Учители по информатика и информационни технологии изпратиха отворено писмо до образователния министър Анелия Клисарова, в което изразяват несъгласието си с маргинализирането на водените от тях предмети в новите учебни програми за средно образование. В тях се отхвърля изучаването на учебната дисциплина „Информатика", а изучаването на „Информационни технологии" се свежда до минимум - по един час в 8 и 9 клас за целия гимназиален етап.
„Недоумяваме защо във време, в което се говори за компютъризация във всички сфери на живота, компютърното обучение в училище ще бъде сведено до минимум". Според учителите техните предмети от 20 години се изучават като задължителни според българските образователни програми и са доказали значението си.
„Кое налага отпадането на информатиката от учебната програма? Никоя друга дисциплина в българското образование не е била така напълно заличена и е нелогично това да се прави с предмет, който гради основата на много специалности във висшето образование", се казва в позицията на учителите.
Според тях решението е нелогично, тъй като по данни на ИТ-индустрията в България само през 2015 г. на страната ще са нужни над 20 000 компютърни специалисти, а образованието по Информатика и Информационни технологии е първият ориентир на младите специалисти в тази перспективна професията:
"Ще има ли един ден хора, които да продължат обучението си в това направление, ако за тях информатиката стане непозната сфера", питат учителите.
Обезпокоителен е нищожният брой часове по Информационни технологии в средното образование, което ще доведе до пълна липса на знания по модули като Бази данни, важни за функционалната грамотност на съвременния човек и ще направят зрелостниците неконкурентноспособни на трудовия пазар.
Притесненията на учителите са, че учениците в повечето средни училища, където не се поставя акцент върху никой от двата предмета, ще завършат средното си образование компютърно неграмотни.
Преподавателите по информатика са притеснени също, че внезапното решение ще доведе и до драстични съкращения на вече работещите учители по тези дисциплини, както и до липса на алтернатива за онези, на които предстои да се дипломират.
Исканията им са учебната дисциплина Информатика да продължи да се изучава в 8-ми, 9-ти и 10-ти клас по 1 час седмично, а Информационните технологии да се изучават от 8-ми до 12-ти клас поне по 1 ч. седмично.
Нека не допуснем страната ни, прочула се с едни от най-добрите компютърни специалисти, носеща наследството на създателя на първия компютър Джон Атанасов, да деградира и изостане от високите технологии, се казва още в писмото на учителите.
dorian
на 10.01.2014 в 13:15:50 #15@мара, и аз мразех и нямам никаква полза (според мен) от часовете по биология и химия, да ги махнем и тях освен? Някои не се интересуват от литература, след като се научим да четем и пишем и нея можем да я махнем... Тази новина е най-голямото безумие, което съм чувала някога! Една от основните причини да се запаля и забавлявам толкова с програмирането и професията си е точно информатиката в училище и прекрасната учителка, която имах тогава. Решението не е да се премахнат часовете, а да се намерят повече мотивирани кадри за учители и да се финансира допълнителното им образование, ако е необходимо (съгласете се, че при средна заплата 1500 лв. някой повече знания трудно би отишъл да става учител за 500).
Матю
на 11.12.2013 в 23:45:30 #14И едно мнение от някой, който не е бил роден в свят на технологии, а се е сблъскал с тях доста по-късно (и бих казал - болезнено): Ролята на предметите "Информатика" и "ИТ" я виждам най-вече като да променят децата от хора, които са консуматори на нови технологии, в хора, които ползват свободно и ефективно новите технологии, за постигане на своите цели. Или с други думи, целта е не хората да са подчинени на технологиите, а технологиите на хората. Ако това не се направи докато са малки, после ще е много трудно, ако не е и късно.![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/yltype.gif?_=1446728989)
Познай
на 11.12.2013 в 18:30:55 #13Подкрепете писмото на адрес: http://www.peticiq.com/doi_up_iit
Познай
на 11.12.2013 в 17:37:40 #12"Учениците, които обичат информатика" няма как да разберат дали я обичат, ако не знаят за какво става дума. Информатиката трябва да остане "общообразователен" предмет и думата говори сама за значението си. Не измествай темата, Мара, защото ти засягаш профилираното обучение, а то не е обект на писмото (не че няма какво да се каже за него).
