В близките пет години у нас ще има вече тригодишно бакалавърско обучение, но ме плаши, че през това време във Великобритания ще има вече двегодишно обучение за бакалаври.
Това каза пред журналисти министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов, след като заедно с премиера Бойко Борисов и с председателя на БАН посети два института на академията.
Игнатов посочи, че с новия Закон за висшето образование, който се подготвя, българските висши училища ще имат вече много повече автономия и ще могат сами да въведат тригодишно бакалавърско обучение.
Законът е една рамка, по която този процес ще се контролира от държавата, добави министърът.
Според Сергей Игнатов въвеждането на тригодишната бакалавърска степен ще започне постепенно в различните университети и това ще зависи от специалностите.
В момента имаме 51 висши училища и тази промяна ще се обсъди с ректорите, но засега те са против тригодишната бакалавърска степен, посочи образователният министър.
Той отбеляза, че според учебните планове на висшите училища нараства броят на часовете за практика и стажове, или бакалавърското образование върви към тенденцията да продължава до три години.
Сергей Игнатов
Докторантите са висшият мениджмънт на държавата и на частните фирми
Европейска е тенденцията за намаляване на бакалавърската степен от четири на три години и плюсовете в тази насока са много, заяви министър Игнатов.
По думите му с промяната се създава възможност за по-голяма мобилност на студентите, както и за мобилност от специалност в специалност.
Нормално е да се завърши една бакалавърска програма, да се продължи в друга магистърска програма и след това - и в докторска програма. "Моята болка в момента е свързана с малкия брой завършващи докторанти, тъй като у нас все още съществува представата, че докторантите трябва да дойдат или в БАН, или в университетите", каза Сергей Игнатов.
По думите му докторантите са висшият мениджмънт на държавата и на частните фирми. През 2009 г. редовна докторантура у нас успешно са защитили 82-ма души, съобщи министър Игнатов. Той добави, че като към тях се прибавят завършилите задочна и свободна докторантура, общият брой на завършилите е около 150.
JB
на 25.01.2010 в 15:36:44 #30Имаше едно време добро образование в Бьлгария. Амин.
A4ka
на 09.01.2010 в 15:34:29 #29http://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_process Браво, чак сега се сетиха да ви поднесат новина от 1999.....
аз уча вече пета година по тази система, наистина разказаха ни играта с нея, защото специалноста ми от 6 години стана 5 и трябваше да ни сложат допълнителни часове. Помня как ходех по 40 часа на седмица, без да можеш да се чупиш. Я си мръднал леко в страни... повтаряш. А в същото време колегите ми в Бг ми се обясняваха как ходели чат пат на упражнения и никога на лекции!
Cranium
на 09.01.2010 в 04:11:39 #28аз викам бакалавърските дипломи направо да се продават на сергийката пред софийския, дето сега се продават студентски книжки и документи за кандидатстване. реформата може да е направена да прилича на работещия на запад модел, но като копираш само обшивката, не може да очакваш същите резултати. не стига, че половината зрелостници завършват неграмотни с отлични дипломи (говоря само за отличниците, иначе над 90% завършват 12-ти клас тотално ненаясно с основни неща, включително български език), не стига, че в стряскащи специалности приемат хора с тройки от изпитите, а дават зор и да се приема само по документи (пълно безумие в нашата система заради космическата разлика в изискванията в различните училища), а сега даже и обучението ще съкращават. изводът от цялата работа е много прост - като произвеждаш лайна, даже и да им залепиш етикет "мед", те пак си остават лайна. чудо голямо, че са лайна - бакалаври.
illuminat
на 09.01.2010 в 02:35:07 #27USA RULZ | 08.01.2010 17:35 _________________________ Брат тука ще се съглася с КЙИПА ... УСА никога не са били и няма да бъдат интелектуален локомотив...( как ти се събра в устата ) . УСА може да има Йеил , Харвард и Принстън ...Ама е само това ...
illuminat
на 09.01.2010 в 02:27:19 #26Да се раздават бакалавърски титли след основно образование и докторски след техникум .

neznae6t
на 09.01.2010 в 00:49:23 #25Аз девет години учих и не се изучих, те седнали да ми спорят тука кой как и за колко трябвало...
