Според бюджетната прогноза до 2009 година процентът от Брутния вътрешен продукт ще остане 4.2%.

Това потвърди във Варна министърът на образованието Даниел Вълчев, който в присъствието на премиера Станишев представи новата стратегия за развитие на висшето образование.

Министърът коментира, че в такъв случай България е изправена пред голяма беда, тъй като темпът, с който се увеличават парите за просвета значително изостава спрямо европейските държави.

Според Сергей Станишев основните проблеми във висшето образование са свързани с липсата на обвързаност с пазара на труда, с начина на управление, финансирането, условията за развитие на академичния състав и връзката между висшето образование и науката.

Договорът на новоизбрания ректор на всяко висше училище да се подписва от министъра на образованието или от премиера, предвижда стратегията.
Те няма да имат право да оспорват избора на нов ректор, ако той е законен.
При незаконосъобразен избор обаче министърът или премиерът ще могат да откажат да утвърдят предложението на общото събрание на висшето училище.

Ректорите да имат право на повече от два мандата, предвижда още стратегията.
Това ще става по предложение на общото събрание на висшето училище, като трябва да се покрият определени критерии за добро управление.

Министърът на образованието ще има право да свиква общо събрание при системни нарушения.

Освен от ректора университетите да се управляват и от Съвет на настоятелите, в които ще влизат между 9-15 представители на работодателите, бивши ректори, публични личности и студенти, предложи Вълчев.
Според него, половината от членовете на Съвета трябва да се назначат от премиера, по предложение на министъра на образованието, а другата половина от Академичния съвет по предложение на ректора.
В новия орган ще влиза и университетски омбудсман, който Вълчев предлага, да е представител на студентите.

В стратегията е записано още да се създаде публичен регистър на хората, които имат научни звания, а гласуването за присъждане на степен "доктор" да става явно.

Университетите сами да определят размера на таксите за обучение като държавата ще фиксира максимален таван, с който висшите училища ще се съобразяват, се предвижда още в новата стратегия.

Вълчев поиска университетите да предвидят възможности за диференциация или освобождаване от таксите в зависимост от успеха на студентите.

За тази година свободният капацитет в държавните ВУЗ-ове е около 50 000 места, а учениците, които завършват 12-ти клас, са 80 000.

Министърът съобщи, че през тази година публичните разходи за висшето образование ще нараснат от близо 2,2 милиарда лева, а през 2009 година те ще достигнат над 2,5 милиарда лева.

Вълчев припомни, че академичният състав е застаряващ като в страната има само 10 професори на възраст от 35 до 44 години.

 

По-голяма финансова независимост на университетите предвижда новата стратегия за висшето образование. Тя беше представена днес на кръгла маса във Варна от министъра на образованието и науката Даниел Вълчев.

Предвижда се още висшите училища сами да определят размера на таксите за обучение. В дискусията участваха премиерът Сергей Станишев, председателят на парламентарната комисия по образование и наука Лютви Местан, ректори на висши училища.

Университетите сами ще определят таксите за обучение, а държавата само ще фиксира тавана им.

 

"Пазарът не може да позволи много високи такси, защото хората няма да могат да си ги позволят, следователно няма да има студенти", предупреди образователният министър Даниел Вълчев.

 

Университетите трябва да предвидят възможности за диференциация или освобождаване от такси според успеха на студентите.

Стратегията предвижда да има съвети на настоятелите в университетите в състав между 9 и 15 души. Заради застаряващия академичен състав се налага децентрализация на процедурата за придобиване на научна степен "доктор".

Трябва да се засили чуждоезиковото обучение във висшите училища.

 

"Естествено, много от тези решения се посрещат разнопосочно от ректорите, но в голямата си част те са в унисон със законодателството в ЕС в системата за висшето образование", поясни доц. Марко Тодоров, ректор на Русенския университет.

 

Обучението на студентите трябва да се обвърже с бизнеса и с пазара на труда, поиска премиерът Сергей Станишев и допълни, че студентите още докато учат трябва да знаят къде ще работят.

 

"В стратегията са заложени и механизми за много по-голяма гъвкавост, адаптивност на системата на висшето образование. Разбира сеима още неща, които трябва да се доуточнят, които са спорни, за да бъде тя действително максимално балансирана, хомогенна и ориентирана към бъдещето", поясни премиерът Сергей Станишев.

 

Стратегията за развитието на висшето образование ще бъде внесена в Народното събрание преди лятната му ваканция.

 

Мария Димитрова учи чешка филология, а Зорница Стоилова - книгоиздаване във Факултета по журналистика. И двете са от Бургас и живеят в Студентски град. Първо ги питам за таксите. Според стратегията, те вече ще се определят от отделните ВУЗ-ове и ще бъдат диференцирани според успеха на студентите. Най-вероятно отличниците ще се освобождават от такси.

 

"Ще има много голяма борба за успех, за да има по-малки такси, да, и ще се изкриви основната идея на образованието да се учи не толкова за оценка, а за знанието и ще се зубри, както са зубри сега за общежитие", смята Зорница.

 

Според Зорница новата система за таксите не е добра, тъй като поставя под въпрос влизането й в общежитие. Според Мария могат да се въведат тригодишни бакалавърски степени, но само където е възможно. В нейната специалност например, материалът е много и не може да се вземе за 3 години: "Въпреки че славянската филология сме магистри, пак не е достатъчно за някои неща".

 

И двете са съгласни студентите да си избират омбудсман, който да поставя проблемите им на бъдещия съвет на настоятелите: "Като идея звучи доста добре, но не знам дали може да се реализира, то и сега има студентски съвети, ама не става, аз мога да дам пример, че пиша жалби - стаята ми има мухъл, да дойдат да я оправят, но само си пиша"

 

Одобряват напълно някои от курсовете да се водят на чужди езици и да се засили чуждоезиковото обучение: "Трябва да има, особено в моя факултет, защото един журналист без езици няма как да се реализира", убедена е Зорница.

 

Колкото до системата на кредитиране на студенти при облекчени условия и двете казват, че студентите не обичат да взимат кредити докато учат, по-скоро повечето си намират работа, за да се издържат.