Предвидените в актуализацията на бюджета 100 млн. лв. за разплащане на извършени строителни дейности са крайно недостатъчни и има опасност от напрежение в строителния бранш през идните месеци.
Това заяви на среща между работодателските организации и синдикатите и ПГ на "БСП за България" Валентин Николов от Управителния съвет на КРИБ и изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.
По думите му от спрените разплащания на държавата с бранша първи ще пострадат работниците, които ще се влеят в социалната система и допълнително ще я натоварят. В строителството са заети над 200 000 души.
В същото време България е с най-ниските в ЕС цени в строителството и най-високите цени на тока, а дори и по тях държавата не може да се разплати с изпълнителите, отбеляза Николов. Той даде пример с Европа и САЩ, където за противодействие на кризата се отделят колосални средства за инфраструктура и пътища.
"Какво значи, че няма пари за боя и мантинели на готовия път Перник-София и там всяка сутрин е ад за шофьорите?! Министерствата най-добре знаят какви договори има сключени, какво е изпълнено и предстои да се изпълни до края на годината. Не трябва да има спор, че строителите, които са си свършили работата, трябва да си получат парите", заяви Николов.
Той изтъкна, че ако до края на годината трябва да се разплатят 700-800 млн. лв. за извършена работа, а има само 100 млн. лв., трябва да си дадем сметка, че това е огромен корупционен потенциал.
"Какви ще са критериите, по които ще се избере на кого ще се плати и на кого - не", запита Валентин Николов и добави, че според официалната информация в момента в бюджета има много добра събираемост и има резерви.
Припомняме, на 25 август от настоящото ръководство на "Автомагистрали" изтъкнаха, че над 3 милиарда и 100 милиона лева, от които 1,2 милиарда авансово, са били раздадени от предишното ръководство на държавното дружество "Автомагистрали" на частни строителни фирми за изпълнението на инфраструктурни проекти без обществена поръчка - т.е. без да има конкуренция в предложената цена. В същото време държавната компания строи сама едва 3 километра от 134 километра пътища, които към момента се градят, като всичко останало се възлага на частни подизпълнителни.
Преди това - на 2 юни Сметната палата публикува доклада по одита на дружеството "Автомагистрали", който й бе възложен от депутатите от 44-то Народното събрание. В доклада се констатират сериозни нарушения и заобикаляне на закона за обществените поръчки чрез директно възлагане от страна на държавата на фирма, която не разполага с капацитета да извърши дейностите по поръчките. Автомагистрали" е превъзлагала на други партньори тези проекти. Едновременно с това от МРРБ излязоха с информация, че на дружества са давани аванси по проекти, за които дори не е имало изготвен технически проект и като пример дадоха свлачищата.