Някъде из коментарите мернах за колежите. Това звено липсва в образованието в България. При наличието на стойностни колежи и лицеи в страната ни, качеството на продукцията определено ще се вдигне с пъти. В момента във вузовете цари анархия. Да ме прощават засегнатите, но е факт.
BG_in_UK
на 09.01.2010 в 00:40:30 #24*случаи
BG_in_UK
на 09.01.2010 в 00:37:40 #23Такива реформи се провеждат в цяла Европа и г-н министърът не е предложил нищо радикално. Така или иначе се изисква магистратура навсякъде, така че по-добре бакалавърските програми да са 3-годишни, за да може човек да ги използва като насока за бъдеща квалификация. За какво са например бакалавърски специалностти от типа "Аграрна икономия" или "Икономика на търговията" - икономиката трябва да е само една специалност, а след това всеки да си специализира каквото иска. Със създаването на множество невероятни специалности се цели само едно - приходи от такси, а това, че т.нар. висшисти след това си нямат идея какво са учили, защото в повечето случай дори и не са ходили на лекции, не е интересно. Университетите в момента ги е страх точно от това, а не от факта, че ще се понижи качеството на образованието. Напротив - ако наистина направят реформата по британски модел, качеството ще се повиши. Това означава намаляване на масовите лекции и увеличаване на семинарите, упражненията и други подобни с цел образователния процес да е по-концентриран и персонален. Да седиш и да записваш някаква лекция на някой си професор е доста по-безполезно, от това да имаш задължителна библиография, която трябва да си прочел и след това да дискутираш в малка група водена от преподавателя. Така се стимулира индивидуалното мислене и мнение и се премахва зубрашкия елемент при изпити, където просто трябва повториш една камара факти казани от някой си. Не случайно Оксфорд и Кеймбридж са в топ 5 в света. Там лекциите не са задължителни, а обучението е на принципа "един студент - един преподавател", т.е. подобно на частен урок, при който на студента се задава определена задача и той е длъжен сам да я проучи и подготви за дискусия за следващата среща с преподавателя (N.B. Говоря за хуманитарните и социалните науки; при природните е друго - там акцента е върху лабораторната работа). Така е в продължение на 3 години, в които има изпити само през първата и последната, но без право на грешка и поправка. Има много случай, в които ако студентът не се справи достатъчно добре през първата година, учтиво бива помолван да премисли избора на предмет и да се насочи към нещо друго, тъй като ниските постижения не говорят добре нито за университета, а още по-малко и за студента. Не виждам как това някога ще стане в България, тъй като тук се хвалим с количеството на висшистите си, а не с качеството им.
don
на 09.01.2010 в 00:24:15 #22Те май всичките степени са кьорфишеци...Особено ако не се търсят на от работодателите...
Trakia
на 08.01.2010 в 23:37:01 #21В близките пет години у нас ще има вече тригодишно бакалавърско обучение, но ме плаши, че през това време във Великобритания ще има вече двегодишно обучение за бакалаври. ______________________ Степен бакалавър е кьорфишек усул-сикиджи...да си бърше задника със тази степен, хич не се плаши!
Sven
на 08.01.2010 в 22:05:24 #20Чудя се дали да продължа с докторантура, но 3 години ми се виждат мноооооооого дълъг период.
barcode
на 08.01.2010 в 20:58:30 #19Baj Ivan | 08.01.2010 19:56 Не са ли малко 3 години за специалностите по Авиация и Космонавтика в новонароилите се институти, академии и прочее --------- бай иване, бакалавърската е само "базата" на посочените от теб мастерски. всички инженерни имат обща бакалавърска (3 години) и след това се профилират чрез мастерската (още 2 или 3 години) за да стигнат до иженери. поне така е в нормалния свят. не е речено че да станеш авиационен или "космически" инженер ти трябват само 3 години. 3 години не стигат.
няоб
на 08.01.2010 в 20:00:11 #18Ами за да сме по-напред от Англия - направо 1 година за бакалавър! Без това младите кадри за нищо не стават. Наемал съм дипломиран инженер - магистър, който разбираше от специалноста си, колкото аз от микробиология
Обаче го бяха научили да иска макс. заплата, кола и телефон. Ама ако си напише автобиографията ще е езиков парадокс.
