Заплатите на учителите 120% от средната за страната. За това настоя просветният министър Красимир Вълчев по време на кръгла маса "Демография и образование", организирана от Софийски университет "Св. Климент Охридски".
Министър Вълчев изнесе доклад на тема: "Демография на необразоваността". Министър Вълчев посочи, че страните с най-високи резултати са тези, в които най-успешните гимназисти стават учители, а у нас в последните години не било така. Той посочи, че за да се преобърне тази тенденция един от факторите са заплатите на учителите.
Министър Вълчев изтъкна, че момичетата в развитите страни учат средно 11.8 години, докато в ниско развити страни като Нигер, например 0,8 години, а жените там раждат средно между 7-8 деца.
В доклада си министър Вълчев отбеляза, че създаването и разпространението на всеобщо задължително обществено финансирано образование е най-големият фактор за развитие през последните 150 години.
"В редица страни големи социални групи остават извън обхвата му. Възпроизвеждането на неграмотността от едно поколение в друго я прави устойчива и създава културна необразованост. Приносители на тази култура са и майката и бащата, но в малко по-голяма степен майката. Това е така понеже в ранна детска възраст децата прекарват по-голяма част от времето си с тях", посочи министър Вълчев.
По думите му изследване на учени от университета във Вирджиния показва, че необразованите майки много по-често раждат деца със забавено интелектуално и психическо развитие, тоест тези имат дори вродени предпоставки за изоставане. Така в семействата на необразованите родители няма детски книжки, образователни материали и най-вече няма култура.
По думите му се стига до това, че на входа на образователната система тези деца са натрупали толкова дефицити, че системата не може да ги компенсира и те отпадат рано от системата. Така спиралата се завърта. Демографската експанзия на необразованите не е териториално затворена, посочи Вълчев.
По думите му необразованите мигранти ще заселват нови територии. Той цитира, Самюъл Хънгтънгтън, според който, ако през 20-ти век страните са завладявали с танкове и оръдия през 21-век това ще става с демография и миграция. "Демографията на необразованите ще се превръща в география на необразованите", посочи Вълчев.
Коефициентът на възпроизводство на майки с образование по-ниско от основно в България е 3,5 по-висок от това на останалите, тук имам предвид и по-ранното раждане, констатира Вълчев. Така нискообразованите имали и по-малък процент на емиграция. Това в комбинация с миграцията на образованите води до увеличаване на дела на хората с по-нисък образователен статус в страната ни. По думите му за 20-30 годни страната ни е преобразена демографски в немалка част от територията си.
Необразованите момичета раждат по-рано и повече деца, посочи Вълчев. Не можем да сложим критерий образователен ценз при насърчаване на раждаемостта, посочи той.
Развитите страни изсмукват образованите българи, констатира още Вълчев. Той определи това като най-големият демографски проблем. По думите му демографията на необразованите провокира емиграцията на образованите. Така по-големият проблем е демографията на необразованите като фактор за социално икономическо развитие и оцеляването ни като нация.
Той изтъкна, че демографията на необразованите задължително свързваме с ромите - липсата на респект към образованието при тях е доминираща културна характеристика. 90% от ромите са с образование по-ниско от средното, а те самите формират значителна част от кохортата на необразованите. По думите му рецептата за спиране на спиралата на неграмотността звучи така - задължително образование и мотивирани учители.
Той бе категоричен, че това е заложено в плана на правителството, като държавата с всичките си институции, в това число и на принуда трябва да включи и задържи децата в системата. "Не посещаването на училище и детска градина в задължителна училищна възраст трябва да се счита за престъпление", категоричен бе Вълчев .