Липсата на участници от организациите на учителите и директорите поставя под съмнение процеса по избор на новите директори на образователни институции.

Такъв извод прави Синдикат "Образование" от национално проучване, което е провел на тема конкурсите за заемане на длъжността "директор" в държавните и общинските институции в учебната система, в прессъобщение което разпраща по медиите.

92,9% от участвалите в проучването са учители и директори и 1,6% родители, като останалите са били граждани, заинтересовани за системата. Средната възраст на отговорилите учители е 54 години.

Проучването идва по повод на това, че Наредба № 16 от 01.07.2022 г. за провеждане на директорски конкурси бе ситуирана от МОН, без да бъде обсъдена на Отраслов съвет за тристранно сътрудничество в системата на "Средното образование" и във връзка с решение №6467 на ВАС от 15.06.2023г.

От анкетата, Синдикат "Образование" заключват още, че представителите на "Обществения съвет" не променят критерия представителност и прозрачност. Изискванията за ценз и стаж показват, че те не са приоритет в избора на бъдещите управленци на образователни институции.

Синдикатите да участват в комисиите за избор на директори искат от "Образование"

Синдикатите да участват в комисиите за избор на директори искат от "Образование"

Въвеждането на електронните дневници не са обвързани със срок

Конкретните резултати от анкетата са следните:

  • На въпроса "Смятате ли, че всички важни нормативни документи в образователната система трябва предварително да се обсъдят и имат консенсус в Националния отраслов съвет?", участниците категорично с 91,5% са отговорили одобрително.
  • За отмяна на наредба №16 за директорските конкурси и да се изработи нова след консенсус с учителските и работодателски организации, са отговорили 75,1%, а срещу тази отмяна са едва 10,3%.
  • На въпроса: "Смятате ли, че в състава на конкурсната комисия за директори трябва да има член на МОН или РУО?", 45,3% смятат, че трябва да има членове и от двете институции, а 18,2% смятат, че не трябва да има участници от тези институции. 15% смятат, че само Регионалното управление на образованието трябва да има член, а 14,1% смятат, че само МОН, без РУО, трябва да влязат в състава на комисиите.
  • Респондентите са категорични за участието на, "пропуснатите" от наредба 16 членове в директорските комисии, синдикати и работодателски организации. 89,6% са за член от синдиката /респективно синдиката, в който членува кандидатът/ . 75,3% смятат, че в комисиите трябва да участва член на работодателските организации в образованието /респективно организацията по членството на кандидата/.
  • По повод на участието на член на "Обществения съвет". 71,4% смятат, че този участник е с ниска експертиза и няма място в тази комисия, 25,3% пък са склонни да има такъв член само и единствено, ако е с висше образование. Останалите 3,3% смятат че родителите са важен политически електорат, макар и с начално образование.
  • По повод на изискването за стаж на кандидатите за директори респондентите са преценили, че трябва да се изисква поне 10 години педагогически стаж - 57,5%. 21,7% са склонни за 5 години, но ако този стаж е като педагогически специалист с управленчески функции.
  • По следващия въпрос "Смятате ли, че бъдещият директор на образователна институция трябва да има магистратура/специализация в "Управление на образованието"?, 55,8% са отговорили утвърдително, а 39% смятат, че всяка педагогическа специалност е достатъчна.
  • На въпроса "Смятате ли, че при провеждането на директорските конкурси ще има опити за партийни лобирания?" отговорилите все още са с усещането, че партиите режисират процеса с 82,6%, а 9,5% смятат, че правилата са добри и не допускат партийни интервенции.
  • На последния въпрос "Смятате ли, че видеонаблюдението, включено като задължителен елемент при провеждане на изпита, ще бъде ефективно?" -65,6% смятат, че ще бъде, но само и единствено, ако бъде предоставяно безусловно при поискване, което не е текст в наредбата. Останалите респонденти не го приемат за ефективно, а само затрудняващо процеса и настояват за неговата отмяна.
 Училищни директори говорят с просветния министър за конкурсите за избирането им

Училищни директори говорят с просветния министър за конкурсите за избирането им

Говорят още за иновации в учебната система