Ако за нещо ми е мил Тато/ Тодор Живков, последния комунистически диктатор на БГ за по-младите във форума/ то е за образованието и здравеопазването. След като тези "отрасли" минаха на пазарен принцип всичко си е.а мамата!!!
Baj Ivan
на 08.01.2010 в 19:56:53 #17Не са ли малко 3 години за специалностите по Авиация и Космонавтика в новонароилите се институти, академии и прочее ?!
mitkoa
на 08.01.2010 в 19:34:04 #16Идеално, и сега се бълват магистри спец "финанси", които към края на следването продължават да те гледат умно като ги питаш що е БВП или що е ДДС, с тези 3 години съвсем ще го втасаме. Близките години в обявите за работа спокойно може да има обяви с изискявания от сорта: "Търсим багерист - магистратура от ВИАС, касиер в магазин - магистратура от УНСС, чистач - магистратура от ЮЗУ“
martidd
на 08.01.2010 в 19:32:08 #15ДОБРЕ А СЕРЕДНО ЗА 5 ГОДИНИ ............ ЯКАТА РАБОТА ........СЛЕД ВРЕМЕ САМО ГЛУАЦИ ,ТО АЗ НЕ САМ МНОГО УМЕН , ВЪПРЕКИ , 4Е У4А В АГРАРНИЯТ УНИВЕРСИТЕТ . КАК ЗА 3 ГОДИНИ ....НЕщО КОЛЕЖИТЕ ЯАВНО щЕ ГИ АКРЕДИТИРАТ ТЕ СА ПО 3 ГОДИНИ И НЯКОИ щЕ НАЛАПА ПАРАТА АХХХХ ГЕРБ АХ КЕФ
Mike
на 08.01.2010 в 19:29:19 #14KeepWalking, като ти е пълна програмата с глупости, значи трябва да се коригира програмата с нещо полезно! Според мен ако се запазят 4-те години и вместо това се увеличи обема на СМИСЛЕНИЯ материал (безсмисления разбира се да се маха, спор няма) ще е много по-добре и за икономиката, и за университетите, а и за студентите в крайна сметка (макар че в началото няма да им изглежда така). Да не говорим, че ако се намали времето на 3 години не е казано, че точно безсмисления материал ще се махне, нищо не им пречи да махнат и важните предмети
Майтапа настрана, според мен с това съкращение просто изкуствено се създава инфлация на степента "бакалавър", което води до няколко неща: Първо, сульо и пульо се води висшист и ползва разни привилегии от това, там където ги има. Второ, всеки работодател, който търси наистина образовани кадри, ще се принуди да не приема бакалаври, а само от магистър нагоре. Това не помага на никого. Студентите пак ще се разреват "Ама нас никъде не ни взимат" (--> като искаш да те, направи и магистратура), работодателите ще се разреват "ама то няма свестен "мат'рял""
Трето, добрите студенти, които наистина искат да учат и следват заради знанието, а не заради тапията и за да се водят "вишисти", ще се принудят също да следват до магистратура, за да се откроят от тълпата. Сред тях обаче има хора, които просто искат по-рано да започнат да работят, и затова не искат магистратура, а не защото не могат да я направят. Само че като бакалавър на интервю за работа никой няма да им повярва.
И т.н. и т.н.
С една дума, инфлацията на образованието е ОПАСНО и лошо нещо, и никак не е повод за радост...
Baj Ivan
на 08.01.2010 в 19:24:40 #13История на БКП, Марксическа политикономия, Научен комунизъм....и тн.Тъпотии с които се опитваха да ни промият козъците. Голям майтап пада, като покажа на колегите си тук в Америка моята инжинерна диплома. Първата дисциплина е История на БКП ?!
zorbas bg
на 08.01.2010 в 19:24:34 #12Аз завърших СПТУ"П.Пенев"-Пловдив за три години,специалност-зидаро-мазач.Трябва да отида да ми впишат в дипломата "бакалавър".
alibaba
на 08.01.2010 в 18:58:07 #11Специално за форумците (разбира се свързано е с темата на статията): http://www.youtube.com/watch?v=dd38m_pNK4Y&feature=related