Бизнесът е против идеите, които се предлагат през бюджета, да бъдат национализирани постъпленията по личните партиди във втория стълб на пенсионната система. Това е общата позиция на седем организации - Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО), национално представителните работодателски организации АИКБ и БСК, Българската асоциация на управляващите дружества, Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници, Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране и Българската предприемаческа асоциация, която е изпратена до партиите в 51-то Народно събрание и е публикувана на сайта на БАДДПО.
Организациите изтъкват, че пренасочването на средствата към първия стълб не би запълнило дефицита в него и напомнят, че средствата по личните партиди се наследяват и закриването им би ощетило наследниците на осигурените лица. Освен това предлаганата промяна през Бюджет 2025 по един антипазарен начин ще лиши гражданите от възможността да изберат как и къде да се осигуряват - в избраното от тях частно пенсионно дружество или в Държавното обществено осигуряване (ДОО) с пълния размер на осигурителната си вноска. И в момента съществува законова възможност пенсионно-осигурителните дружества, така както се конкурират помежду си, да бъдат конкурирани и от НОИ, но това е допустимо само в условията на доброволност, при запазено право на избор на потребителите, пишат до политиците представителите на бизнеса, обяснява бизнесът.
В позицията се посочва, че предлаганата промяна ще засегне негативно както осигурените в пенсионните фондове лица, така и капиталовия пазар, инвеститорите на него и държавата. Към края на третото тримесечие на 2024 г. инвестициите на фондовете за Допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) в български финансови инструменти възлизат общо на 5 292 584 594,97 лева, от които в ДЦК - 2 341 019 249,25 лева, в корпоративни облигации - 880 353 198,85 лева, в акции - 1 297 360 739,42 лева, във взаимни фондове - 754 976 550,35 лева и в алтернативни инвестиционни фондове - 18 874 857,10.
В позицията се посочва, че "вторият стълб е неразделна част от модела и е създаден именно да смекчи дефицитите в солидарния първи стълб, чието финансово състояние продължава да се влошава, особено в България. Дефицитът става хроничен и все по-голям, като в същото време държавният трансфер се увеличава главоломно над 11 млрд. лева за изплащане на нарастващите пенсии от първия стълб. Пренасочването на осигурителни вноски в размер на 2,7 млрд. лева няма да реши проблема със задълбочаващия се дисбаланс в приходно-разходната част на ДОО и дори да намали нарастващия дефицит временно, в дългосрочен план ще задълбочи проблема".
Бизнесът също напомня, че пенсионните дружества са най-контролираният и прозрачен бизнес, тъй като всеки ден докладват сделките си в Комисията за финансов надзор и също така публикуват стойностите на дяловете на фондовете на страниците си в интернет.
Освен това в становището се изтъква, че има реална опасност от fire sale" осребряване и/или преструктуриране на портфейлите на пенсионните фондове - от една страна, за да изпълнят политическото решение и, от друга, да отговорят на количествените регулаторни изисквания. "Цената" или крайният ефект от прилагането на подобна мярка се понася пряко от осигурените в пенсионните фондове лица, които по силата на действащото законодателство в значителна степен носят инвестиционния риск, така и от страна на държавата от гледна точка на поетите задължения".
Бизнесът напомня негативния пример с Унгария, която единствена в ЕС преустанови осигуряването и е категорично против идеите за национализиране на личните партиди от втората пенсия.