Ролята на учителя, много академични думи в учебниците, необходимост да се набляга повече на българска история и литература в училище и голям проблем - онлайн обучението. Това са основните забележки на родителите за учебния материал между 1 и 10 клас.

Учениците споделят, че в учебния материал има много непознати за тях думи, като например не разбират "любя, тача и милея" в "Аз съм българче". Най-трудният предмет за учениците е "Математика". Децата в клас се затрудняват и от междупредметните връзки в програмата.

Това показва допитване сред родителите на ученици и ученици по отношение на учебния материал от 1 до 10 клас, проведено от "Галъп интернешънъл". В него са обобщени десетки материали от учебници, цитати в тях, събирани както от специалисти, така и от родители. Периодът на изследването е април 2022 г. То е осъществено чрез близо 500 интервюта.

Денков: До септември трябва да привърши прегледът на учебните програми

Денков: До септември трябва да привърши прегледът на учебните програми

Според него има две неща около квалификацията на учителите, които трябва да се променят

Проблемите в образованието за родители

37% от родителите посочват сред трудностите за децата онлайн обучението, за 32% на първо място е ролята на учителя, за също толкова (32%) проблем в българското училище е недоброто поднасяне на материала. За 27% има много голям обем информация.

Проучването посочва като причина за трудности: за децата от 1 до 4 клас - прекалено голямо учебно съдържание; взимането на нови уроци - за деца в прогимназиален курс; недобре поднесена информация от страна на учителя, неясен език в учебниците; липса на упражнения по материала. Родителите посочват например, че в учебниците по история и география има много съдържание за други страни и не се набляга върху България. Такъв пример е, че в учебника по "География" е включено "Миньорско дело в Бразилия". Оплаквания има, че "учебниците са написани "за висшисти".

32% от родителите са казали, че има употреба на непознати думи, академичност на изказа, 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, 23% считат, че не е добро поднасянето на материала от страна учителя, 21% твърдят, че учебното съдържание е много, 20% посочват като проблем онлайн обучението.

И учителите по физическо искат да отпаднат термини и понятия

И учителите по физическо искат да отпаднат термини и понятия

Липсата на достатъчно учебни помагала, тормози масово учителите у нас

Как се преодоляват трудностите на децата в училище

53% от родителите се занимават допълнително вкъщи, учат с децата си, при 25% детето им посещава допълнителни уроци, 18% помагат с домашните, 11% доплащат за занималня.

Децата от 5 до 7 клас най-често имат нужда от допълнителни уроци, което вероятно е свързано с външното оценяване.

Затрудненията на учениците

Според учениците трудностите от 1 до 4 клас са свързани с непознати думи, 5-7 клас се справят трудно с междупредметните връзки, една втора смятат, че уроците са много дълги.

Децата от 8 до 10 клас споделят, че материалът не е съобразен с възрастта им, проблем намират във връзките между литература и история, когато има разминавания в преподаването на материала в самата програма.

Учениците са споделили, че не разбират "любя, тача и милея". Децата искат урокът да е по-кратък, езикът и начинът на написване в учебниците да е по-лесен, да има по-малко правила в урока по български език. Учебниците, които затрудняват учениците - "Математика", "Човекът и природата", "Човекът и обществото" в трети и четвърти клас, за по-големите - "История и цивилизации" и "География и икономика". Учениците искат интересен начин за преподаване на материала - графики, таблици, илюстрации, примери, експерименти.

Николай Денков: Готвят се промени в учебното съдържание

Николай Денков: Готвят се промени в учебното съдържание

Образованието е сравнително консервативна система и затова са необходими поне 2-3 години, за да се видят реални резултати

Какво предвижда МОН

Анализът препотвърждава анкетните проучвания на МОН сред над 18 000 учители, посочи по време на представяне на резултатите от изследването зам.-министърът на образованието Мария Гайдарова. По думите й - източниците на проучванията ще се обобщят и ще се разработят предложения за промени в учебните програми.

Основните изводи на министерството са, че трябва по-интерактивен подход на обучение чрез изграждане на STEM-кабинети, екипна работа, връзка между предметите чрез промяна на наредби, обмисля се и по-добро разпределение между часовете - за знания и обучения, за да няма натоварване на учениците вкъщи.

Мария Гайдарова каза, че ще се прави преглед на учебните понятия, включени от издателствата, тъй като има сигнали за такива, които са извън учебната програма. В бъдеще се предвижда и издаване на нови учебници.