Mapa
на 11.12.2013 в 14:22:41 #11учила съм информатика в училище - математическа гимназия, профил математика. Въпросът е какво научих - нищо. Харесва ми математиката, но не и информатиката. Ето защо казвам, че е загуба на време за някои ученици и трябва да бъде избираема.Трябва да се възстановят технологичните училищата, където учениците, които обичат информатика могат да учат компютърни науки и да прехвърлят кредитите си от гимназия в колеж и университет, да продължат да учат информатика или компютърни науки и да завършат по-бързо. Крайно време е българска образование да стане по-ефективно за учениците и техните родители.
Познай
на 11.12.2013 в 13:51:37 #10Личи си, че "Мара" не е учила по време на часовете по ИТ, както и по БЕЛ (или не е имала такива). А лоши специалисти има във всички професии, както и мързеливи такива!
Mapa
на 11.12.2013 в 02:27:05 #9да станат учители по математика. информатиката не е за всеки. да стане дисциплина по избор. в много страни се изучава само в колеж.
boris
на 10.12.2013 в 17:17:41 #8А знаели се какво ще се преподава в тези часове? защото в днешно време е абсурдно да преподаваш писане на команди , а всичко останало - тоест всякакво практически смислено обучение означава обучение за работа с конкретен софтуерен продукт. Тоест продукт който си има производител и който би имал интерес от това държавно финансирано обучение. Някой помислил ли е за това?
XaOc
на 10.12.2013 в 17:03:03 #7На управляващите не им трябват образовани и кадърни специалисти в перспективни отрасли на икономиката, нека учениците наблягат на "майчиния" език турски за да се оправят с новите анадолски господари. А на черногледите плювалници преди мен, това че уроците по информатика не се преподават ефективно означава, че имат нужда от промяна/реформа. Не значи, че трябва да се премахнат изцяло!
goshi
на 10.12.2013 в 16:34:34 #6Комуноидните отрепки пощуряха като Тиквун ни "препоръча" да пасем козите и да кОпаме картофи, ама тия не препоръчват, а направо натам ни изпращат. Да се смея ли, да плача ли ...
biz boy
на 10.12.2013 в 16:26:27 #5Архангел | 10.12.2013 16:10 ..... Всяко дете се научава да работи на компютър още преди да е тръгнало на училище, господа! --------------- В известна степен може и да си прав, но сърфирането из нет-а не е достатъчно за да се каже, че човек работи с компютър. Най-малкото поне е необходимо текстообработка и електронни таблици да моце да използва. Другото е по желание.
biz boy
на 10.12.2013 в 16:22:59 #4В днешно време часовете по информатика и информационни технологии са необходими, както е необходимо четенето, писането и смятането. На всеки млад човек се налага да използва компютър. А информатиката в училище дава уснова за по-нататашно развитие за тези които им се отдава.
Минувач
на 10.12.2013 в 16:17:01 #3Информатиката е абсолютно необходима като база, върху която бъдещите студенти могат да надграждат знанията си! Това решение показва за сетен път, абсолютната непригодност на калинките, назначение за министри!![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_rolleyes.gif?_=1446728989)
Архангел
на 10.12.2013 в 16:11:36 #2" по данни на ИТ-индустрията в България само през 2015 г. на страната ще са нужни над 20 000 компютърни специалисти" ИТ специалист не се става с обща компютърна грамотност!
Архангел
на 10.12.2013 в 16:10:07 #1"„Недоумяваме защо във време, в което се говори за компютъризация във всички сфери на живота, компютърното обучение в училище ще бъде сведено до минимум" Всяко дете се научава да работи на компютър още преди да е тръгнало на училище, господа!