с тези ученици.
- Да се въведе длъжност "Помощник - учител" за всеки ученик със СОП, която да се финансира по национална програма.
- Да не се изисква родителско съгласие на деца и ученици със специални образователни потребности, при определяне степента на съответния дефицит от оторизираните експерти.