Предвидените в актуализацията на бюджета 100 млн. лв. за разплащане на извършени строителни дейности са крайно недостатъчни и има опасност от напрежение в строителния бранш през идните месеци.

Това заяви на среща между работодателските организации и синдикатите и ПГ на "БСП за България" Валентин Николов от Управителния съвет на КРИБ и изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.

По думите му от спрените разплащания на държавата с бранша първи ще пострадат работниците, които ще се влеят в социалната система и допълнително ще я натоварят. В строителството са заети над 200 000 души.

Виолета Комитова с решение как да пребори корупцията в строителството

Виолета Комитова с решение как да пребори корупцията в строителството

Регионалният министър слага край на инженеринга за обществените поръчки

В същото време България е с най-ниските в ЕС цени в строителството и най-високите цени на тока, а дори и по тях държавата не може да се разплати с изпълнителите, отбеляза Николов. Той даде пример с Европа и САЩ, където за противодействие на кризата се отделят колосални средства за инфраструктура и пътища.

"Какво значи, че няма пари за боя и мантинели на готовия път Перник-София и там всяка сутрин е ад за шофьорите?! Министерствата най-добре знаят какви договори има сключени, какво е изпълнено и предстои да се изпълни до края на годината. Не трябва да има спор, че строителите, които са си свършили работата, трябва да си получат парите", заяви Николов.

"Автомагистрали - Черно море" излизат на протест

"Автомагистрали - Черно море" излизат на протест

В позицията си те заявяват, че АПИ им дължи 36 877 662.42 лева

Той изтъкна, че ако до края на годината трябва да се разплатят 700-800 млн. лв. за извършена работа, а има само 100 млн. лв., трябва да си дадем сметка, че това е огромен корупционен потенциал.

"Какви ще са критериите, по които ще се избере на кого ще се плати и на кого - не", запита Валентин Николов и добави, че според официалната информация в момента в бюджета има много добра събираемост и има резерви.

Припомняме, на 25 август от настоящото ръководство на "Автомагистрали" изтъкнаха, че над 3 милиарда и 100 милиона лева, от които 1,2 милиарда авансово, са били раздадени от предишното ръководство на държавното дружество "Автомагистрали" на частни строителни фирми за изпълнението на инфраструктурни проекти без обществена поръчка - т.е. без да има конкуренция в предложената цена. В същото време държавната компания строи сама едва 3 километра от 134 километра пътища, които към момента се градят, като всичко останало се възлага на частни подизпълнителни.

Преди това - на 2 юни Сметната палата публикува доклада по одита на дружеството "Автомагистрали", който й бе възложен от депутатите от 44-то Народното събрание. В доклада се констатират сериозни нарушения и заобикаляне на закона за обществените поръчки чрез директно възлагане от страна на държавата на фирма, която не разполага с капацитета да извърши дейностите по поръчките. Автомагистрали" е превъзлагала на други партньори тези проекти. Едновременно с това от МРРБ излязоха с информация, че на дружества са давани аванси по проекти, за които дори не е имало изготвен технически проект и като пример дадоха свлачищата.