След засилването на мерките срещу нарушенията на фирмите при предоставяне на потребителски кредити, Комисията за защита на потребителите (КЗП) е извършила и проверки на договорите на всички банки в страната. Неравноправни клаузи са установени във всички проверени договори. Засечени са и различни нелоялни търговски практики, съобщиха от КЗП.
Част от установените нарушения касаят събиране на непрозрачни такси и комисионни. Констатирано е включване на забранени от закона такси и комисиони по усвояването и управлението на кредита. Освен това се събират такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит. Засечени са и ограничения върху правото на отказ - задължаване на потребителя да спазва специфични и едностранно наложени от банката незаконосъобразни процедури, за да упражни това си право.
Установени са и обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права - въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост за оглед и посещение на място или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
Нарушава се също принципът за уведомяване на потребителя, като липсвар задължения за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.
В договорите са открити и несправедливи условия за предсрочна изискуемост - предвидена възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
Ограничава се и възможността за електронна комуникация чрез необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно чрез хартиен носител на информация.
КЗП препоръчва на всички банки в България да преразгледат договорите си за потребителски кредити в срок до 14 дни и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. Комисията е готова да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките, за да защити интересите на потребителите.
За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди за преустановяване на нарушенията, като се забранява извършването им за в бъдеще. На нарушителите ще бъдат наложени санкции за всяка нередност.
Комисията за защита на потребителите уверява, че продължава да следи за спазването на изискванията и да предприема активни действия срещу нелоялните практики, както в банковия сектор, така и при небанковите финансови институции. КЗП цели не само да премахне неравноправните клаузи, но и да създаде значително по-прозрачна и справедлива среда за потребителите в България.
Комисията нарушава всички засегнати граждани да сигнализират за нарушенията и да търсят информация и подкрепа на официалния сайт на КЗП или в регионалните й офиси.