Близо две трети от българските учители се чувстват достатъчно информирани за новия образователен закон.

Също мнозинството от тях са уверени, че могат да се справят с реформата и изразяват умерен оптимизъм по отношение на нея. По-голямата част от учителите декларират готовност за работа по новите учебни програми. Проблем обаче остава усещането на учителите, че обществото не вярва в тях.

Това сочат данни от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 715 учители от различни степени, специалности, учебни заведени и населени места. Допитването е част от изследователска програма на Министерството на образованието и науката, която цели получаване на обратна връзка.

Най-неинформирани се чувстват най-младите учители, а сред директорския състав – очаквано най-висока. Разбира се, не бива да се изключват конформистки отговори, а и чувствителният дял от близо една трета незапознати демонстрира необходимост от още разяснителна работа.

46% вярват, че реформата в образованието, ще помогне за повишаване на престижа на учителската професия, а 39% са на обратното мнение. По-обнадеждени от реформата изглеждат най-младите.

Както може и да се очаква, административният персонал също проявява повече лоялност в отговорите. Идеята за реформи по традиция предизвиква боязън, а и негативни асоциации, идващи от цялостния обществено-политически процес. Затова и липсата на ясно мнозинство оптимисти или песимисти не е изненадваща.

В същото време мнозинство от 60% от запитаните учители свидетелстват, че са готови за работа по новите учебни програми. Огромно мнозинство от 95% подкрепя възможността учителите сами да вземат решения по методите на преподаване.

Дори и при наличието на престижни отговори данните подсказват видимо самоуважение сред учителската общност и увереност в собствената готовност за работа по новите правила.

Изследването показва, че ако сред професионалното съсловие смисълът на новия образователен закон постепенно се изяснява, то явно е необходимо още усилие, за да стигне той до по-широката общественост.

Три четвърти от запитаните учители обаче твърдят, че не чувстват подкрепа от страна на обществото.
Според запитаните посланията на новия образователен закон явно не са достигнали в задоволителна степен до родители и ученици – ако се съди по недвусмислено отрицателните отговори (81%).

Като цяло, идеята за учителски събор се подкрепя 85% от учителското съсловие заявява подкрепа Картината издава принципна симпатия, но в такъв тип въпроси винаги присъства и дял социално желателни отговори.